Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31978 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'arbetsförmedlare' (16 st.)
-
Kan man få samma jobb av programmen eller skiljer de sig?
Hej! Jag undrar om man får liknande jobb med utbildningarna förskollärare och offentlig förvaltning, eller skiljer programmen sig åt när det gäller arbetsmarknaden. Om så, hur?
Hej,förskollärarprogrammet leder till förskollärarexamen; med förskollärarexamen kan man ansöka om legitimation hos skolverket. Allt fler kommuner väljer att... Läs hela svaret -
Coach eller positiv psykologi?
Hej. Jag är så otroligt intresserad av personlig utveckling och vill ändra yrkesbana och arbeta med någon slags coaching mha visualisering och positiv psykologi. Vilken utbildning är bäst? Hur ser det ut med jobb inom det ut med jobb i framtiden? Och vad...
Hej,kika gärna på framtid.se/yrke/psykologisk-coach och exempel på utbildningen som kan leda till det yrket är utbildning är Programmet: Kognitiv-neurovetenskap i... Läs hela svaret -
Arbetsterapeut?
Hej, jag är utbildad arbetsterapeut. Nu känner jag att jag vill testa på något annat men utan att läsa ett nytt program. Dessa är kurserna jag läst under utbildningen. - professionell utveckling, temarbete och ledarskap inom arbetsterapi -...
Hej,om du kan tänka dig jobba som t.ex Folkbokföringshandläggare, Arbetsförmedlare, Utredare på FK eller Studiestödsutredare på CSN så är det möjligt att du... Läs hela svaret -
Kan jag bygga på min examen eller behöver jag börja om helt?
Hej! Jag är examinerad socionom och vill byta yrke. Jag undrar vilka utbildningar/yrken jag kan studera vidare till utan att behöva börja om? Kan mam exempelvis bli engelska lärare för gymnasiet eller Miljö- och hälsoskyddsinspektör? Vad krävs...
Hej Nora!De yrken du nämnde i din fråga kräver en ny utbildning som lär bli ganska lång. Om du tog studiemedel för socionomprogrammet har du i bästa fall fem... Läs hela svaret -
Vilka möjligheter finns för utbildad lärare?
Jag är utbildad lärare sen 2007. Nu vill jag byta bana. Jag har sedan 2007 även jobbat som utbildningsledare på en yrkeshögskola i två år och haft ett kort feriearbete som jobbcoach. Nu jobbar jag som lärare igen. Jag har till största delen...
Hej Mikaela!Det finns ett antal yrken/tjänster där arbetsgivare brukar kräva "högskoleutbildning á minst 180 högskolepoäng", oavsett inom vilka områden... Läs hela svaret -
Vad kan man bli med förskollärarexamen?
Som titeln lyder, vad kan en legitimerad förskollärare arbeta med bortsätt ifrån förskollärare? Kan man jobba på skolbibliotek? adminstratör? eller annat? Tacksam för svar
Hej Sket!yrken som Skolbibliotekarie och Administratör är i Sverige icke-reglerade, alltså får arbetsgivare anställa vem de vill för att jobba inom de yrken. Min gissning är att om... Läs hela svaret -
Vad kan man arbeta med om man är förskollärare, inte förskola?
Vad kan man arbeta med, förutom på skola/ förskola, om man har en förskoleutbildning? Jag skulle vilja prova något nytt
Hej Anna!Det finns ett antal yrken/tjänster där arbetsgivare kräver "högskoleutbildning á minst 180 högskolepoäng", oavsett vad det är... Läs hela svaret -
Vad kan man göra med en examen som lärare i fritidshem?
Hej, Jag har läst 60hp i beteendevetenskap (sociologi) och funderar på att läsa en erfarenhetsbaserad utbildning till lärare i fritidshem som valideras till 180hp. Min fråga är, vad kan man göra med en examen som lärare i fritidshem mer än att...
Hej!Det finns ett antal jobb där arbetsgivare kräver "högskoleutbildning á minst 180 högskolepoäng", oavsett vad det är för utbildning. Några... Läs hela svaret -
Vad kan jag jobba som om jag utbildar mig till socionom?
Hej! Jag har funderat lite på socionom linjen. Jag gillar samhällsämnen i skolan och känner att denna linjen verkar vara den närmsta tillgängliga linjen som liknar det jag gillar mest. Men dock så har jag läst att man brukar jobba med tex missbrukare...
Hej, kika gärna på information i presentationen Socionomyrken. Det finns också ett antal yrken där man kan få jobb med en 3-årig högskoleutbildning inom... Läs hela svaret -
Utveckling efter gymnasielärare?
Hej, vad kan man bli eller vidar utbilda sig till efter man är gymnasielärare.
Hej Eiad!Det första jag tänker på är möjlighet att bli Förstelärare.Sedan har jag också följande tips:Skolledare/rektorer brukar ha lärarutbildning i grunden och ha arbetat... Läs hela svaret -
Gymnasieexamen?
Hej. Jag klarar inte gymnasiet... har endast 450 poäng. Vad kan jag göra? Vill inte vara arbetslös resten av mitt liv, står nästan överallt att man inte kan komma någonstans utan gymnasieexamen. Jag känner mig otroligt värdelös och uppgiven....
Hej Nora,det är mycket svårt att ge allmänna råd i den situationen som du befinner dig i. Tips jag kan ge är att du pratar med SYV på komvux, med arbetsförmedlingens personal och ser vilka jobb man kan... Läs hela svaret -
Hjälp med Imer programm?
Hej! Jag vill fråga om att jag går på Södertörns Högskola och läser Internationell migration och etniska relationer (IMER) - inriktning Sociologi. Vad kan jag jobba med i framtiden?
Hejsan,läs gärna all info som står på utbildningens egen hemsida - i första hand på sh.se/internationell-migration-och-etniska-relationer-imer/din-framtid. Fr¨ga också de som jobbar på... Läs hela svaret -
hur ser arbetsmarknaden för syv?
Nu har jag vart inne och läst lite om yrket men vill gärna höra från era perspektiv kring yrket :) Hur ser en vanlig dag ut? Både skola och andra ställen. Hur ser arbetsmarknaden ut framförallt? Kan tänka mig att det redan finns tillräckligt med...
Hej,roligt att du är intresserad av mitt yrke - Studie- och yrkesvägledare (vanligen förkortas till SYV)!Med examen från SYV-programmet kan man jobba på väldigt många olika ställen:... Läs hela svaret -
Jobba inom rehabilitering för arbetslivet istället som ämneslärare?
Jag har ca 1,5 år kvar på ämneslärarutbildningen för att bli klar som engelska och historielärare. När man läser en 4,5 års utbildning så kommer man på andra banor ibland om vad man vill arbeta med och jag känner att jag vill...
Hej Stina,område "rehab & hälsa i arbetslivet" är mycket brett.Rehabiliteras kan man behöva av många olika anledningar; det är inte alls samma rehab om... Läs hela svaret -
Hur blir man arbetsförmedlare?
Hejsan, jag kom på att jag inte alls vet vem som jobbar inom arbetsförmedlingen, hur man blir arbetsförmedlare, är det någon speciell utbildning och finns den i så fall på högskolan? tacksam för svar! Julia
Hej Julia, kika gärna på yrkespresentation Arbetsförmedlare >>> på Framtid.se, en sajt som presenterar tusentals olika yrken. Som det är nu, slutet på april 2018, så finns det... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga