Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31882 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'påbyggnadsutbildning' (32 st.)
-
Vad är skillnaden på YH och Komvux?
Hej! Jag är intresserad av elektrikerutbildningen men ser att det går att bli det via både komvux och högskolan, vad är skillnaden?
Hej!Det vi vet om yrket Elektriker berättar vi om i presentationen på framtid.se/yrke/elektriker Grundutbildning till elektriker ligger på gymnasial nivå; för vuxna - inom Komvux.... Läs hela svaret -
Förskollärare som vill byta riktning?
Hej! Jag är nyutbildad förskollärare, vill arbeta med barn och något meningsfullt. Vad kan jag studera till eller vilka kurser skulle ge mig bredare jobb möjligheter för att bygga på min utbildning?
Hejsan,min första tanke är att du bör samråda med studievägledare på förskollärarprogrammet; hen borde få liknande frågor ganska ofta och kan säkert ge bra tips... Läs hela svaret -
Kan jag söka Top-up degree ?
Hej! Jag har avslutat mina studier och tagit yh-examen och är nu utbildad DevOps Ingenjör och undrar om det finns någon möjlighet att läsa up min utbildning till en bachelors degree (Kandidatexamen)? Vilka kontaktar man ifall detta skulle vara möjligt? (Länk till utbildningen jag...
Hejsan,mitt förslag är att du vänder dig till din "gamla YH-skola", Chas Academy och frågar där. Någon "allmän väg" - i Sverige - mot top-upp degree känner jag... Läs hela svaret -
Grundläggande behörighet?
Hej Jag vill läsa Psykoterapeut men jag har inte gymexamen och nu läser jag yrkesutbildningen Barnskötare på Komvux och tänkte ta yrkesexamen till slutt. Kan det räknas som grundläggande behörighet sen? Vilka kurser behöver jag läsa till...
Hej!om yrket Psykoterapeut inklusive vilken utbildning som krävs se framtid.se/yrke/psykoterapeut Psykoterapeutprogrammet är en påbyggnadsutbildning. I grunden måste man ha examen i något... Läs hela svaret -
Tandhygenist , vidareutbildning?
Hej! Betygen räcker tyvärr inte till tandläkare och därav funderar jag på tandhygenist. Dock har jag hört att tandhygenister förlorar på sitt yrke då de inte tjänar bra. Hur mycket tjänst en tandhygenist? Och kan man vidareutbilda sig...
Hej,det vi vet om yrket Tandhygienist berättar vi om på framtid.se/yrke/tandhygienist Vad gäller vidareutbildningar, så kan det givetvis finnas. Utbildningsutbud, förändras, dock och... Läs hela svaret -
går gymnasiebetyg ut?
hej jag håller på att tänka att söka ett el jobb, men jag har ju gått på el och energi programmet innan med yrkes-examen och bra betyg, men det var 3-4 år sedan nu funderar jag det där med jobb ansökning, går det att söka in...
Hej, satta betyg gäller tillsvidare. På det sättet blir inte betygen "gamla"... men vad arbetsgivare anser kan vara "en annan femma". Om arbetsgivare ska tillsätta en tjänst och så... Läs hela svaret -
Plugga vidare efter socionomexamen?
Hej! Jag tar snart socionomexamen, men jag känner att jag inte riktigt är redo för arbetslivet ännu. Jag har pratat med syven på mitt universitet men upplever att jag inte riktigt fick svar. Jag undrar på vad det finns att vidare utbilda sig inom. Magister och...
Hej,om du vill få karriär inom HR då rekommenderar jag att du läser så mycket som möjligt inom ämnet Arbetsrätt och sedan också inom Ekonomi och i sista hand inom... Läs hela svaret -
Vidareutbildningar som Socialpedagog?
Jag har studerat till socialpedagog 400-YHP på Lernia yrkeshögskola. Jag vill studera vidare men vet inte riktigt vad då jag inte kan få fram påbyggnadsutbildningar/kompletterande utbildningar till denna. Vad finns det för bra komplement av utbildningar till...
Hej Wilma,du får gärna fråga din f d yrkeshögskola om vad de rekommenderar som vidareutbildningar. Du kan också se i platsannonser/jobbannonser vilken kompetens som arbetsgivare... Läs hela svaret -
Vidareutbilda sig efter undersköterska utbildning?
I nuvarande läge studerar jag undersköterska utbildning på yrkeshögskola men jag har inget intresse av att arbeta som undersköterska. Jag ansökte till kursen med syfte att sedan vidareutbilda mig som obduktionsassistent eller inom ambulansvården. Jag...
Hej Danne!du skriver följande: "studerar jag undersköterska utbildning på yrkeshögskola" men det kan inte stämma. Inom yrkeshögskola finns utbildningar till... Läs hela svaret -
Högskoleingenjör?
Hej! Om man läser 3 år av högskoleingenjör, kan man sedan fortsätta plugga till master efter? Och kan man plugga master (fortsätta) i ett annat land, eller är det inte samma?
Hej A!vilka masterprogram som kommer erbjudas om några år är det ingen idag som kan lova dig... utan det får man se "då", när det blir dags. Och detsamma gäller masterprogrammen... Läs hela svaret -
Skillnaden på utbildningarna?
Hejsan Jag har nu läst lite om speciallärare och specialpedagog, men förstår inte riktigt skillnaden på dem. Speciallärare så hjälper man barn som behöver stöd, men det jag inte förstod vara matematikutveckling. Innebär det att...
Hej Leah,för att bli en speciallärare eller en specialpedagog tar man ut lärarexamen, jobbar sedan i några år och efter det söker till ett påbyggnadsprogram för... Läs hela svaret -
Vilka Psykolog relaterade jobb finns efter socionom examen?
Hej jag är väldigt intresserad över psykologi men det är också väldigt hög antagningspoäng vilket har lett till att jag har kommit in reserv eller blivit struken. Jag ska nu söka socinomprogrammet eftersom det är det närmsta jag kan...
Hej Hiba.Socionomprogrammet är 7 terminer långt, på så lång tid kan en hel del förändringar inträffa... men det vi känner till idag, så kan man... Läs hela svaret -
Vad finns det för alternativ till vidareutbildning som Beteendevetare?
Hejsan! Jag undrar, vad man som examinerad Beteendevetare med 180hp har för möjligheter till vidareutbildning. Är Psykoterapeut möjligt att studera vidare till? Vad finns det för olika utbildningar att komma vidare med om man är just Beteendevetare? Tack på...
Hej Matilda, Beteendevetare är ett samlingsbegrepp som inkluderar ett antal olika yrken. Beteendevetare kan ha olika huvudämnen i sin beteendevetenskaplig utbildning. Beroende... Läs hela svaret -
studera vidare efter socionomexamien?
Hej, Förutom social arbete, hälso-sjukvårdskurator och psykoterapeut vad mer kan man plugga på master/magister nivån om man är en utbildad socionom?
Hej Sadaf,utbildningsutbud förändras. vilka utbildningar på avancerad nivå (magister- och masterprogram) som kommer erbjudas om några år kan man bara gissa på (eller utgå... Läs hela svaret -
Vägar till skolkurator?
Hej! Jag funderar på att läsa Socionomprogrammet för att sedan jobba som kurator (skolkurator) men hur tar jag mig dit? Läst att man ska gå vidareutbildning inom socialt arbete? Men vad innebär det, hittar Ingen specifik vidareutbildning inom det? Finns det...
Hej Ida,Skolkurator är i Sverige (i alla fall ännu, februari 2021) ett icke-reglerat yrke, vilket betyder att inga specifika strikta (centrala) krav finns, utan det är arbetsgivarens bedömning som gäller.... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga