Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'höja betyg' (129 st.)
-
Komplettera betyg i fy1?
Hej! Skrev mitt sista prov i fysik1 vilket landade på ett C vilket är även det jag får i kursen. Är inte särskilt missnöjd men inte väldigt nöjd heller. Hur som! går det att komplettera, i form av en prövning för att höja...
Hej,gymnasieelever har rätt att göra prövningar endast på sin egen skola och endast i två fall: om eleven fick betyget F eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde erbjudas/genoföras. Du som... Läs hela svaret -
Studera upp betyg?
Jag vill bli brandman och har just nu 13.79 från gymnasiet jag gick ut år 2005. Enligt statistik "betyg med komplettering" 15.77 som lägsta. Hur många betyg ska jag studera upp för att komma upp 2.0. Under min tid var det G-MVG. Jag läste 2600...
Hej,Jag vill börja svara med att uppmana dig att göra högskoleprovet. Även om du gjort högskoleprovet förut så kanske du kan göra det igen; högsta resultat kommer att gälla.Som du ser i... Läs hela svaret -
Prövning under sommar?
Hej! Finns det möjlighet att göra prövning i kemi 1 innan starten av nya läsår? Jag går i ettan nu och vill rätta min betyg.
Hejsan,gymnasieelever så länge de är inskrivna på en gymnasieskola får göra prövningar endast på sin egen skola och endast i två fall: om eleven fick F eller om undervisning i en... Läs hela svaret -
Går det att läsa upp betyg under sommarlovet eller gymnasiet?
Hej! Jag går i ettan på samhällsvetenskapsprogrammet inr samhällsvetenskap. Jag har alltid haft höga betyg men pga många personliga problem under detta året har jag missat flera prov vilket resulterade i att mina betyg tyvärr inte blev de jag hade hoppats på. Tex har jag E i matte 1b och D i...
Nej, tyvärr. Jag måste svara att det inte går. suck... På sommaren (i sommarskola, om sommarskola erbjuds/finns) kan eleverna som fick F i obligatoriska kurser inom... Läs hela svaret -
Prövning i matematik B och Samhällskunskap A?
Hej! Jag funderar på att göra en prövning i matematik B och Samhällskunskap A. Jag tog min gymnasieexamen med det äldre betygssystemet dvs (IG-MVG). Dessa kurser är de enda kurserna jag endast har G i och skulle därför vilja öka dessa betyg...
Jag råder dig göra prövningar i kurserna samhällskunskap 1b och matematik 2a. Kursen samhällskunskap 1b är en motsvarande kurs mot den gamla kursen samhällskunskap A. Och vad... Läs hela svaret -
Vad innebär det att läsa upp en kurs på komvux?
Hej! Vad innebär det för mig om jag höjer mina betyg på komvux? Är det då att jag får undervisning i kursen med prov osv som vanlig kurs på gymnasiet eller är det att jag själv måste läsa in material på egen hand och sedan...
Hej Lina,Ja, idrott och hälsa undervisas inte på komvux, så i det ämnet kan man höja sitt gymnasiebetyg endast genom en prövning. Inför prövningar skaffar man sig... Läs hela svaret -
Kan man läsa upp godkända kurser på komvux?
Hej, Jag har studerat klart gymnasiet och har gymnasieexamen, men skanar vissa betyg alltså har ett "F", och vill höja vissa betyg från ett godkänd betyg till ett högre för att kunna komma in i det programmet jag vill på högskolan. Jag vet att man kan läsa underkända kurser på komvux, men...
Komvux bör ge plats på kurserna till sökande som saknar kunskap som kursen avser att ge. Den vanliga tolkningen av det är att om man har godkänt betyg då har man kunskaper... Läs hela svaret -
Kan man plugga upp ett betyg i en kurs som bara finns på en skola?
Hej på mitt gymnasium så går jag en kurs som är skapad av min skola så de finns ingen direkt läroplan för den och jag tror att jag kommer vilja plugga upp betyget i den kursen efter studenten. Kan man göra omprövning i den kursen eller kan man...
Hej Elin! i examensbeviset kan ingenting ändras. Kurser du läser efter gymnasiet (eller gör prövningar i) måste läsas på komvux och inte på... Läs hela svaret -
Kan man kompletterna moderna språk 3 från GY med annat språk?
Hej! Jag har tagit gymnasieexamen i år för naturvetenskapsprogrammet. Just nu håller jag på att komplettera mina gymnasiebetyg och hoppas på att söka läkarprogrammet i B2- gruppen med kompletterade betyg. Ett av kurserna jag vill komplettera är moderna språk 3. I gymnasiet läste jag Spanska 3...
Hej!Om du har Examensbevis från gymnasiet där en av kurserna är Spanska 3, då måste du få högre betyg i spanska 3 för att högre betyg ska... Läs hela svaret -
kan jag göra prövningar när jag går på gymnasiet?
Hej! Jag har fått slutbetyg i en kurs som jag inte år nöjd över och jag vet att jag förtjänar ett högre betyg än vad jag fick, därför vill jag göra prövningen på komvux om det går? mvh Nour//
Hej Nour,när du går ut gymnasiet, ska du kunna anmäla dig till prövningar var du vill - i hela Sverige. Medan du är gymnasieelev gäller följande: om du får F i en... Läs hela svaret -
läsa en kurs under sommaren och hamnar jag i BII genom prövningar?
Hejsan! Jag undrade bara om det var möjligt att läsa spanska 3 och 4 under sommaren på distans? Syftet med det är att jag höjer mina betyg och tänkte läsa spanska eftersom jag läste spanska 1 och 2 på gymnasiet och gick ut med 1 meritpoäng från engelska 7. Jag undrar då om jag hamnar i BII...
Hej Jwan!om komvux i den kommunen där du är folkbokförd erbjuder läsa spanska 3 och 4 som distanskurser under sommaren, får du så klart söka till dem och... Läs hela svaret -
Kan jag höja mina betyg och sedan söka till högskola?
Jag gick samhällsprogrammet med beteendeinriktning och har E och D i nästan allt och gjorde högskoleprovet och fick dåligt resultat men jag har bestämt mig till att plugga vidare. Jag funderar på att plugga till antingen socionom eller psykolog. Det jag vet...
Hej!Du kan göra prövningar (eller om du på ngt sätt lyckas komma in på komvux-kurser) i matematik 1a och 2a och de betygen kommer räknas in i ditt jämförelsetal... Läs hela svaret -
Lägga till kurser i gymnasieexamen?
Hej ! Jag fick veta lite olika info från olika personer och är drf lite förvirrad. Om ni skulle kanske kunna hjälpa mig. Jag har 15.83 snittbetyg från gymnasiet men det räcker inte nu när jag vill söka till socionom programmet. En kompis till mig sa...
Hej! Moderna språk och Modersmål är 2 olika Ämnen. Inom ämnet Modersmål finns på gymnasienivå kurserna Modersmål1,2 och Aktiv tvåspråkighet och ingen kurs... Läs hela svaret -
Hur höjer man sina betyg?
Hur höjer man sina betyg? Har 17 i merit och behöver 20. Bor i Göteborg. Hur går man tillväga? :(
Hej Erika,prövningstillfällena tillkännages någon gång (ibland) för en viss tid framåt, och sedan kan ännu en ny period dyka upp på samma webbplats - väldigt olika på olika... Läs hela svaret -
Kan man höja betygen från yrkesförberedande program?
Hej! Jag gick Restaurang och Livsmedelsprogrammet i gymnasiet. Nu vill jag komma in på universitetet men har bara 15,42 i jämförelsetal och om jag ska komma in på bara betyg skulle jag behöva 21-22. Jag har tänkt läsa kurser som ger meritpoäng som...
hejsan,max antal meritpoäng (extrapoäng) är 2,5. Om du idag har jämförelsetal på 15.42 och får max meritpoäng blir det en höjning som inte är in... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga