Roland

    Hej Roland heter jag och jag bor i Stockholm. Jag läste arabiska 1och 2 som modersmål på gymnasiet. Nu studerar jag på komvux och jag undrar om jag läser arabiska 3 och 4, kommer dessa kurser räknas som modersmål eller moderna språk? Och i fall kurserna räknades som moderna språk, kommer jag att få chansen att läsa dessa kurser eller inte? (OBS:jag strävar efter merit poäng) Min andra fråga är vem ska jag vända mig till för att läsa dessa kurser? Det verkar som att det finns inga skolor som erbjuder arabiska 3 och 4 i Stockholm

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Roland,

    det finns idag följande gymnasiala kurser i arabiska som man kan läsa eller göra prövningar i - i Sverige:

    Modersmål (arabiska) 1
    Modersmål (arabiska) 2
    Aktiv tvåspråkighet

    Arabiska 1
    Arabiska 2
    Arabiska 3
    Arabiska 4
    Arabiska 5
    Arabiska 6
    Arabiska 7

    Inga andra kurser på gymnasienivå i arabiska finns som man kan idag läsa eller göra prövningar i Sverige. Det är Arabiska 3 och 4 som er meritpoäng<<< för det är Moderna språk-kurser. Moderna språk (arabiska) 3 och 4 - kan man också säga och skriva så att det blir tydligare.

    Var man kan läsa dem vet jag tyvärr inte... det får man leta efter.. och vi kan hjälpas åt.. jag ska leta, du får också leta - så får vi hoppas att vi hittar! :) En annan möjlighet är att göra Prövningar. Betyg i prövningar är lika mycket värda som betyg i slutet av lästa kurser. Se om du hittar var du kan göra prövningar. Till prövningar förbereder man sig genom självstudier. Prövningsavgift är 500 kr per prövning.

    Om du gör prövningar i arabiska (du kan göra prövning i vilken kommun som helst, det behöver inte vara just i Stockholm) - tänk på att betyg i de kurser som ger meritpoäng räknas också in i ditt jämförelsetal - det är fördelaktigt att ha så höga betyg som möjligt, men även E (godkänt) höjer ditt meritvärde... men högre betyg höjer mer.

    Vänligen

    Julia SYV

    P.S - info om meritpoäng finns på GymnasieGuiden.se<<

    Undervisning i arabiska som Moderna språk bedrivs, så vitt vi på Fråga SYV vet på följande gymnasieskolor:

    i Falkenberg
    Falkenbergs gymnasieskola

    i Göteborg - undervisning erbjuds via Språkcentrum,

    Söderportsgymnasiet, en kommunal skola i Kristianstad - erbjuder bland annat undervisning i arabiska som moderna språk.

    Didaktus JakobsbergJensen gymnasium Södra - i Stockholm.

    Täljegymnasiet>>> - i Södertälje.

    Uppsala
    Kommunala gymnasieskolor i Uppsala erbjuder Arabiska.
    Fristående skola i Uppsala:
    Internationella gymnasiet>>.

    Magnus Åbergsgymnasiet  och Nils Ericsonsgymnasiet  i Trollhättan (Västra Götaland).

    Falkenberg Falkenbergs gymnasieskola

    Jensen gymnasium Norra
    Jensen gymnasium Internationella
    Jensen gymnasium Södra

    • : Tack så mycket Julia för en snabb och tydlig svar. Det spelar ingen roll om jag gör prövningar eller studera dessa kurser (arabiska3 och 4 ) så länge jag får merit poängen är jag ganska nöjd. Jag skulle bli tacksam om ni hittar en plats man man får läsa eller göra prövningar på dessa kurser, jag kommer självklart att fortsätta leta efter skolor som erbjuder arabiska 3 och 4 och hoppas att jag hittar en.
    • : Jag skulle bli tacksam och jag fick tips på var kan man börja leta
    • Julia : Läsa kan du endast på komvux i den kommunen där du är skiven/folkbokförd (komvux får, om de vill, köpa kurser till dig i andra kommuner, men det är extremt sällan som komvux gör så - men fråga syv och rektor på komvux där du läser).
    • Julia : Ang. göra prövningar - så får man göra prövningar överallt där undervisning i "den aktuella kursen" bedrivs - i alla kommuner i hela Sverige. Jag kommer nu utöka mitt tidigare svar med info var vi tror undervisning i arabiska (som moderna språk) bedrivs på gymnasial nivå.
    • Julia : Se ovan - mitt utökade svar. "blåa skolnamn" är alla klickbara länkar... gå in på länken - du kommer till skolans presentation, där även kontaktuppgifter finns.
    • : Tack jag ringde alla de flesta säger att de är gymnasieskolor och sa att jag får inte gör prövningar på gymnasieskolor där bara för de elever som redan läser där
    • : och problemet är att jag läser på komvux inte gymnasiet så jag undrar om det finns ett sätt och kunna göra prövningar på arabiska 3 och 4
    • Anna : Ring till Skolverkets upplyssningstjänst - tel.nr 08-527 332 00 och tel.tid kl.9-11 och 13-15 på vardagar. Skolverket säger att man får göra prövnignar överallt där undervisning i den "aktuella kursen" är pågående och att det ej ska spela roll var man bor eller var man är folkbokförd. Begränsningen finns på den här punkten: att medan man är elev på gymnasiet, då får man göra prövning endast på sin egen gymnasieskola. Men sedan, när man är klar med gymnasiet, får man göra prövningar överallt. Det säger i alla fall Skolverket. Ring och prata med Upplyssningstjänsten.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Roland,

    läs på www.skolverket.se/bedomning/betyg/provning - där står det bl a:

    Du som inte är elev i gymnasieskolan

    Du som inte är elev men vill ha betyg från gymnasieskolan kan vända dig till en gymnasieskola för att genomgå prövning för betyg. Detta gäller även om du redan har ett godkänt betyg i en kurs. Prövningen kan även gälla gymnasiearbetet. Du kan bara vända dig till skolenheter som för tillfället anordnar undervisning i aktuell kurs.

    Vi känner till problemet. Det är svårt att hitta var man kan göra prövning. Det är många som vill göra prövningar och lärarkapacitet räcker inte. Skolorna och hela kommuner försöker på olika sätt "slippa" erbjuda prövningar. Det är dyrt och besvärligt att erbjuda prövningar. Prövningsavgift på 500 kr. täcker inte de faktiska kostnader som prövningsanordnare har. De som erbjuder prövningar "går back" ca 1000 kr. på varje prövning /då det är svårt att komma under 1500 kr. om man ska erbjuda en prövning - lärarlön, admnistrationskostnader mm. kostar så pass mycket att prövningsavgift täcker inte dem/.
    Jag förstår att du vill göra prövning och inte vill vet varför det inte går.
    Men vi på Fråga SYV kan inte erbjuda dig göra prövning.

    Vi råder dig vända dig till Skolverket, till utbildningsförvaltningen i din kommun och vi hoppas du hittar var du kan göra prövning. Vi håller tummarna för dig.

    Lycka till!

    ANNA

    Tips - be om ett skrifligt svar när de nekar dig anmäla dig till prövning. Be att de skriver mail eller pappersbrev till dig där de förklarar varför du inte får göra prövning. Om de svarar att anledning är att d inte är elev i deras gymnasieskola - då har du "svart på vitt" att de som svarar så "går emot" de rådande bestämmelserna.

    Att du inte är elev på deras gymnasieskola kan inte anges som anledning till varför du ej får göra prövning.

    Du skriver att du nu läser på komvux. Då är det kanske ännu krångligare... På samma sida på skolverket>>> - står lite längre ner:
    "Du kan endast göra en prövning hos en huvudman som inom ramen för kommunal vuxenutbildning (komvux) anordnar den aktuella kursen."... medan du är studerande på komvux, alltså... men du kommer ju inte studera på komvux under lång tid. Du borde kunna ANMÄLA DIG till prövning medan du studerar på Komvux, men göra prövning när du inte längre är studerande på komvux, tänker jag.
    Mycket krångligt. Men i syvene och sist handlar det om lärarbrist och att skolorna inte har råd att erbjuda prövningar.
    Vi har sökt juridisk vägledning i den frågan och fick svar från jurister som kan sammanfattas så här: reglerna är superkrångliga; kommuner och skolorna bryter också mot dem /i alla fall ibland/. Och det är endast behöriga lärare som får sedan 1 juli 2015 sätta betyg och det är stor brist på dem. Och finns det ingen lärare som får sätta betyg... då kan man ju inte få betyg i alla fall... Sammanfattning: man ska ha tur för att lyckas genomföra prövningar i de kurser i vilka man vill eller behöver göra prövningar.