Undersköterska

    (Jag skriver åt min kille som inte har något konto här) Jag heter Felix och är en kille på 18 år som bor i Göteborg. Jag har lite svårt med skolan eftersom jag har svårt att koncentrera mig på skolarbetet. Jag har gått ett år på Fordon programmet och nu har jag bytt och går andra året på Bygg och anläggning. Men jag tycker inte det är så roligt eller så intressant. En grej jag är intresserad av är film. Jag skulle vilja bli regissör men vet inte hur jag går till väga för att bli det. Pga av att jag har svårt att koncentrera mig och saknar intresse så har jag dåliga betyg i skolämnena, förutom i historia som jag har stort intresse för. Det jag vill veta är hur jag ska gå till väga för att komma in på en bra filmskola.

    • Ludmila :

      Stockholms filmskola tar emot många unga filmare, de flesta mellan 19-25 år. I övrigt finns Valand i Göteborg (Högskola), STDH i Stockholm (Universitet) samt Kulturama i Stockholm (Yrkeshögskola) samt ett antal folkhögskolor med fokus på regi. Stockholms filmskola klassas som en av de bästa i världen enligt Hollywood Reporter och många av skolans studenter har hamnat i filmbranschen i Sverige och utomlands. Stockholms filmskolans webbplats är stockholmsfilmskola.com - Info om Regiprogrammet: stockholmsfilmskola.com/regiprogrammet och innan det programmet läser man 2-årig utbildning i Praktisk Filmutbildning, eller motsvarande. Om förkunskaper till Praktisk filmutbildning läser man följande: "Vi vill att du som söker till oss har ett intresse och ett driv att göra film. Det är det viktigaste. Grundläggande gymnasiekompetens är ett krav vi har på våra sökande, från svenskt gymnasium eller motsvarande internationellt. Om du inte har gymnasiekompetens, meddela oss det i ansökan. Om vi anser att du har likvärdig kompetens som du skaffat på annat sätt kan vi ge dispens från det kravet. Om du går en gymnasieutbildning just nu, som kommer att avslutas efter att ansökan skickats in, behöver du bara meddela oss om det i ansökan. Skriv detta meddelande i en pdf-fil som du bifogar på platsen för gymnasiebetygen, då detta är en obligatorisk bilaga. Du kan komplettera med dina gymnasiebetyg vid senare tillfälle."

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Bella!
    I Göteborgs finns inriktning Teater på Schillerska gymnasiet. Om Felix kan byta ännu en gång - till den utb.på Schillerska, får han gärna kika på skolans presentation. Om han inte vill eller kan byta utbildning inom gymnasiet, då kanske han kan byta till en folkhögskoleutbildning. Det finns Allmänna kurser på alla folkhögskolor där man läser mot "allmän gymnasiekompetens" men en sådan utbildning kan också ha estetisk inriktning och förhoppningsvis går att hitta en sådan allmän kurs med film-inriktning eller med teater-inriktning. Om skolformen folkhögskola - var god se www.framtid.se/folkhögskola
    De flesta utbildningar, bland annat på folkhögskolorna, startar i augusti men de kan finnas några som startar på vårterminen, i januari.
    Annat jag tänker på: du skriver om att Felix är intresserad av film och att hans favoritämne är historia och det går mig att tänka på yrket Manusförfattare.
    I Göteborg finns en yrkeshögskoleutbildning till Manusförfattare på YRGO. En av de andra yrkeshögskoleutbildningar på YRGO heter "Producent film och TV-drama". Yrkeshögskoleutbildningar ligger på eftergymnasial nivå. Man ska alltså först skaffa sig gymnasiekompetens.
    Ännu en annan studieform där intressanta för Felix utbildningar kan finnas är KKU. De ligger också (precis som yrkeshögskoleutb.) på eftergymnasial nivå. Men både yrkeshögskola och KKU kan, i princip, göra undantag och ta in även utan fullständig gymnasiekompetens, så alla får söka, även de som inte i formell mening uppfyller behörighetskraven. Däremot tar inte högskola-universitet in om man inte är behörig. Så, om Felix vill läsa till regissör vid Dramatiska institutet (DI) i Stockholm eller vid Filmhögskolan i Göteborg, måste han först ta ut examensbevis från gymnasiet (eller från komvux) med godkända betyg i bland annat svenska 2,3 och engelska 6 eller uppnå Omdöme om grundläggande behörighet på en av folkhögskolorna.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Jag vill tipsa om möjligheterna att utbilda sig inom yrkeshögskola, t.ex
    den här utbildningen: utbildning/gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist som är en bred utbildning. Den utbildar inte filmregissörer specifikt. GTV är en tvåårig YH-utbildning där första året sker på plats i Gamleby. Skolan ger de studerande en inblick i många positioner inom TV- och filmvärlden för att ge en större chans att förstå hur det kan fungera i branschen. Visst, du kan som sökande tänka att "jag vill bli regissör", men det finns många fördelar i att gå en utbildning där man provar på betydligt fler yrkesroller än enbart regissör.

    • Undersköterska : Okej tack! Behöver jag ha en klar utbildning på något gymnasieprogram eller räcker det med de grundläggande ämnena som Engelska , Matte, Svenska, Historia mm?
    • Anna : Inför högskole-universitetsutbilnding behöver man ha grundläggande behörighet som kan uppnås på flera olika sätt men helst ska man ha examen från gymnasieskola eller från komvux med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6. --- De andra utbildningar, på yrkeshögskolorna, folkhögskolorna, KKU och privata utbildningar kan göra egna bedömningar och kan ta in även utan fullständig gymnasiekompetens (trots att utbildningen kan ligga på eftergymnasial nivå). Givetvis är det bättre att ha fullständig gymnasiekompetens, men vill man så kan man söka ändå, utan gymnasiekompetens och hoppas på att bli antagen. Några garantier kan man inte ge, utan det är arbetsprover, hur stor motivation man visar på bl.a intervjuer + även tur (om det inte finns tillräckligt antal sökande med gymnasiekompetens, är det lättare att komma in utan gymnasiekompetens) som spelar stor roll. Man kan söka till andra utbildningar när man går "sin nuvarande utbildning" och byta i så fall från en utbildning till en annan om man kommer in. Vi avråder från att hoppa av om man inte har ngt jobb eller någon annan utbildning som man vet att man kommer in på. Att gå "någon utbildning" är bättre än att inte ha sysselsättning och inkomst. På vilken utbildning som helst lär man sig förhoppningsvis saker som man kan ha nytta av i framtiden.