SYV

    Hej!

    Jag jobbar som SYV i ett gymnasium i Västerås. Det senaste månaderna har vi fått elever som har studerat 1 år eller 2 år av gymnasiet eller hela högstadiet i utomlands. Jag har jätte bra koll om en person som har studerat i ett annat EU-land eller ett nordiskt land, USA eller Australien, om dom är behöriga eller inte. Så skriver på kommentarerna din situation och jag kommer svara er om ni är behöriga eller inte. Mvh Sandra,SYV

    1 Svar

    SYV SYV

    Vilka är behöriga?

    Alla svenskar som har studerat i EU-länder + Schweiz är Behöriga till ett normalt svenskt program. Det är pga att göra det lättare för svenskar som studera i EU lättare att flytta tillbaka. Det är samma för elever som har bott och studerat i andra nordiska länder. Elever ifrån Australien, USA eller andra länder måste göra ett prov pga att se deras förmågor.

    Svenska betyget då?

    Eftersom svenskan lärs inte i andra länder förutom Finland så. Så ska eleven få böcker eller uppgifter från årskurs 1 och göra prov (bara om eleven går i tvåan eller trean).

    Jag har blivit inlagd i IM, vad ska jag göra ?

    Då är gymnasiet skyldig dig att lägga dig till din ursprungliga klass. Du ska få betyget E i alla kurser. Är det så att pga detta har du missat hela årskurs 3 så måste gymnasiet erbjuder dig ett gymnasietest för att ge dig behörighet till universitetet/högskola. Samma där så måste gymnasiet erbjuder dig böcker eller något att studera.

    Jag har betyget "A" i engelskan ifrån t.ex. England ska jag ändå få ett "E"

    ​​​​Om du har nyss börjat så går skolan efter dina betyg som du har med dig. Fast om du missat en termin eller ett år. Så blir det tyvärr bara ett "E" pga att du inte har studerat hela året, även om det är inte ditt fel. Fast "E" är väl bättre än inget!

    Finns det något sätt att höja mina betyg ifrån utlandet?

    Om du har missat en termin av gymnasiet pga att du har varit i IM, så ja. Fast det självklart är up till läraren om han/hon tycker att det passar dig. Fast du kan säga nej till att höja ditt betyg om läraren har erbjudit dig. Om du har gått i ett program utan någon problem från början så är det inte säkert det blir up till läraren.

    Jag har ett utländskt medborgarskap gäller det även för mig?

    Nej tyvärr! Det gäller endast för elever som har svenskt medborgarskap. I denna fall ska du gå i IM. Fast om du och skolan kommer överens om att göra ett prov (om du kan bra Svenska) fast det blir rektorn som bestämmer om detta.

    Jag har studerat i ett annat Eu-land och har fått betyget F i ett ämne ?

    Om du pratar landets språk perfekt så blir du inte behörig till ett svenskt gymnasieprogram utan du ska börja IM och läsa klart ämnet.

    Jag har börjat i ett program i Sverige fast jag har insett att matematiken är svårare vad ska jag göra?

    I varje gymnasie så erbjuders det extra matematik. Så be din lärare, mentor eller rektorn att anmäla dig till extra matematik. Det gäller för engelskan också. Extra matematik gäller för alla program även IM, om eleven vill bli klar med matten fort.

    Har ni andra frågor så ställ dom gärna så svarar jag när jag har tid

    //Sandra,SYV

    • Julia : Tack så mycket Sandra! Toppen!
    • :

      Hej Sandra! Jag är en 01. Jag har studerat ettan i Portugal. Då hade jag studerat Samhällsprogrammet. När jag flyttade tillbaka till Sverige  förra året Så fick jag börja i IM. Rektorn sa att jag var inte behörig på grund av att jag inte har studerat svenska. Min rektor pratade med mina lärare i IM och dom sa att jag var inte så bra. Fast jag hade pratat med min rektor och sa att jag känner mig så ledsen och att kunde inte studera på grund av detta. Så vad ska jag göra. Rektorn sa till mig att om allt var perfekt så skulle jag få börja i 3an. Har jag förstört allt?

    • SYV :

      Hej Erik! Nej, du har inte förstört någonting. Det är inte rektorern eller lärarna som bestämmer om du är behörig eller inte. Det är för att du har med dig ett betyg ifrån Portugal och har börjat i Samhällsprogrammet där. Du ska kunna börja i trean. Fast om du var inte godkänt i nian där, då så kan rektorn fråga lärarna vad dom tycker. Du har även skrivit att du har varit ledsen pga detta. Det här även gjort att du kunde inte studera. Det blir skolans ansvar om något händer med din hälsa pga av denna situation. Självklart så kan man inte studera om man känner sig inte trygg! Så det är skolans ansvar att få dig att känna dig trygg. Tror du en lärare kan undervisa eleverna bra om han/hon känner sig inte trygg? Nej! Man måste känna sig trygg för att kunna studera. Läs hela inlägget uppe för att se om du är behörig eller inte // Sandra,SYV

    • : Hej Sandra! Tack så mycket!!! Efter att rektorerna har läst ditt inlägg så tog dom tillbaka mig till mitt ursprungliga klass. Jag vet inte hur jag kan tacka dig
    • Syv :

      Hej Sandra! Jag har jobbat i denna yrke mer än 30 år! och dina information är helt rätt. Det kommer även hjälpa andra elever samt gymnasier att veta vem är behörig eller inte. Det kommer även att hjälpa båda rektorer och elever att förhindra konflikter på grund av situationen. Är jätte glad att med detta inlägg så har du redan hjälpt en elev. Toppen Sandra!

    • :

      Jätte bra Sandra och tack! att du delade med dig denna information. Jag jobbar själv som en rektor i ett gymnasium . Som Sandra sa du är behörig till ett svenskt gymnasieprogram. Det är gäller alla gymnasieskolor i Sverige. Om rektorerna fortfarande vågar att fixa problemet kontakta Barn och utbildningsförvaltningen, fast prata gärna med barn och utbildningschefen . Gör även en anmäla till skolinspektionen. Så tar dem hand om din situation // Joakim, rektor

    • : Hej! Jag heter Mohammed. Jag är en svensk medborgare. Jag är en 02:a. Jag har studerat halva ettan i Spanien (Ekonomiprogrammet,EK). Så egentligen EK18. När jag kom så gjorde jag gjorde ett svenska och en mattematik prov, och blev godkänd i båda. Hon lagde till mig på grund av att hon sa mina betyg ifrån Spanien är inte behöriga! Jag har översätt mina betyg ifrån Spanien tilsammans med spanska lärare. Nu så har jag träffat henne och hon säger att det är orimligt att jag ska börja i EK18 och att hon och EK-rektorn ska prata ihop sig. För att jag ska börja i EK19. För att jag har missat förra året. Fast hur det vara min problem att hela året har gått och det är hon som vilde ta in mig iförsta hand och vad ska jag göra?
    • SYV : Hej Mohammed ! Tråkigt att höra, att du har hamnat i denna situation. Du ska kunna börja i EK 18 och att ett helt år har går är inte ditt problem! Utan skolans problem och skyldighet. Det är inte rektorerna som bestämmer om man är behörig eller inte. Utan det är lagen! Det finns ingen hinder för dig att börja i EK18. Angående dina betyg så blir det att du får bara "E". Det spanska betygen är ABSOLUT behöriga och det är inte skolan som bestämmer. Du har missat sista terminen i ettan på grund av att du har blivit inlagd i IM och nu snart hela tvåan. Så som jag sa det blir skolans skyldighet att lägga betyget "E" i all tid du har inte varit med. Det är inte heller dom som bestämmer att det är svårt eller inte, utan det är eleven. Fast om det blir svårt så måste självklart läraren ge eleven uppgifter för att träna på. Du ska INTE börja i EK19 utan EK18. Det är ingenting egentligen dom ska prata om det är din rätt att studera i klassen du ska vara i! // Sandra
    • SYV :

      Jag vill även lägga till Mohammed att dom skulle inte har gjort ett prov på svenskan eller matten. Utan det blir efter att man har börjat och det är BARA på svenskan man ska göra ett prov och man måste få en bok eller något att plugga på ! Fast lärarna kan be dig göra några uppgifter för att se vart du har kommit i dina studier det är okej fast inte ett prov! // Sandra

    • : Hej Mohammed ! Jag jobbar själv som rektor. Som Sandra sa, vi som rektorer kan inte bestämma vem är behörig eller inte. Det finns lagar om vilka är behöriga eller inte. Jag har läst båda din och Sandras kommentar. Jag håller med Sandra! Det blir skolans ansvar att fixa problemet och lägga till dig i EK 18. Det spelar ingen roll att du har missat halva ettan och nu snart hela tvåan. Det blir ett E och du MÅSTE göra ett svenska01 prov och du måste redan börja och studera tillsammans med din klass EK18. Fixar rektorn inte problemet så fixar skolans kommun barn och utbildningsförvaltningen problemet. //Joakim,Rektor
    • : Tack så jättemycket Sandra och Joakim för era svar. Jag har inget problem med att göra ett svenska01 prov. Jag kommer hålla er uppdaterade om min situation. Mvh: Mohammed
    Läs alla kommentarer