Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31893 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'fysioterapeut' (50 st.)
-
Fysioterapeut, behörighet?
Hej! Jag funderar på att söka till fysioterapeutprogrammet men ser i deras behörighetskrav att man måste ha godkänt i idrott vilket jag har. Men jag håller på att ta min gymnasiexamen via komvux och har läst att i en komvux examen kan den inte...
Hej!Satta betyg gäller tillsvidare, även om kursen inte kan ingå i ditt examensbevis från komvux. Du laddar i så fall upp både ditt examensbevis + separat betyget i Idrott-och-hälsa1 när... Läs hela svaret -
Vad krävs om jag vill byta yrke?
Hej. Har en liten fundering. Om jag skulle utbilda mig till leg. Naprapat och några år senare vilja jobba som leg. Fysioterapeut, krävs det att man läser hela Fysioterapeututbildningen eller kan man validera bort vissa delar?
Hejsan,kursinnehåll i utbildningar kan ändras över tid. Du kan ta och jämföra vilka kurser som ingår i utbildningen till Naprapat med de kurser som ingår i utbildningen till... Läs hela svaret -
Hur får jag min svensk legitimation som tyska fysioterapeut?
Hej! Jag har ansökt hos socialstyrelsen för att få min legitimation. Jag fick min examen för 23 år sedan i Tyskland och uppfyller kraven enligt EU-direktiv. Alla krävande dokument har jag lämnat in. Eftersom min skola finns inte längre kvar har jag...
Nej, vi på FRåGA SYV har tyvärr ingen erfarenhet av frågor kring socialstyrelsen beslut om legitimationer. Mitt råd till dig kan endast vara att du förklarar... Läs hela svaret -
idrott och hälsa 1?
Hej! Hur gör man om man vill komma in på fysioterapeutprogrammet men inte har fått godkänt betyg i idrott och hälsa 1 på gymnasiet?
Hej,då kan man försöka få godkänt betyg i kursen Idrott och hälsa 1 genom en prövning. Man kan också se om antagningsgruppen på lärosätet där fysioterapeutprogrammet ges... Läs hela svaret -
Tillgodoräknande sjuksköterska?
Hej! Jag har läst till fysioterapeut i snart 2 år men är egentligen mer sugen på att läsa till sjuksköterska. Kan man tillgodoräkna sig någon kurs eventuellt anatomi etc?
Hej,när du blir Antagen till sjuksköterskeprogrammet, ansöker du om tillgodoräknande av tidigare utbildning och först då kan få besked om någonting kan bli tillgodoräknat. Du... Läs hela svaret -
Komplettera poäng?
Hej, har studerat SAHA Virginska i Örebro. Har fått 12 poäng. Jag vill blir fysioterapeut . Hur ja jag komplettera mina poäng?
Hej Gabriel,jag undrar om du redan nu är Behörig till fysioterapeutprogrammet. Kraven är: Grundläggande behörighet samt godkända betyg i gymnasiala kurser: Idrott och hälsa 1, Matematik 2a eller 2b... Läs hela svaret -
En elev som vill bli fysioterapeut?
Hej, kan en elev på gymnasiet läsa BF, barn- / fritids men efter gymnasiet bli fysioterapeut? eller är det fel program att läsa? Tack för ett snabbt och utförligt svar. Mvh S.
Hejsan,man kan komplettera efter gymnasiet om man på gymnasiet inte blev behörig till just den eftergymnasial utbildning som man vill komma in på.Men jag anser att det är fullt möjligt att... Läs hela svaret -
Hur fungerar det att studera utomlands?
Hej jag ska läsa till fysioterapeutprogramet med sportskador som fokus men insätt att det är svårt att få en plats i Sverige. Är det något jag kan söka och komma in på utomlands med endast gymnasiekompetens, eller vad är kraven för...
hej E,fysioterapeut är i Sverige ett av de yrken där legitimation från socialstyrelsen krävs för att få lov att kalla sig för fysioterapeut eller för att jobb inom det yrket.... Läs hela svaret -
Behörigheten till Fysioterapeut?
Hej! Jag tänkte läsa till fysioterapeut och såg att man behövde naturkunskap 2. Läste även här och tolkade att om man gått vård och omsorgs programmet så har vissa ämnen där behörigheten till naturkunskap samt om man...
Hej Zanna!jag vill råda dig boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du visar dina tidigare betyg för SYV-en och hen får utreda om du redan har behörighet i... Läs hela svaret -
Vilka högskoleutbildningar kräver idrott?
Jag är intresserad av att få reda på vilka högskoleutbildningar som kräver ett godkänt betyg i idrott och hälsa från gymnasiet?
hej Elin,enligt de uppgifter jag har så är det utbildningar som leder till yrken Idrottslärare och till Fysioterapeut, som kräver godkänt betyg i Idrott-och hälsa 1 från... Läs hela svaret -
tränarprogrammet till fysioterapeut?
Jag ska studera tränarprogrammet vid örebro uni. men vill eventuellt bli fysioterapeut istället, vad kommer jag behöva studera för att nå de kraven som står för att kunna vara en fysioterapeut med en tränar utbildning?
Hej Emma!I Sverige är Fysioterapeut - ett legitimationsyrke. Man bör ha fysioterapeutexamen som man får genom studier på fysioterapeutprogrammet. Fysioter.programmet läser man i tre år... Läs hela svaret -
Bli fysioterapeuft efter idrottsvetenskap eller hälsovetenskap?
Hej! Jag funderar på att läsa på idrottsvetenskap eller hälsovetenskap programmet men är osäker på om det är fysioterapeft jag vill bli istället. Om jag ångrar mig, hur kan jag då läsa till fysioterapeuft och ha nytta av min...
Hej Ida,Fysioterapeut är i Sverige ett av de cirka 22 st. legitimationsyrken där socialstyrelsen utfärdar legitimation. I grunden måste man ha examen från... Läs hela svaret -
Var ska jag vända mig?
Jag pluggar Interdisciplinary studies med inriktning Biologi, Psykologi och Exercise Science i USA och tar examen i Maj. Jag skulle vilja veta vilka behörigheter min utbildning ger mig samt vad jag kan tillgodoräkna om jag vill plugga vidare till fysioterapeut. Var kan jag...
Hej,utbildning till Fysioterapeut ges i Sverige på fysioterapeutprogrammet. Den vanliga ordningen är sådan att du söker till fysioterapeutprogrammet och om du blir Antagen, ansöker du om Tillgodoräknande... Läs hela svaret -
Vilka kurser måste jag lägga till för att bli fysioterapeut?
Läser första året på ekonomiprogrammet och funderar på att läsa vidare till fysioterapeut, men undrar vilka kurser jag då måste lägga till?
Hej, särskild behörighet till fysioterapeutprogrammet på de svenska lärosätena är: godkända betyg i gymnasiala kurser Idrott och hälsa 1, Matematik 2a... Läs hela svaret -
sjukgymnast assistent?
Vet ni vilka utbildningsvägar jag kan välja för sjukgymnast assistent och var jag kan hitta mer information om yrket?
Hej Per,enligt min erfarenhet är det rätt ovanligt att ngn söker att i Sverige anställa Sjukgymnastassistent (alltså jag tror inte många sådana tjänster finns, i alla fall Lediga... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga