Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31955 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'behörighet till yrkeshögskola' (25 st.)
-
Vad behöver jag komplettera för att få yrkesexam på grundläggande?
Jag studerar till Installationselektriker, i Movant. Jag vill ha yrkesexamen för komvux för att studera vidare till yrkeshögskola och komplettera. Jag har fått betyg som från gymnasiet 700p ( Matte 1,Matte 2c,Svenska 1, Engelska 5, Samhälle 1b, Arabiska, Modern...
Hej, i grundläggande behörighet till högskolestudier ingår att ha godkända betyg i gymnasiala kurser Svenska (eller Svenska som andraspråk) 2 och 3 samt... Läs hela svaret -
kan jag komplettera med folkhögskola?
Jag har sammanlagt 500 poäng från gymnasiet och har sedan lagt till 1000 poäng från komvux. För att nå en gymnasieexamen saknar jag nu 900 poäng. Planen är att studera på folkhögskolan vid årsskiftet 2024, men jag har hört att...
Hej,just yrkeshögskola gör (ofta) egna bedömningar och det kan inte uteslutas att du skulle kunna komma in på en yrkeshögskoleutbildning på de meriter som du redan nu har. Det är inte... Läs hela svaret -
Finns någon form av ekonomiutbildning utan krav på ma3?
Finns det någon form av ekonomiutbildning som inte kräver ma3? Vill så gärna arbeta ekonomiskt inriktat då jag har intresse för det, men har svårt för ma3 kursen vilket försvårar det i min situation :'( Gärna i närhet till...
Hej,svenska högskole-universitetsutbildningar inom ekonomi brukar som regel kräva bland annat godkänt betyg i gymnasiekurs Matematik 3 (3b eller 3c). Men inom Yrkeshögskola finns... Läs hela svaret -
Behörighet Till yrkeshögskola?
Hej! När det står att man måste ha matematik 2 som behörighet för en yrkeshögskola behöver jag då läsa 2a, 2b och 2c, eller räcker det med 2a?
Hej,vilken som helst yrkeshögskoleutbildning kan göra undantag och anta en obehörig, därför kan man bli antagen även utan godkänt betyg i den kursen som "krävs" inför en... Läs hela svaret -
vad är yrkeshögskola?
Hej! jag går i 9an och tänker på att ta natur sam eller ekonomi ekonomi. Jag intresseras av ekonomi ekonomi men vill ha en bred utbildning som natur natur, men utan de svårare kurseran som matte 4, etc. Jag har nyligen fått höra om yrkes högskola. och...
Hej,Yrkeshögskola är en skolform där kvalificerade eftergymnasial utbildning erbjuds. Utbildningar till vissa yrken som t.ex lokförare/tågförare, trafikflygare/pilot, apotekstekniker,... Läs hela svaret -
gymnasieexamen?
Hej. Jag har slutat gymnasiet med ett studiebevis för jag hade inte klarat gymnasiearbetet så jag fick göra det i komvux och fått ett godkänt betyg. Men jag har fortfarande inte en gymnasieexamen utan de har skickat bara betyget. Räknas det som gymnasieexamen?...
Hej Nes!Om du inte ansökt om att få ut (på komvux) Examensbevis, då har du inte examensbevis utan du har fortfarande ditt studiebevis. Om du uppfyller kraven för examensbevis och ansöker på komvux... Läs hela svaret -
Svenska eller svenska som andraspråk?
Hej! Jag undrar om man kan läsa svenska som andraspråk 2 på vuxenutbildningen efter att man fått betyg i svenska 1 på gymnasiet?
Ja, det kan man göra, och det går bra, oavsett vad målet med studierna är.Så här är det:i examensbevis från gymnasiet och från komvux får kurserna ingå... Läs hela svaret -
Behörighet kurs?
Hejsan! Jag gick ut -16 med F i Gymnasiearbete och har bara studiebevis. Nu har jag sökt till komvux den kursen för att fixa ett examensbevis och förhoppningsvis klara av det! Grejen är den att jag hade gärna velat söka kursen webbutveckling 1 samtidigt jag...
Hejdet finns yrkeshögskoleutbildningar som för särskild behörighet kräver bland annat godkänt betyg i gymnasial kurs Webbutveckling 1, det är t.ex yrkeshögskoleutbildning Frontend / App Developer hos... Läs hela svaret -
Behövs Hela Matematik 1a kursen för att klara av Matematik 2a?
Jag behöver läsa upp Matematik 2 för min ansökan till yrkeshögskolan och då jag har ett heltidsjobb och begränsat med tid så hinner jag inte läsa mer än nödvändigt. Behöver man alltså läsa alla delar utav Matematik...
Hej Rasmus,komvux tar inte in på kursen matematik 2 utan att hen som söker har godkänt betyg i kursen matematik 1 eller en motsvarande gammal kurs. Jag vet inte vilka kurser du... Läs hela svaret -
Apotekstekniker?
Hej, jag undrar om man vill läsa till apotekstekniker, vilka ämnen behöver man? Jag har SVA 2, engelska 5 , matematik 1b och har jag totalt 2360 poäng.
Hej Gina!Utbildning till apotekstekniker ges i Sverige inom yrkeshögskola. Antagning görs på sammantagen bedömning och även obehöriga kan komma in, därför rekommenderar jag söka även om man... Läs hela svaret -
komma in i yrkeshögskolan om jag har bara dessa behörighet som krävs?
Jag är en elev som går på komvux och läser gymnasiet ämnen. Jag undrar om jag kan ansöka till IT utbildningen om jag har bara den behörigheten som utbildningen kräver? Tack!
Hej Tasnem,sök alla de yrkeshögskoleutbildningar som du är intresserad av. YH-utbildningar inom Data/IT finner du i den långa listan på... Läs hela svaret -
Programmerare med ekonomiprogrammet?
Hej. Jag skulle vilja bli programmerare efter gymnasiet, men skulle det kunna gå med ekonomiprogrammet? Jag har kunskaper inom programmering och vet att teknikprogrammet hade varit det bästa valet, men matten där känns som ett rent jävla helvete. Jag tänker...
Hejsan,"programmerare" är ett samlingsnamn för ett antal yrken inom DATA-IT. Vad gäller utbildning, så finns de som är nästan helt självlärda. Annars gäller ofta... Läs hela svaret -
krävs för Yrkeshögskola?
Hej! jag har en fråga om krävs för att ansöka Yrkeshögskola. Jag ska ansöka på Motion Creative utbildning på engelska språk eftersom jag inte kan svenksa och det tar mycket tid att klara sva 2 eller 3 och krävs för att ansöka den...
Hej Yosef, yrkeshögskoleutbildningar kan ta in obehöriga. Därför kan alla söka och har viss chans att komma in. Mitt förslag är att du söker till alla de yrkeshögskoleutbildningar som du... Läs hela svaret -
Behörighet till Yrkeshögskolan ?
Jag undrar vilka kurser i kärnämnena är man behöver ha för att få grundläggande behörighet till Yrkeshögskolan och kan man lägga ihop poäng om man inte har ett slutbetyg med inpluggade kurser på komvux så man blir...
Hej Susanne,behörighet till yrkeshögskola beskrivs så här: yhguiden.se/om-yrkeshogskolan/behoerighet -- ... "eller på grund av någon annan omständighet har... Läs hela svaret -
Yrkeshögskolor som passar till Apotekstekniker i Skåne?
vilka skolor kan man börja om man vill bli apotekstekniker och bor i Helsingborg? även medicinsekreterare? Vilka behörighet finns?
Hej Melisa, Både Apotekstekniker >> och >> Medicinsk sekreterare /Vårdadministratör/ utbildar man sig på en yrkeshögskola. De Yh-utbildningar som finns idag och som leder till de yrken - kan du se på www.yhguiden.se
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga