Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31872 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'matematik 3' (153 st.)
-
Läst matte 3b utomlands, behörighet i Sverige?
Hej! Jag har läst motsvarigheten till matte 3b utomlands (i Nederländerna) samt läst matte 1b och 2b i Sverige. Nu när jag däremot funderar på att ansöka till universitetet i Sverige så behövs matte 3b till de program jag vill söka. Finns...
Hej!Jag undrar om UHR, universitets- och högskolerådet i Sverige, har bedömt att din kurs från Nederländerna motsvarar den svenska kursen matematik 3b eller att du på annat... Läs hela svaret -
Vad för kurser måste jag ta för att få behörighet?
Hej! Min högskola jag vill börja på har behörighet på Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C. Jag har bara gått matte 1a vad för kurser måste jag ta då?
Hej,om du har godkänt betyg i matematik 1a, ska du läsa först en mattekurs på nivå2 och sedan en kurs på nivå3.På nivå 2 finns matematik2a, 2b och 2c; du... Läs hela svaret -
Vilka ämnen måste jag komplettera till Biomedicinsk analytiker?
Hej! Jag läste Hotell & turism på gymnasiet, vilket innebär att jag endast läste Matematik 1a, Naturkunskap 1a1. Jag la till Svenska 2, svenska 3 samt engelska 6. För att kunna söka in till Biomedicinsk analytiker krävs följande ämnen:...
Hej,BMA är i Sverige ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen och det är examen från BMA-programmet som man måste ha för att kunna få... Läs hela svaret -
Hur blir jag tandläkare?
Hej! Jag går i samhällsvetenskapsprogrammet och insåg sent att jag går fel väg. Jag vill bli tandläkare och man behöver såklart behörighet i andra ämnen som jag inte har som t.ex kemi, fysik, matte 4 osv. Jag hörde att man kan kan...
Hejsan,Att vilja byta inriktning och följa sin dröm t.ex om att bli tandläkare är ett viktigt beslut och du måste vara mycket motiverad och beredd på att det kan ta tid innan du ens blir... Läs hela svaret -
Får jag meritpoäng för matte 3b och jag går ekonomi, ekonomi?
Får jag meritpoäng för matte 3b och jag går ekonomi, ekonomi?
Hej,för att kunna svara ang.meritpoäng för ämnet matematik måste man veta vilken utbildning på högskola-universitet som du kommer söka till.Om du... Läs hela svaret -
Saknar grundläggande behörighet, kan jag komplettera och söka ändå?
Hej! Jag vill söka in på ett program till höstterminen 2024 och kommer göra högskoleprovet nu i vår. Dock saknar jag matematik 3 som grundläggande behörighet för det programmet jag vill ansöka till. Kan jag söka det programmet...
Hej,sista dag för komplettering av anmälan till högskola-universitet, i Sverige, för utbildningar med start HT24 blir den 20 juni 2024, det kan du se... Läs hela svaret -
meritpoäng för matte 3b (komvux) om jag söker till civilekonom?
Hej! Jag vill läsa upp matte 3b för att få behörighet till civilekonomprogramet som kräver matte 3b. Får jag 0,5 extra poäng och vad händer med det andra ämnet som jag läste i trean, behöver man ta bort något ämne när...
Hej,du får gärna läsa en förklarande sammanfattning på gymnasieguiden.se/meritpoäng - där framgår det bland annat att det är Högre... Läs hela svaret -
Läsa matte 3b efter 2c?
Hej, Jag är en elev som går i 2an och har bytt program från natur till ekonomi i början av årskurs 2. Jag har redan klarat matte 2c efter andra terminen i ettan, och då behöver jag inte läsa kursen detta år. Dock vill jag inte fortsätta med c-matte i 3an eftersom jag har det lite svårt för...
Hej,du går ekonomiprogrammet nu och där är det b-spår som läses inom ämnet matematik. Jag vet inte vilken inriktning på ekonomiprogrammet du läser: på inriktningen juridik behöver... Läs hela svaret -
Matte 2a till matte 3b?
Hej, jag har ett dilemma, kan jag studera matematik 3b om jag har matematik 2a. Är kursen svår? Jag funderade på att ansöka i januari, men under tiden tänkte jag studera och beställa matteboken 3b för att förbereda mig och även titta på...
Hej,du är behörig att läsa kursen matematik 3b om du har godkänt betyg i kursen matematik 2a. Du kan se innehåll i alla mattekurser på www.matteboken.se och du kan bedriva repetition och... Läs hela svaret -
Annan väg för att söka utbildningar som kräver ma3?
Hej! Jag har ett stort intresse för ekonomi/företaganden/mäklare, sånna utbildningar, men nästan alla kräver ma3 och det är verkligen inte min grej, jag har grundläggande men bara ma1. Finns det något annat sätt jag kan gå...
Hej,utbildningar inom område Ekonomi (på yrkeshögskola) brukar kräva matematik 2. Så, de tär bra om du kan skaffa dig godkänt betyg i matematik 2a, eller 2b eller... Läs hela svaret -
Vilken Matte inför Matematik 3C?
Hej! Jag vill börja plugga elkrafts ingenjör, eller en liknande utbildning, nästa år. Jag vet att utbildningen är på två år, dvs ett basår. På basåret läser man Matematik 3C. Jag saknar matematik 2, vilket krävs för...
Hej,formellt sett, så är man behörig att läsa Matematik 3c om man har godkänt betyg i matematik 2a (eller 2b eller 2c). Kurserna matematik 2a, 2b och 2c är ganska lika - och kan ses t o m som... Läs hela svaret -
Finns någon form av ekonomiutbildning utan krav på ma3?
Finns det någon form av ekonomiutbildning som inte kräver ma3? Vill så gärna arbeta ekonomiskt inriktat då jag har intresse för det, men har svårt för ma3 kursen vilket försvårar det i min situation :'( Gärna i närhet till...
Hej,svenska högskole-universitetsutbildningar inom ekonomi brukar som regel kräva bland annat godkänt betyg i gymnasiekurs Matematik 3 (3b eller 3c). Men inom Yrkeshögskola finns... Läs hela svaret -
E i Matematik 1c och Matematik 2c, Går det att höja i framtida kurser?
Hej! Just nu går jag och är nästan klar med första året på gymnasiet i det Naturvetenskapliga programmet. Problemet är att jag har E som betyg i Matematik 1c och så vitt jag kan se E i Matematik 2c också. Jag undrar om det kommer bli riktigt...
Hej,jag har ingen aning om varför du har svårt för just matematik. Och det är viktigt att veta för att kunna ge svar på din fråga. Om du skulle visa... Läs hela svaret -
Kan matematik 3 på Komvux sänka mitt snittbetyg från gymnasiet?
Jag går i 3:an på samhällsvetenskapsprogrammet och hade tänkt läsa upp matematik 3 i höst på Komvux. Jag är nöjd med mitt snittvärde, men vet att jag förmodligen får ett E i matematik 3. Så min fråga är om detta...
Hej,om du behöver godkänt betyg i matematik 3 för behörighet (särskild behörighet) t.ex om du vill komma in på ekonomiutbildning på universitetet eller... Läs hela svaret -
Kan en elev komma in på Ekonomprogrammet med F i MA2b?
Hej! På gymnasiet kan man gå ut med F i Ma2b, man kan fortfarande ta sin gymnasieexaemen då. Min fråga är dock: Kan en elev ha F i Ma2b och godkänt eller högre betyg i Ma3b och få meritpoäng/behörighet för den kursen? Kan en elev...
Hej,ekonomiutbildningar på de svenska universitet och högskolor kräver inom ämnet matematik godkänt betyg i matematik 3b eller 3c och om man har eller inte har betyg i matte 2... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga