Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32185 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'särbegåvad elev' (11 st.)
-
Hur betygsgrupper till högskolan påverkas av en prövning?
Hej, Jag jobbar som SYV på grundskolan och har en elev som gjorde en prövning i Matematik 1C. Vi undrar om det kommer att räknas som ett kompletterande betyg för gymnasieutbildningen eller inte? Kommer eleven därför att ingå i betygsgrupp II...
Hej,experter avråder från att grundskoleelever skulle göra prövningar eller på ngt annat sätt försöker få betygen i de kurser som ingår i... Läs hela svaret -
Kan jag tenta av matten i årskurs 9?
Hej! Jag skulle vilja veta om det är möjligt att tenta av matten under höstterminen i nian. Jag har alltid haft lätt för matte och jag känner inte att jag gynnas av att gå på lektionerna. Är skolan skyldig till att låta en tenta av...
Hej,skolan är skyldig att utmana en elev så mycket som hen behöver utmanas och stimuleras för att få de bästa förutsättningar att uppnå så hög nivå i varje... Läs hela svaret -
Skulle jag kunna skippa en årskurs?
Hej, Jag ska börja gå i åttan efter sommaren och jag tycker att uppgifterna i skolan är ganska lätta som gör att jag inte anstränger mig, jag har A i några ämnen som Engelska, Matte, No, etc. I December tog jag också SAT och fick ett 1360...
Hej,jag råder dig prata med dina vårdnadshavare (jag antar att du ännu inte fyllt 18 år) och att om de tycker att det skulle vara OK för dig att "hoppa över" årskurs 8 och... Läs hela svaret -
Vad betyder siffran/bokstaven efter ämnet?
Jag har en elev som läser matte 1c på ett gymnasium redan nu under grundskolan. Har förstått det som att c läser man på natur och b på ekonomi, så om hon väljer ekonomiprogrammet, måste hon läsa matte 1b då eller kan hon hoppa...
Hej Lovisa!Om vad siffrorna a, b och c i kursnamnen, inom gymnasiematten, betyder får du gärna läsa på https://www.fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasiet***Men... Läs hela svaret -
är alla gymnasiala spets riksrekryterande?
Hej, har en fråga: är alla gymnasiala spets riksrekryterande? Tacksam för ett snabbt svar. Ni får också gärna förklara lite mer kring vad som är speciellt just med "spets". mvh
Hejsan,Ja, gymnasiala spetsutbildningar (information från januari 2022 - skriver datum för att förändringar kan ske över tid) är alltid riksrekryterande.En spetsutbildning i... Läs hela svaret -
Får grundskoleelever läsa gymnasiala kurser och få betyg i dem?
Hej" som rubriken lyder är min fråga: Får grundskoleelever läsa gymnasiala kurser och få betyg i dem? Ibland hör man att grundskoleelever fick betyget i t.ex matematik 1c och t o m matematik 2c redan på grundskolan, men får grundskolorna utfärda gymnasiala betyg? Tack för svaret - på...
Hej!Ja, det finns ett mindre antal elever som redan på grundskolan får betygen i gymnasiala kurser. Det är inte så vanligt men förekommer.De flesta grundskolor... Läs hela svaret -
Direkt till matte 5?
Kan man hopppa över matte 4 och gå direkt till matte 5?
Hej Carl!mattekurserna i Sverige bygger direkt på varandra.Matematik 5 och kurser i matematik Specialisering (kan finnas flera med olika innehåll) bygger på innehåll i kursen Matematik 4. Man måste... Läs hela svaret -
Jag vill verligen komma in på matte spets men?
Hej! Jag har varit på gymnasiemässan och kollat runt lite och har inte hittat någon skola förutom Hvitfeldska som jag faktiskt tycker om. Jag vill verkligen komma in på mattespets och det är målet, har redan börjat plugga extra/repetera på...
Hej Bahar,att du gillar matte och har A i matte, är jättebra! Men frågan är då om det är "anledning nog" att gå just matte-spets.... . Enligt statistiska uppgifter är... Läs hela svaret -
Elev vill få betyg i matematik 1 redan på grundskolan?
Hej om en duktig i matte elev vill få betyg i Matematik 1 redan på grundskolan, vad gäller? Vänligen S.
Hej, Det är jättebra att eleven är duktig i matte! För att på grundskolan få betyg i en gymnasial kurs, ex. i Matte 1a, 1b eller 1c kan eleven göra en... Läs hela svaret -
Var finns spetsutbildningar i matematik?
Hej, min fråga gäller en särbegåvad elev som är jätteduktig i matte. Var erbjuds spetsutbildningar i matematik på svenska gymnasieskolor? Tacksam för svar! Oleg
Hej,det finns spetsutbildningar på ett antal svenska gymnasieskolor: Matematikgymnasiet på Danderyds gymnasium >> är en särskild variant av det Naturvetenskapliga programmet, där man... Läs hela svaret -
Kan man tenta av matte åk 7-8-9 samtidigt?
Jag går i sjuan och pluggar jämt inför vartenda prov och får ett bra resultat, nämligen A i alla ämne. I skolan är det så att lärarna tycker att jag är ett geni. Jag har bott i Sverige ca ett år och jag kom ikapp andra elever och även bättre än de i vissa ämne. Som matte, NO, engelsk och många...
hej Bahar, det är jättebra att du är duktig i skolan. Att du har a-betyg i alla ämnen är också jättebra! duktigt gjort! Jag tycker du ska följa dina lärares råd... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga