Alva
    Hej! jag vill satsa stenhårt och försöka nå 22,5 i merit när jag går ut gymnasiet. Jag har läst att jag bara behöver minst E för att få extra merit i franska 3 och 4. Men, det står i kursplanen på den linje som jag vill läsa (Sam-beteendevetenskap) att jag ska läsa moderna språk för att få 200 poäng. Vad är det då jag kommer att läsa som jag antar att jag kommer behöva få A på eftersom jag redan läst franska 1 och 2 ? Måste jag få A i franska för att nå 22,5 i merit?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    meritvärde på 22,5 är det absolut högsta som man kan få och för att uppnå det är det endast i gymnasiearbete som man får E betyg men i alla andra kurser på gymnasiet måste man få A betyg. Om dina två obligatoriska kurser moderna språk blir  franska 3&4, måste du få A betyg i dem också, precis som i alla andra kurser. Dessutom måste du också läsa en valbar kurs eng 7 eller Högre kurser i matematik -för att uppnå Max antal Meritpoäng, för att utan meritpoäng kan man uppnå 20.0 som max.

    • : Hmm, så då kommer franska 3&4 bli obligatoriskt i mitt fall? Är det möjligt att jag läser låt oss säga italienska 1&2 samt franska 3&4 om jag känner att jag har större chans att nå A i italienska men fortfarande vill få 1,5 extra merit i moderna språk?
    • Anna : ja, det är inte förbjudet att läsa Italienska 1 & 2 och Franska 3 och 4. Men det är fortfarande så att utan A-betyg i alla kurser som bidrar till ditt jämförelsetal går det inte att uppnå 22.5. För att har man lägre än A betyg i någon kurs, då blir jämförelsetal lägre än 20.0 och man måste både ha högst jämförelsetal och max antal meritpoäng för att uppnå högsta möjliga meritvärde, som är 22.5.
    • : Det är dessa meritpoäng som jag är ute efter, för att få 2,5 meritpoäng krävs det väl bara att ja får minst godkänt i moderna språk 3&4 samt engelska 7, eller behöver jag A i dessa extra kurser också?
    • Peter : Eftersom betyg i kurser som ger dig meritpoäng räknas ÄVEN IN I DITT JÄMFÖRELSETAL, behöver du ha A betyg även i de kurserna, om du vill uppnå 22,5 i meritvärde.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    läs gärna på Gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaäng>> där det är ganska bra /kort sammanfattning/ förklaras kring jämförelsetal, meritpoäng och meritvärde. Sedan kan du alltid höra av dig igen.

    Bästa hälsningar

    Lycka till!

    ANNA