Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31955 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'högskola-universitet' (24 st.)
-
Vad händer om jag inte blir godkänt på komvux och jag ska söka UNI?
Hej! Jag studerar en kurs på komvux eftersom att den krävs för att läsa den utbildningen jag vill läsa. Jag antar att om jag inte klarar kursen kan jag inte komma in på utbildningen fast jag ändå läst kursen? Jag undrar även om man...
Hej!Svenska högskole-universitetsutbildningar kan inte anta Obehöriga. Däremot kan Yrkeshögskoleutbildningar göra undantag och anta även... Läs hela svaret -
Inredning och arkitektur?
Jag har tidigare frågat vilka utbildningar som kan ge dig kunskap inom inredningsarkitektur men som inte är konstfackts möbeldesigns program. Nu är min fråga vilka utbildningar som kan ge kunskap inom inredning eller arkitektur som INTE är privata. Dvs inte...
Hejsan,kika gärna på följande utbildningsalternativ inom... Läs hela svaret -
Vilka utbildningar/yrken ska jag undersöka närmre?
Hej! Jag har träffat en karriärcoach på arbetsförmedlingen som tipsade om er för vidare guidning. Vi gjorde ett test hos henne som gick ut på att ta fram mina sidor, erfarenheter och vad jag vill jobba med framåt och således skaffa en utbildning...
Hej!på www.framtid.se beskriver vi över 2.ooo olika yrken och du får gärna kika på så många av dem som du vill/orkar.De egenskaper som testet visade att du har... Läs hela svaret -
Högskoleförberedande program kommer lättare in på vidare studier?
Hej! Frågan är precis som det står. Är det mer sannolikt att en som går högskoleförberedande program på gymnasiet har det lättare att komma in på högskola/unversitet. Vi säger att ett program på unversitet/högskola...
Hej,de kommer ha exakt samma chans att komma in - om båda är behöriga och har samma betyg. Vilket program man gick på gymnasiet kommer inte spela roll. -
Högskoleutbildning som inte kräver matte 3b?
Hej! Har alltid haft väldigt svårt för matte och läser nu matte 3b men vill lite som ”back up” veta vilka program som inte kräver mer än matte 2a? Jag har kollat igenom flera olika program men ser enbart att det står ”grundläggande...
Hej,i grundläggande behörighet ingår endast matematik 1. Så, om det står endast "grundläggande behörighet" så krävs inte mer matte än matematik 1a,... Läs hela svaret -
Vilka möjligheter finns att studera kinesiska på högskola/universitet?
Hej, Efter gymnasiet skulle jag vara intresserad av att läsa kinesiska på heltid på högskola/universitet. Finns det några möjligheter att få göra detta? Och vad behöver man då för meriter eller förkunskaper? Tack!
Hej,du får gärna titta på listan av utbildningar på de svenska lärosäten på studera.nu/jamfor-utbildning?q=kinesiska -- där ser du... Läs hela svaret -
Finns någon form av ekonomiutbildning utan krav på ma3?
Finns det någon form av ekonomiutbildning som inte kräver ma3? Vill så gärna arbeta ekonomiskt inriktat då jag har intresse för det, men har svårt för ma3 kursen vilket försvårar det i min situation :'( Gärna i närhet till...
Hej,svenska högskole-universitetsutbildningar inom ekonomi brukar som regel kräva bland annat godkänt betyg i gymnasiekurs Matematik 3 (3b eller 3c). Men inom Yrkeshögskola finns... Läs hela svaret -
Utbildar ekonomi?
Hej! Jag läste på webbsidan framtid.se att man kan utbilda sig ekonomchef frpn yrekhögskola om man lär dug ekonomi . Jag ska ta till exempel frpn webbsidan framtid.se Utbildningsbakgrund för ekonomichefer varierar men de flesta har någon form av...
Hej,"akademisk examen" betyder i detta sammanhang följande: examen från högskola eller universitet och att utbildningen har omfattning á minst 3 år på heltid. Läs gärna information... Läs hela svaret -
Universitet och andra frågor kring sökande?
Hej Jag har några frågor som andra kan också tänka sig ställa dem. Kan ni snälla svara på mina frågor i ordning så att det blir enklare att första. 1. Jag tänker läsa Datavetenskapligt program vid Göteborgs universitet....
Hej!Din första fråga lyder: "1. Jag tänker läsa Datavetenskapligt program vid Göteborgs universitet. Har man större chans att komma in om man har den utbildningen först i... Läs hela svaret -
Jag undrar vart jag kan komma in med 12 i merit?
Hej, jag fick 12 meritpoäng och går på samhällsvetenskapsprogrammet. Just nu ska jag börja åk 3 undrar om det finns möjlighet för mig att komma in i någon högskola med 12,21 i merit.
Hejsan,det är för tidigt att räkna ut ditt meritvärde för att även kurserna från årskurs 3 på gymnasiet kommer att räknas in (förutom betyget i... Läs hela svaret -
hur blir man driftingenjör?
Jag bor i Göteborg, jag vet inte namnet på programmet som jag behöver läsa för att bli driftingenjör. Jag skulle vilja studera på en av dessa högskolor: Högskolan väst Högskolan i Halmstad högskolan i borås
Hej!Driftingenjör är i Sverige ett icke-reglerat yrke och därför finns det många olika möjliga utbildningsvägar, bland annat via yrkeshögskola; kika gärna på... Läs hela svaret -
Vilka skolor finns det om man vill studera som företagsekonom?
Hej jag har hört lite om företagsekonom och undrar då vilka högskolor det finns att studera det på? Vad kan man bli och vad behörigheten är på just det yrket? Är det som nationalekonom eller vad är skillnaden? Har haft många tankar...
Hejsan,Företagsekonom är i Sverige ett av de många icke-reglerade yrken. Det finns därför inte några generella krav på vilken utbildning man måste... Läs hela svaret -
Vill plugga vidare men har matte 1a har ni några tips på utbildningar?
Hejsan!! Jag har tagit studenten 2021 och jobbat sedan dess men nu känner jag mig mer motiverad att plugga vidare men jag har ett problem, jag har bara matte 1a. Jag har sökt in för att plugga upp till matte 2a men det hinner jag inte göra innan man söker in till...
Hej Elise,sista dag för komplettering av ansökan till svenska högskolor och universitet till hösten 2023 blir den 21 juni 2023. Du hinner kanske få godkänd... Läs hela svaret -
Hur blir man produktionstekniker?
Hej! Jag går sista året på teknikprogrammet med inriktningen produktionsteknik. Efter gymnasiet skulle jag vilja jobba som produktionstekniker och undrar hur jag ska gå tillväga, behöver jag ta en högskoleutbildning för att bli det? Någon...
Hej Maria,Produktionstekniker är ett icke-reglerat yrke; varje arbetsgivare bestämmer själv vilken utbildning om önskas att man har när man söker jobbet. Kan i mångt bero på inom... Läs hela svaret -
Vilken utbildning för kontorsarbete?
Hej, Intresse av kontorsarbete, men vet inte specifikt i vad. Föredrar självständigt arbete. Meritpoängen runt 16-17. Har ni tips på utbildningar som leder till kontorsarbete? Utbildningen ska gärna vara i örebro eller distans utan sammankomst, universitet...
Hej Linda!Se listan på utvalda yrkeshögskoleutbildningar i... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga