Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'moderna språk 3 och 4' (12 st.)
-
Vad motsvarar B-språk i aktuella kurser?
Jag har förstått det som att den som läst 3 år moderna språk i grundskolan och fortsätter med samma språk på gymnasiet (det som förr kallades B-språk) börjar på Moderna språk 3, medan den som börjar med ett nytt...
Hej,NA, naturvetenskapsprogrammet innehåller som obligatorisk kurs en Kurs i ämnet moderna språk och detta gäller båda nationella inriktningar på NA, men de elever som har ett annat... Läs hela svaret -
Kan man ta bort en kurs som man har läst?
Hej! Jag har läst tyska steg 3 och läser tyska steg 4 som utökad kurs. Jag har e i kursen tyska 3 och kommer att få b i kursen tyska steg 4. Jag vill inte att steg 3 ska dra ner mitt meritvärde. Det krävs att jag läser 100 poäng morderna spåk....
Hej,Alla kurser i vilka du fick betyg på gymnasiet bör finnas med i ditt examensbevis, men du kan kanske ha moderna språk 3 som U-kurs i ditt examensbevis? I så fall, om du genom andra kurser... Läs hela svaret -
Vilken nivå på franska ska jag läsa?
Hej! Jag har läst franska 3 och 4 på gymnasiet. Nu vill jag ta en distanskurs i franska till hösten för att fräscha upp mina kunskaper. Vilken nivå ska jag välja, och spelar det någon roll om jag väljer Komvux eller Högskolekurs? Om jag...
Hej,jag gissar på att du har godkända betyg i kurserna franska 3 och 4 och att de ingår i ditt examensbevis från gymnasiet, stämmer det?Du skriver i din fråga bl.a följande: "Om... Läs hela svaret -
Kan jag få meritpoäng genom att föra prövning på mitt modersmål?
Efter gymnasiet har jag valt att ansöka till psykologprogrammet, men innan det behövde jag gå på komvux och få betyg i några ämnen som skulle ge mig behörighet. Jag håller på att läsa de sista kurserna och jag märkte att jag...
Hej Elev,du som inte är gymnasieelev (längre) får göra prövningar i hela Sverige och du behöver inte visa upp några betyg när du anmäler dig.... Läs hela svaret -
Kan man få meritpoäng genom komvux?
Hej! Jag har endast läst spanska 1 och 2 på gymnasiet vilket betyder att jag inte får merit men jag undrar om man kan läsa spanska 3 och 4 på komvux och fortfarande få 1,5 meritpoäng?
Om jag nu får läsa det, kommer spanska 1 och 2 inte...
Hej Fida,om du skaffar dig godkända betyg i moderna språk 3 och 4 efter det att du fick Examensbevis från gymnasiet, får du + 1.5 meritpoäng och med det höjer ditt meritvärde men... Läs hela svaret -
Kan man läsa hur många kurser som helst med merit?
Jag undrar om jag kommer kunna få 2,5 i meritpoäng genom att läsa engelska 7 på komvux. För tillfället har jag 2 i meritpoäng (matte 2b och moderna språk 3 och 4 från gymnasiet). Kommer jag kunna plussa på 2,5 i meritpoäng på...
Hej Alde!godkänt betyg i eng7 ger + 1.0 meritpoäng. Psykologprogrammet kräver godkänt betyg i matte2, därför får du inte meritpoäng för matte2, när du... Läs hela svaret -
Vad händer om jag får F I moderna språk 3?
Hej! Jag undrar vad som händer om jag får F i franska 3 och får F i prövning? Kommer jag då inte ta examen ? Och vad händer om jag klarar franska 3 och kuggar franska 4?
Hej Olyvia,Det går att få ut examensbevis med F i moderna språk 3 och 4. Du kan alltså ta examen med F i de två kurser. Om du får godkänt betyg i Franska 3 får du 0.5 i... Läs hela svaret -
Hur många kurser får ingå i snittbetyget?
Hej! Jag har läst ett utökat program på 2800 poäng,inklusive gymnasiearbetet. Jag har fått 3 kurser markerade som utökade kurser, vilket innebär att 24 kurser kommer att ingå i snittbetyget. Men kan man inte ha betygen på 25 ämnen räknade med i snittbetyget? I mitt fall blir det då 2 kurser...
Hej Shahed. Av de kurser som är i ditt examensbevis markerade med "U" får endast de betygen räknas in - som antingen krävs för Särskild behörighet eller som ger Meritpoäng. Du... Läs hela svaret -
Byta från tyska till franska i 2:an gymnasiet?
Hej! Min dotter går både samsam och sam-beteende. Hon började läsa tyska i 8:an och fortsatte tyvärr med tyskan i 1:an i gymnasiet, fast hon låg efter mycket. Hon fick E i 1:an och när hon skulle börja 2:an på en ny skola, så ville hon läsa spanska 1, men det fick hon inte, så hon har fortsatt...
Hejsan, på Samhällsvetenskapsprogrammet är Två kurser i Moderna språk Obligatoriska; dvs betyg i 2 kurser Moderna språk krävs för att uppfylla kraven för... Läs hela svaret -
Meritpoäng för moderna språk, spanska 3 och 4?
Hej. Jag har en fråga gällande meritpoäng för moderna språk. I citatet nedan, som jag hittat på antagning.se står det under språk 1 att man endast får meritpoäng för den högsta nivån man läst. Jag har läst spansk steg 3 och 4 får jag då bara 1 meritpoäng för moderna språk? För sedan finns det...
hej Ebba! För dig som gick ut 2013 och har ett Slutbetyg gäller följande - se på Antagning.se>> -
vilka kurser ger mig meritpoäng?
Vilka kurser som ger mig meritpoäng. går naturnatur åk 2. jag har hittills bara läst spanska 3 som ger mig 0.5 poäng och ska läsa matte 5 som ger mig 1 poäng. vad kan jag läsa mer? jag ville få meritpoäng för mitt hemspråk (arabiska) så jag pratade med rektorn men hon sa att de inte har en...
Jag tycker det är bra att kunna mer engelska, oavsett vad och var man jobbar med och därför rekommenderar att du läser eng 7. Med det uppnår du också Max i merit. ang. Moderna språk... Läs hela svaret -
Kan man läsa arabiska som ett modernt språk?
Hej! Jag undrar om man på något sätt kan läsa arabiska som modernt språk och få meritpoäng för det? Tack på förhand!
hej Gadil! Det är i princip möjligt att läsa Moderna språk (arabiska) och för steg 3 och 4 får man Meritpoäng. Dock krävs det att lärare finns som kan sätta... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga