Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31955 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'validering' (21 st.)
-
Hur går man från ''vanlig elektriker'' till distributionselektriker?
Hej. Jag har nyligen läst klart min utbildning till att bli installationselektriker, det var nog totalt 13-15 kurser. Jag har tänkt lite så här i efterhand och skulle vilja jobba inom distribution, så jag undrar vad som krävs för att läsa vidare till...
Hejsan,du får gärna kontakta de utbildningsansvariga för yrkeshögskoleutbildningar till Distributionselektriker med frågan om de kan korta ner din utbildning på... Läs hela svaret -
Validering fritidsledare ?
Jag behöver hjälp att hitta en skola som kan hjälpa mig med en validering av mitt jobb dom senaste 7 åren, en eftergymnasial fritidsledare utbildning?
Hej,utbildningar till Fritidsledare ligger i Sverige på folkhögskolenivå. Jag fick just nu 19 "träffar" när jag sökte på "Fritidsledare" på folkhögskolornas... Läs hela svaret -
Var kan jag validera min yrkeserfarenhet till socialpedagog?
Hej, Vilka skolor erbjuder validering till socialpedagog? Att utbildningen är 1 år istället för 2 år. Jag uppfyller kraven och behöver utbildning på min nuvarande arbetsplats.
Hej Josefin,inom yrkeshögskolan (uppgift från början av februari 2023) ser jag att det finns 10 studieplatser beviljade på Stadsmissionens skolstiftelse/yrkeshögskola... Läs hela svaret -
Lärling vård och omsorg?
Hej! jag undrar hur det blir med validering i mitt fall då jag såg efter att min kommun erbjuder validering om man jobbat mer än ett åt. Jag har gymnasiexamen i samhällsvetenskapsprogrammet men vill inte läsa vidare på högskolan. Nu vill jag...
Hej N!om validering visar att du har kunskaper i "vissa kurser" som vanligtvis ingår i vårdutbildning på gymnasial nivå, så borde din utbildningstid bli kortare. Annars, så är yrket... Läs hela svaret -
Uni utomlands med behörighetsintyg från folkis?
Hej! Just nu läser jag allmän kurs på Jönköpings folkhögskola. Jag läste 2 år på gymnasiet så har bara läst på folkis i ett år, beräknas få mitt omdöme i Juni i år. Jag har gjort HP 2 gånger och lyckades inte få tillräckligt med poäng för psykologprogrammet (1.00) och har då sökt lite skolor...
Hej Adrian;skolorna utomlands får göra egna bedömningar. Att du inte får högsta omdöme från en folkhögskola - alltså lägre än 4.0 - påverkar ju... Läs hela svaret -
Yrkeslärare vård och omsorg med validering?
Hej Jag vill utbilda mig till yrkeslärare inom vård och omsorg. Jag är utbildad undersköterska med 10 års erfarenhet inom äldreomsorgen. Jag undrar om jag kan få hjälp att validera mina kunskaper.
Hej Sarour!Vänd dig till det lärosäte där yrkeslärarprogrammet erbjuds och där du vill läsa för att bli en yrkeslärare. Listan på lärosätena där det... Läs hela svaret -
STOM kandidat som behöver någon form av påbyggnad som lärare?
Jag har en kandidat som är utbildad lärare från sitt hemland Syrien. Hon har gått 4 år på Universitetet till lärare och sedan 1 år till teckenspråkslärare. I Syrien arbetade hon 2 år i vanlig skola och 10 år i en skola som använde sig av teckenspråk. Just nu väntar hon på att hennes betyg ska...
Hej,när det är lärarbrist anställs många obehöriga lärare, alltså utan legitimation från Skolverket. Det är en väg att gå: att... Läs hela svaret -
validering inom särskolan?
Var hittar jag hur jag kan validera bort olika ämnen inom specialpedagog/pedagog/särskolelärare? Jag har ingen möjlighet att läsa in ämnen som saknas för att bli behörig till lärarutbildning men har gedigen kunskap/erfarenhet och betyg i...
Hej,om man utan fullständig gymnasial utbildning vill komma in på högskola, så finns det idag möjlighet att söka på "reell kompetens": 3 års arbetslivserfarenhet + ett antal godkända... Läs hela svaret -
Vad krävs för att utbildad fritidspedagog ska få förskollärarexamen?
Är utbildad fritidspedagog sedan 1999, Barn- och ungdomspedagogisk examen med inriktning fritidspedagog som det hette då. För att få en förskollärarexamen, måste jag då läsa hela förskollärarprogrammet? Jag har jobbat i förskolan...
Hej Frida,om söker till förskollärarprogrammet och blir antagen kan du då direkt ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och får sedan... Läs hela svaret -
jag vill jobba som byggnadsarbetare?
Hej jag har börjat bli intresserad av att bli byggnadsarbetare och jag gick aldrig bygg programmet och jag undrar hur kan jag bli byggnadsarbetare om jag inte har gått bygg programmet ?
Hej Adan,Byggnadsarbetare är ett samlingsnamn för många olika yrken inom bygg.Utan någon speciell utbildning kanske är det möjligt att få jobb som Grovarbetare (större chans att... Läs hela svaret -
Validera mot besiktningsman eller fukttekniker?
Hej, jag har kontakt med en person som har en ca 15 år gammal KY-utbildning till fastighetsskötare och som har i många år arbetat med att besiktiga hyresrätter vid utflyttningar/inflyttningar samt en del också med vattenskador. Hen vill nu få ngt sort dokument på sina kunskaper ang.besiktning...
Hej, det första jag tänker på i detta fallet är att det finns en yrkeshögskoleutbildning - https://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-goteborg/fuktteknikersom är på... Läs hela svaret -
Behörig eller inte?
Hej! Jag vill plugga ett program på högskola/universitet som undervisas på engelska så som international relation, behöver jag då ha svenska 3 eller kan jag ändå komma in? Jag har ett utländsk gymnasie examen som jag väntat på att de ska valideras.
Hej Jamila, din utländsk gymnasieexamen - om jag förstår dig rätt - är ännu inte värderad/validerad och du vet idag inte om du kommer att bedömas som behörig till svensk "högskola",... Läs hela svaret -
finns det ett sätt att komma in med 17 poäng till psykologprogrammet?
Hej, om man har utländska gymnasiebetyg och har gjort validering också. kan man läsa de ämnen som man läst i siitt hemland här i Sverige igen för att man ska få ett högre betyg än den som man redan har? andra frågan: finns det en annan väg att man kan komma in med sina 17 poäng till psykologi...
Hej, jag råder dig göra högskoleprovet. Det ger en extrachans att komma in på en högskoleutbildning. För det andra, så finns det sätt... Läs hela svaret -
Kan en elev med utländska gymnasiebetyg studera direkt på KTH?
Hej! Jag har en fråga gällande en elev som har fullständiga gymnasiebetyg med sig från Iran och vill studera på KTH. Är det möjligt för eleven att studera en hel grundutbildning på engelska, alternativt ett basår som går på engelska? Tacksam för svar!
Hej Derya, jag kan inte hitta något basår (i hela Sverige) på ngt. annat språk än svenska.Jag kan tyvärr inte heller hitta någon grundubildning på... Läs hela svaret -
Vet ni om hen kan validera sina kunskaper ?
Hej på er! Nu behöver jag er hjälp :) Vad gäller? En person som arbetat, i sitt hemland, som maskinförare i 4 år och som truckförare i 6 år. Vet ni om hen kan validera sina kunskaper för att få jobba här i Sverige eller finns det någon typ av kortare utbildning? Hen har B-körkort och vill...
Hej, Det finns olika typer av truck och olika typer av maskiner som man kan vara truck- och maskinförare>> för. Det snabbaste sättet är, enligt vad jag tycker, att försöka hitta... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga