Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31955 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'starta eget' (30 st.)
-
Utvecklas inom företagande?
Önskar få tips på utbildningar/kurser inom företagande. Har ett stort intresse att lära mig mer om eget företagande, processen för företaget samt vad de anställda har för rättigheter och hur man kan göra bra affärer och...
Hej!Det finns många utbildningar, både program och kurser som kan passa dina intressen inom företagande och företagsutveckling. Här är några förslag:1. Företagsekonomi: En utbildning... Läs hela svaret -
Coach eller positiv psykologi?
Hej. Jag är så otroligt intresserad av personlig utveckling och vill ändra yrkesbana och arbeta med någon slags coaching mha visualisering och positiv psykologi. Vilken utbildning är bäst? Hur ser det ut med jobb inom det ut med jobb i framtiden? Och vad...
Hej,kika gärna på framtid.se/yrke/psykologisk-coach och exempel på utbildningen som kan leda till det yrket är utbildning är Programmet: Kognitiv-neurovetenskap i... Läs hela svaret -
Finns det några program på universitet som kan leda till egetföretag ?
Hej, jag undrar om det finns någon utbildning/program på universitetet som man både kan få jobb som anställd men eventuellt skulle kunna öppna något eget efter man jobba inom t.ex offentliga eller privata sektorn. Helst program som leder oftast leder till yrken där man brukar kunna starta eget...
Hejsan,det viktigaste för att kunna starta eget är att våga göra det + att ha en bra affärsidé (med "bra" menar jag i första hand... Läs hela svaret -
Godkännande av utländsk masterutbildning i Sverige?
Vill läsa en masterutbildning utomlands. Om det blir på Instituto Marangoni är det inom området fashion business, och om det blir på Polimoda blir det troligtvis fashion journalism. Har mejlat UHR sedan länge tillbaka, men deras svar ger mig inte svar på...
Hej!Jag tycker du fick ett bra: utförligt och ganska tydligt svar från UHR. En av viktiga "moment" i det svaret är: "... design branschen. Branschen är inte reglerad och... Läs hela svaret -
Finns det någon entreprenörs kurs?
Hej! Jag och mina vänner vill verkligen öppna en bar någon gång i framtiden, jag undrar bara om det finns någon lämplig kurs som kan ge lite kunskap om hur det går till att öppna sitt egna ställe? Liksom hur det hela går till. Skulle...
Hej Josefine,det finns en kurs på gymnasial nivå som heter Entreprenörskap; den är på 100 gymnasiala poäng (vilket betyder att om man läser på heltid, då läser man... Läs hela svaret -
Fråga om samhällsplanerare/stadsutveckling?
Hej! Jag funderar på att antingen plugga till samhällsplanerare i Lund eller stadutveckling i Malmö. Jag undrar hur framtidsutsikterna ser ut för dessa utbildningar? Är det svårt/enkelt att få jobb?
Hej Elsa,båda de utbildningarna som du skriver om i din fråga är, så vitt jag förstår, 3-åriga högskole-universitetsprogram. Du kommer söka jobb om 3 år, och... Läs hela svaret -
Vilka kurser på gymnasienivå för vuxna som vill starta eget?
Hej,jag undrar om ni kan rekommendera några kurser på gymnasienivå (komvux) - för en person som vill starta eget? mvh V.
Hej Valentina!Jag råder den personen söka kurser Affärsjuridik och Entreprenörskap och företagande och i andra hand kanske också kursen Entreprenörskap - och i... Läs hela svaret -
Starta ett tekniskt företag?
Hej jag tänker gå på civilingenjör datateknik/datavetenskap utbildning. Efter mina studier så tänker jag arbeta några år först, men har alltid tänkt mig att starta mitt egna företag. Behöver man ha en utbildning inom...
Hej Emil!Det finns olika företagsformer men det ställs mig veterligen inte kraven på att vara utbildad i företagsadministration eller i ekonomi för att få lov att starta eget. Se information om... Läs hela svaret -
Hur kan jag som civilekonom vidareutbilda mig för att få jobb inom HR?
Jag är 39 år och har en civilekonomexamen med inriktning redovisning och finansiell styrning. Jag har därefter 13 års erfarenhet inom det området (som Redovisningsekonom, Controller och Ekonomiansvarig/Ekonomichef) men känner nu att jag vill göra...
Hej Sandra!I rollen som HR-chef (och annars även inom många andra roller inom HR) är det mycket bra att ha goda kunskaper i ekonomi (vilka du har och det är... Läs hela svaret -
Vilken utbildning är bäst att för en bra grund till att starta eget?
Jag vill bli företagare, men samtidigt vara attraktiv på arbetsmarknaden då jag inte kommer starta företaget för ens om 10 år. Jag är intresserad av de flesta industrier.
Exempel 1: Plugga...
Hej! Du ger i din fråga följande exempel:1. Högskoleingenjör. Det krävs 3-årig utbildning på högskolenivå. Du måste vara... Läs hela svaret -
Universitet/ Högskola - Politik/ bussnies?
Hej syv jag är en tjej på 19års åldern och är väldigt intresserad och plugga vidare. Jag är väldigt intresserad inom politik och vill jätte gärna påverka saker men samtidigt är jag intresserad och läsa bussnies och...
Hej Sara,är det på högskolenivå du vill läsa? Har du gymnasial utbildning och i så fall på vilket program? fick du ut examensbevis när du slutade på gymnasiet?Det finns... Läs hela svaret -
Vilken utbildning?
Hej! Jag är lite sugen på att jobba med arbetsträning/integration genom en second hand med café. Kanske starta ett socialt företag med detta. Vilken utbildning kan behövas för att få gör det? Vilken erfarenhet o egenskaper kan vara bra att ha?...
Hej Sofie,kika gärna på det 2-åriga högskoleprogrammet "Entreprenöriellt företagande", som ges på distans från Borlänge och startar (uppgift från maj 2020) på... Läs hela svaret -
Behöver man ha en utbildning för att få leda danstränings-grupper?
Hej! Behöver man ha en utbildning för att vara gruppinstruktör för en mindre grupp människor på sin hemmaort. Jag vill dra igång en grupp som kan träffas och träna mha dans någon gång i veckan. Jag har ingen utbildning till...
Hej Sandra,jag ringde till Skatteverket och ställde din fråga. Det verkar vara rätt så krångligt... framförallt med skatter. Om du har för avsikt att... Läs hela svaret -
Vilka vägar finns till elektriker?
Hej! Mitt namn är Sanel och jag är 19 år. Jag har tagit examen på Olympiaskolan i Helsingborg och jag har då pluggat Samhällsprogrammet + SOS. Jag jobbar just nu på ett företag som hanterar arbetskläder och driver försäljning av...
Hej Sanel; det stämmer tyvärr att komvux har väldigt sällan möjlighet att bereda plats på yrkesutbildningar till sökande som redan har gymnasial utbildning "i bagaget" och detta... Läs hela svaret -
Får en sjuksköterska jobba som "samtalsterapeut"?
Sjuksköterska sedan 7 år och undrar om man som legitimerad sjuksköterska i praktiken får till exempel starta egen verksamhet och jobba med samtalsterapi, inte som terapeut egentligen utan man har enkla stödsamtal. Jag vet att en del sjuksköterskor inom...
Hej Ulrika!Samtalsterapeut är i Sverige inte en skyddad yrkestiteI och man kan därför kalla sig för Samtalsterapeut efter många olika utbildningar. Ofta förekommer det... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga