Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'spetsutbildning' (23 st.)

    • SYV-besökare

      Har ni lista på alla riksrekryterande gymnasiala utbildningar?

      Hej, Jag undrar: har ni lista på alla riksrekryterande gymnasiala utbildningar? tack på förhand!

      Milla : : Hej,det finns olika sorters Riksrekryterande gymnasiala utbildningar. En eller flera utbildningar med riksrekryteringen erbjuds på följande cirka 80 gymnasieskolor: se listan... Läs hela svaret
    • ÅsaG

      Historia 3 i Stockholm?

      Hej, Min som vill plugga Sam Sam och ha möjlighet att läsa Historia 3, Jag undrar om ni kan hjälpa med var det finns en möjlighet till detta? Frisöke men kan inte få någon bra överblick. Tack på förhand.

      Milla : : Hej,kursen Historia 3 kan på SA läsas som programfördjupande (det är en icke-obligatorisk kurs) vilket man kan se i SA/programplan/Programplan_SA.pdf Icke-obligatoriska kurser erbjuds "i mån av... Läs hela svaret
    • Oscar enkvist

      IB eller Natur-natur för matte?

      Hej! Jag går just nu i åk 8 och har börjat tänka på gymnasievalet. Jag har klarat av all matematik i grundskolan och har kommit fram till 3c i gymnasiematten själv. Jag har hört att man på natur har rätt att "tänta av" kurser,...

      Milla : : Hejsan,det finns inte några rättigheter för gymnasieelever att tenta av kurserna som ingår i deras utbildning, på förhand. Men vissa grundskolor erbjuder (tyvärr, kan man säga) att... Läs hela svaret
    • SYV

      Spets & särskild variant = inriktning?

      Om man läser spets eller särskild variant - ryms kurserna inom inriktningen? Dvs kan man säga att spets eller särskild variant är en form av inriktning?

      Milla : : Hej Lovisa,när en en gymnasieskola beviljas starta en "särskild variant" då får skolan byta ut inriktningskurserna (alla eller några av dem) mot andra kurser. Vad gäller... Läs hela svaret
    • Anja

      Vad menas med spetsutbildning på universitetsnivå?

      Hej, Jag är intresserad av att läsa ett masterprogram vid Linköpings Universitet, Computational Social Science. I beskrivningen står det att det är en "spetsutbildning", och efter några googlesökningar så lyckades jag endast hitta vad detta innebär på gymansienivå, men inte på...

      Peter: : Hej Anja,masterprogram ligger i Sverige på Avanceradnivå. För behörighet behöver man ha en 3-årig "Grund"-utbildning först men det tror jag du redan vet.Jag... Läs hela svaret
    • Nora

      Engelska spetsutbildning?

      Hej!!! Mitt favoritämne i skolan har alltid varit engelska och jag vill allra helst gå en gymnasielinje på engelska. Hittade precis en linje med spetsinrikting engelska. Har googlat runt lite och hittat att man i trean läser en universiteteskurs. Hur bra måste man...

      Julia: : Hej Nora, det är jättebra att du gillar engelska och är duktig på språk! Jag tror att du hittade spetsutbildning /engelska/ på Viktor-rydberg-gymnasium-djursholm, stämmer det? I så fall... Läs hela svaret
    • Josefin

      Tenta av och läsa nästa kurs?

      Jag går nu i nian och läser matematik 1c, kommer läsa matematik 2c nästa termin, och kommer också göra de nationella proven för dessa kurser. Jag kommer alltså tenta av både matematik 1c och 2c. Jag undrar om det är möjligt att börja med matematik 3c i ettan? Och sen matematik 4 på vårterminen i...

      Milla : : Skolorna bör i allra manligaste mån hjälpa särbegåvade elever att nå sin fulla potential men det är inte alltid som möjlighet finns på skolan, tyvärr. Jag kan... Läs hela svaret
    • Oleg

      Var finns spetsutbildningar i matematik?

      Hej, min fråga gäller en särbegåvad elev som är jätteduktig i matte. Var erbjuds spetsutbildningar i matematik på svenska gymnasieskolor? Tacksam för svar! Oleg

      Daniel: : Hej,det finns spetsutbildningar på ett antal svenska gymnasieskolor: Matematikgymnasiet på Danderyds gymnasium >> är en särskild variant av det Naturvetenskapliga programmet, där man... Läs hela svaret
    • Lovisa

      Kan jag söka gymnasium i annat län?

      Jag bor i Essunga kommun i västra götaland men vill söka till Bollerup, samhällsvetenskap med hästinriktning. Det verkar vara den skolan som passar mig och min häst allra bäst och därför vill jag söka dit. Sen finns det heller inte jättemånga andra gymnasieskolor med både samhällsvetenskap och...

      Julia: : Hej Lovisa,det verkar som att Bollerup>> har riksrekryterande särskild variant på inriktningen Djur på Naturbruksprogrammet. Om det stämmer att de har Riksrekrytering, då betyder det... Läs hela svaret
    • Anna

      Sista dagen att söka till musikutbildningar?

      Jag är en tjej som ska välja gymnasium i höst och börjar luta ganska mycket mot ett musik/estetprogram. Det jag då undrar är vad som faktiskt gäller ansökningsdagar. Jag har tidigare varit under intrycket att jag bara kan söka när jag får min kod eller vad det nu är, dvs. runt 17 Januari...

      Julia: : Du kan inte söka till gymnasiet innan Ansökningsperioden börjar och du får inloggning till gymnasieantagningssidan. >>gymnasium/lilla-akademiens-musikgymnasium har öppet... Läs hela svaret
    • Antoni

      Hur fungerar meritpoäng vid spetsutbildning + hur fungerar antagning?

      Hej! Mitt namn är Antoni och går just nu en spetsutbildning i engelska. Jag ska alltså läsa engelska 5 nästa år, åk 9. Får man några extra meritpoäng eller liknande när man söker till gymnasiet och söker jag med mitt betyg från grundskole nivå, åk 8, eller för mitt betyg för engelska 5? Sedan...

      Liselotte: : Hej Antoni, du ställer några olika frågor och jag ska försöka svara på alla dem. :) I din gymnasieansökan bör du sätta som första... Läs hela svaret
    • Hanne

      Ansöka till gymnasiet i annat län?

      Hej! Jag vill söka in till gymnasiet till en fristående skola med spetsutbildning i ett annat län. Kan man göra det med sitt inlogg för där man bor eller ska man skicka en separat ansökan?

      Mikael: : Hej Hanne, det går inte att säga generellt... olika Antagningskanslier i olika delar av Sverige har olika sätt att ta emot ansökningar. För att svara på in fråga måste man veta... Läs hela svaret
    • Kamron

      Spets v Inriktnig?

      Hej! Jag undrar vad det är för skillnad mellan en spetsutbildnings program, t. ex. engelska eller musik, jämfört med ett program som har en inriktning, t. ex. beteendevetenskap eller natur i gymnasiet? Tack på förhand.

      Peter: : Hej Kamron, skillnaden är den att "spets" på gymnasiet innebär Extra-studier i ett visst ämne, på hög nivå. Tanken är att man mot slutet av gymnasiet läser Högskolekurser i det "aktuella... Läs hela svaret
    • Paul

      Vad för yrke passar?

      Jag är bra på matte och problemlösningar. fysik är också roligt specifikt ljus och allt man kan räkna inom det men elektronik, atomer och programmering vill jag undvika. Jag är väldigt kreativ och gillar Teknik, till exempel beräkningar på hur ett objekt ska röra sig eller byggas. Jag vill ha...

      Milla : : Hej PauI! Kika gärna på följande yrkespresentationer: Arkitekt>> Matematiker>> Statistiker>> Demograf>> Meteorolog>> Seismolog>> Mycket matte läser man på... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga