Hannes

    Hej! Jag tog studenten i somras och gick ut med mycket fina betyg, förutom i ämnet Idrott och Hälsa 1 där jag fick F p.g.a. skolk o.s.v. samt ett något lägre betyg i kursen Tyska 4. Jag planerar nu att studera upp mitt betyg i Tyska 4 på komvux och därav lyder min fråga: Vad händer då med kursen Idrott och Hälsa 1 i min komvuxexamen? Har hört att denna kurs stryks helt i en sådan examen. Har även mer än 100p i utökade kurser. Så helt enkelt, ifall jag då söker in till universitet med min komvuxexamen så kommer då mitt F i Idrott och Hälsa 1 ej att finnas med? Tacksam för svar Mvh Hannes

    • Anna : Har du fått Examensbevis eller Studiebevis när du slutade på gymnasiet? Vilket betyg i tyska 4 har du, är det F eller godkänt betyg (E eller högre)?
    • Anna : Om du fick examensbevis när du gick ut gymnasiet, från Vilket program i så fall?
    • Hannes : Jag fick examensbevis, fick betyget D i Tyska 4.
    • Hannes : Samhällsvetenskapsprogrammet gick jag också
    • Anna : Läs mitt svar, nedan. Du kan inte få högskoleförberedande examen på komvux, eftersom du redan har den. Att du skulle få plats på Tyska 4 på komvux skulle förvåna mig mycket. Du har godkänt betyg och då har du de "kunskaper som kursen avser att ge" och komvux får egentligen inte bereda plats om man redan har kunskaper som kursen avser att ge.
    • Hannes :

      Jag menar att jag skulle ta en prövning på Tyska 4 och på det sättet försöka höja upp betyget.

    • Anna : Det går bra att höja upp betyget genom en prövning. Du skickar i så fall eller scannar in - när du gör anmälan på www.antagning.se (när du söker till svenska högskole-universitetsutbildningar) ditt examensbevis från gymnasiet + det nya betyget i Tyska4. Med det högre meritvärde kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hannes,
    att det i examensbevis från komvux får kursen Idrott-och-hälsa1 EJ ingå, stämmer. Men frågan är om du kommer läsa mot examensbevis eller om du, över huvudet taget, kommer kunna läsa på komvux?
    Skulle det vara så att du har fått ut Examensbevis från gymnasiet och inte endast ett Studiebevis, och du har godkänt betyg i tyska4, och söker läsa tyska4 på komvux, så får du troligtvis svar PLATSBRIST eller "Tillhör ej målgruppen". Komvux brukar inte ge plats på kurserna om man har godkänt betyg i kursen. Du hänvisas i så fall till prövningar.
    Har du examensbevis från gymnasiet, kan du ej få ännu ett till högskoleförberedande examen, denna gång - från komvux. Så säger reglerna. Det som inte är förbjudet är att på komvux läsa mot Yrkesexamen (även om man redan har examensbevis från gymnasiet). Men du blir lågt prioriterad på komvux, om du har examensbevis från gymnasiet. Du är liksom "färdigutbildad" vad gäller gymnasiala studier.
    Skulle det vara så att du saknar kurser för särskild behörighet, exempel: om du vill bli Fastighetsmäklare eller Civilekonom men ej har läst matte 3 på gymnasiet då finns det en chans att läsa den kursen på komvux. Men du får ju inte ut examensbevis från komvux. Du skickar i så fall ditt examensbevis från gymnasiet + det nya betyget och antagning.se räknar in betyget i den nya kursen in i ditt jämförelsetal. Matte 3 kommer räknas in (även om den kursen ej krävs för behörighet, då ger den meritpoäng och av den anledning kommer det betyget räknas in).
    En annan situation är om du i slutet av gymnasiet fick ut endast ett Studiebevis (det får man om man inte uppfyller kraven för examensbevis). I så fall gör du planering med SYV på komvux - planering mot examensbevis.
    Du är, om jag förstår dig rätt, behörig till de eftergymnasiala utbildningar som du vill söka till för att du nämner inte att du saknar någon kurs för särskild behörighet.
    Om ditt meritvärde är för lågt för att kunna komma in på den önskade högskole-universitetsutbildning, tänk på följande :

    - gör högskoleprovet
    - se om du redan nu har max antal meritpoäng
    - se om du vill försöka hitta var du kan göra prövningar (t.ex kan du höja betyget i Idrott1 genom en prövning)
    - se om du kanske hittar någon intressant för dig Yrkeshögskoleutbildning - se utbud på www.yhguiden.se
    - om det är något praktiskt yrke som t.ex Trädgårdsarbetare, Elektriker, Fastighetsskötare, Undersköterska, Byggnadsarbetare som lockar, kan du se om komvux i din kommun erbjuder kurspaket som leder till de yrken (dock är din chans att bli antagen - liten, detta pga du redan har "gymnasiekompetens" i form av examensbevis). Skulle du ha turen att komma på ett kurspaket som leder till ett praktiskt yrke, då kan du sedan ansöka om yrkesexamen från komvux; då kommer betyget i Idrott1 "försvinna" (betyget i sig gäller tillsvidare, men det kommer ej ingå i ditt examensbevis från komvux); i yrkesexamen från komvux får du ta in även svenska 2,3 och engelska 6 + högre mattekurser (högre än matte1) + andra kurser som du redan har betygen i eller som du läser till på komvux eller om du får betygen genom prövningar.
    Det är ganska fritt vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux, men helt fritt är det ändå inte. I yrkesexamen måste ett antal yrkeskurser mot rätt yrke ingå (med godkända betyg). Om du inte vill eller inte kan läsa yrkes-kurspaket på komvux, då måste du försöka höja ditt meritvärde (i första hand) genom Prövningar. Du kan försöka hitta var du kan anmäla dig till prövningar i Idrott1 och Tyska4. Som icke-gymnasieelev får du göra prövningar i hela Sverige. Du får ingen undervisning inför en prövning. Du får se till att skaffa dig kunskaperna på egen hand.

    • Hannes : Okej, tack för svaret. Så om jag tolkar det här rätt så är det i princip omöjligt att "radera" mitt betyg I Idrott och Hälsa via studier på komvux?
    • Anna :

      Läs mitt svar ovan ännu en gång. Jag nämner möjlighet att på komvux läsa mot Yrkesexamen mot ett praktiskt yrke. Dina chanser att komma in är små, men helt omöjligt är det inte; du kan ha tur och t.ex komma in på kurspaket mot yrke Fastighetsskötare, Bussförare eller Trädgårdsarbetare - skulle du ha sådan tur, kan du sedan begära yrkesexamen från komvux. I det dokumentet kommer kursen Idrott1 ej nämnas. Du kan med yrkesexamen från komvux söka till högskola-universitet.

    • Hannes : Okej men nu förstår jag, tack!
    • Anna : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Oavsett vad du bestämmer dig att göra, Lycka till!
    Läs alla kommentarer