Nelly
    Jag undrar om jag kan gå ekonomi-ekonomi även fast jag har svårt att förstå matte? Jag har just nu E i matte men satsar på ett D-C till jul. Och jag funderar på att söka till antingen ekonomi-ekonomi eller ekonomi-juridik. Men jag är så osäker på matten, jag vill inte att allting ska gå dåligt så att jag får gå om 1:an och byta skola osv. Jag vill välja rätt från början. Är det svår matte? Är dom hårda med betygen på gymnasiet?

    Tacksam för svar! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Nelly,
    På Ekonomi /juridik/ är Matte 1b och 2b /b är medelsvårt spår/ obligatoriska kurser
    och på inriktningen Ekonomi är även Matte 3b obligatoriskt att läsa.
    Om du söker till en skola som erbjuder båda inriktningarna kan du till åk2 välja inriktning - eftersom inriktning på EK läses från åk2.
    Du kan se innehåll i alla Mattekurser på www.matteboken.se.

    Om du berättar för oss vilken eftergymnasial utbildning du har tänkt dig, kan vi råda dig bättre.
    Om inte Matte 3 krävs för behörighet till den eftergymnasial utbildning som du vill söka, kan du läsa ett program/inriktning där bara matte 2 eller tom matte 1 är en obligatorisk kurs.
    Minst matte är det på yrkesprogram.
    Av de högskoleförberedande är det minst matte på Humanistiska & Estetiska programmet, där enbart matte 1b är en obligatorisk kurs.
    Du kanske bör titta lite extra på just HU och ES.
    ES, inriktning Estetik & Media - kanske. Inom programfördjupningar kan du välja kurser som t.ex. Entreprenörskap&företagande
    Mental träning
    Moderna språk
    Psykologi
    Religionskunskap
    Samhällskunskap

    Inom Individuellt val, 200 poäng:
    kan du t.ex. välja läsa företagsekonomi och/eller marknadsföring eller redovisning - kurser som läses på Ekonomiprogrammet. Om du söker ES på en skola som även har EK, finns det behöriga lärare på skolan och då kan du läsa ekonomiska ämnen inom Individuellt val.

    Se t.ex http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/tumba-gymnasium en skola som erbjuder Spetsutbildning på både Ekonomi och Estetiska programmet.
    Om du blir medlem på www.gymnasieguiden.se, kan du få tillgång till massa funktioner som t.ex. kunna sortera ut alla de skolor som erbjuder både ES och EK på samma skola.

    Se innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se.

    Se även om du kan få hjälp i Räknestugor som Mattecentrum driver. Se deras hemsida www.mattecentrum.se.

    Önskar dig allt väl!
    Anna SYV