Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31894 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'yrkeshögskola kan ta in obehöriga' (14 st.)
-
Vad händer om jag inte blir godkänt på komvux och jag ska söka UNI?
Hej! Jag studerar en kurs på komvux eftersom att den krävs för att läsa den utbildningen jag vill läsa. Jag antar att om jag inte klarar kursen kan jag inte komma in på utbildningen fast jag ändå läst kursen? Jag undrar även om man...
Hej!Svenska högskole-universitetsutbildningar kan inte anta Obehöriga. Däremot kan Yrkeshögskoleutbildningar göra undantag och anta även... Läs hela svaret -
Behörighet Ma 1?
Finns det någon kurs på högskola eller universitet som fordrar matematik 1b eller 1c specifikt och där man alltså inte kommer in med matematik 1a? För att formulera frågan annorlunda: Är kurserna matematik 1a, 1b och 1c likvärdiga vad...
Hej,detta gäller: kurserna matematik 1a, 1b och 1c är likvärdiga vad gäller behörighet till universitet och högskola i Sverige. Hur det i andra länder är svårt att svara på - kan... Läs hela svaret -
Kan matte 2a ersätta matte 1?
Kan man komma in på en it yh utbildning om man har godkänt i matte 2 engelska 6 och programmering 1 (men dock inte godkänt i matte 1 men har gjort klart kursen och fått studiebevis på det?)
Hej,yrkeshögskola gör egna bedömningar och kan ta in även obehöriga - därför uppmanar jag dig att söka, även om du inte är behörig. Vad gäller formell behörighet,... Läs hela svaret -
Vilka utbildningar finns det för entreprenörer utan matte 3b?
Hej! Jag tog gymnasieexamen två år sedan i ekonomi/juridik utan matte3b. Vill bli en entreprenör och starta eget företag, men vill gärna utbilda mig inom affärsutveckling, marknadsförings, försäljning eller dylikt. Har du/ni några tips...
Hejsan,vad gäller högskola-universitet...utbildningsutbud förändras och fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden. Till svenska... Läs hela svaret -
Annan väg för att söka utbildningar som kräver ma3?
Hej! Jag har ett stort intresse för ekonomi/företaganden/mäklare, sånna utbildningar, men nästan alla kräver ma3 och det är verkligen inte min grej, jag har grundläggande men bara ma1. Finns det något annat sätt jag kan gå...
Hej,utbildningar inom område Ekonomi (på yrkeshögskola) brukar kräva matematik 2. Så, de tär bra om du kan skaffa dig godkänt betyg i matematik 2a, eller 2b eller... Läs hela svaret -
Kan högskoleprov ersätta särskilda förkunskaper på en YH-utbildning?
Jobbar för tillfället som chef men vill utbilda mej till offentlig upphandlare. Har tittat på YH-utbildningar på distans som verkar intressanta, bla TUC. Jag har inte de särskilda förkunskaperna Eng 6, Matte 2 samt svenska 3. Kan ett godkänt...
Hej Paulina,yrkeshögskoleutbildningar kan göra undantag och ta in personer som, formellt sett, är obehöriga. Därför vill jag råda dig söka till... Läs hela svaret -
Automationsingenjör?
Hej! jag vill plugga till automationsingejör och har därför märkt att ett av kraven för utbildningen är praktisk ellära som jag inte har då jag inte gick el på gymnasiet därför undrar jag hur jag ska göra om det går att...
Hej Victor,jag gissar att du vill komma in på en YRKESHÖGSKOLEUTBILDNING till Automationsingenjör. Om så är fallet, så är det bra för dig att veta att Yrkeshögskola kan ta in obehöriga... Läs hela svaret -
Räcker mina betyg från 1995 för Yh utbildning ?
Jag läste samhällsvetenskaplig linje 3 år med avgång 1995. Jag funderar på en yh utbildning inom hållbarhet . Jag ser att de kräver ma 2 , engelska 6, svenska 2, och naturkunskap 2 Undra om mina kurser motsvarar dessa? Jag har blivit antagen till...
Hej Nina,yrkeshögskoleutbildningar kan göra undantag och kan ta in även obehöriga (detta till skillnad från utbildningar på högskola-universitet). Jag tänker... Läs hela svaret -
Jag skulle vilja bli en elkrafttekniker hur ska jag göra?
Jag har klarat Svar grund kurser och nu läser jag Svenska som andraspråk 1 och engelska 2. Vilken väg ska jag ta för att utbilda mig till elkrafttekniker och hur många år är denna kurs? Måste jag utbilda mig till andra kurser innan jag ansöker...
Hej Andrea! Vi rekommenderar yrkeshögskoleutbildningar, om man vill bli en Elkraftstekniker.Se en lista på utbildningar som finns som en länk i kommentaren till din fråga.... Läs hela svaret -
Läsa upp betygen?
Hej! Jag gick ut med studiebevis med godkänt in2/3 delar från Estetik&Media. Om jag ska läsa in gymnasieexamen till samhällsprogrammet - Måste jag läsa om massa kurser då för tex dom programgemensamma, måste jag ha psykologi 1 och moderna...
Hej,du måste göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux, för att det är Rektor på komvux som ansvarar för att du får info om vilka kurser du behöver få betyg i,... Läs hela svaret -
Hur blir jag ambulanssjukvårdare?
Hej! Har tagit studenten och gått klart naturprogrammet. Är sugen på utbilda mig till ambulanssjukvårdare (inte ambulanssjuksköterska). Kraven för att bli detta är bland annat att man måste fått minst E (från gymnasiet) i psykologi 1,...
Hej Johanna,det finns i dagsläget yrkeshögskoleutbildningar till Ambulanssjukvårdare på tre orter i Sverige och sammanlagt 89 utbildningsplatser per år (detta för hela landet). Det kan bli... Läs hela svaret -
kan man ansöka till yrkeshögskola med 2600 poäng?
kan man ansöka till yrkeshögskola med 2600 poäng?
Hej Corina,till yrkeshögskola kan man ansöka med vilken tidigare utbildning som helst: yrkeshögskola kan ta in även obehöriga. Yrkeshögskole-antagningar tar hänsyn... Läs hela svaret -
Jag hittar en utbildning till apotekstekniker till höstrerminen 2019?
Jag vill veta var jag hittar en utbildning till apotekstekniker. Bor i Härnösand. Jag är utbildad undersköterska med fast anställnng på ett äldreboende. Vad krävs för att vara behörig.
Hej Ndeye,de utbildningar som redan är beviljade (har planerade starter) och som leder till yrket Apotekstekniker finnsi Göteborg och i Stockholm. Utbilnding i Göteborg... Läs hela svaret -
Kan man komplettera ett ämne på högskolan?
Om man har gått på ekonomiprogrammet och fått F i matte 3B och godkänt i allt annat, kan man ändå komma in på ett ekonomiprogram samtidigt som man kompletterar matten? (Om det finns tillräckligt med platser på ett universitet)
Nej, det är inte möjligt. Högskoleutbildningar tar ej in obehöriga och godkänt betyg i matte 3 krävs för behörighet till ekonomiprogrammen på högskolenivå.
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga