Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'program' (35 st.)

    • miyon

      Går det att pausa nuvarande program och söka/komma in på nytt program?

      Jag går spelutveckling men tycker inte det passar mig och vill gärna byta till något som jag gillar, men vet inte vad just nu. Går det att söka nya program på antagning.se medan jag går kvar om jag inte hittar något annat jag vill plugga?

      Milla : : Hejsan,det går alldeles utmärkt att söka till andra utbildningar samtidigt som du läser en utbildning. Du behöver inte hoppa av eller "pausa" din... Läs hela svaret
    • Pumpan

      Finns det några program på universitet som kan leda till egetföretag ?

      Hej, jag undrar om det finns någon utbildning/program på universitetet som man både kan få jobb som anställd men eventuellt skulle kunna öppna något eget efter man jobba inom t.ex offentliga eller privata sektorn. Helst program som leder oftast leder till yrken där man brukar kunna starta eget...

      Milla : : Hejsan,det viktigaste för att kunna starta eget är att våga göra det + att ha en bra affärsidé (med "bra" menar jag i första hand... Läs hela svaret
    • MotVägen1010

      Vägar till kurator?

      Jag undrar vilka Vägar,program eller linjer man kan ta och plugga för att bli kurator, Har nog för like meriter för att komma in på psykolog och Socionom, att få jobb efter borde inte vara något problem då jag har några rekomendationer redan....

      Milla : : Hej,det är inte förbjudet för arbetsgivare att som kurator*** anställa med vilken utbildning som helst, men de anställer för det mesta endast socionomer med påbyggnadsutbildning efter socionomexamen.***... Läs hela svaret
    • 19 år

      Hoppa av universitetsprogram?

      Hej! Jag söker till ett universitetsprogram inför höstterminen nu, och undrar hur enkelt det är att hoppa av ett program efter man börjat på det och hur man gör? Vilka blir konsekvenserna? Om man väljer att läsa en kandidatexamen i ett annat ämne genom fristående kurser, kan man då räkna med...

      Liselotte: : Hej!Att studera på ett Universitetet (och på andra utbildningar som är högre än grundskola) är i Sverige frivilligt. Ingen kan tvinga dig fortsätta läsa om du inte vill.Problemen som... Läs hela svaret
    • H

      Program och universitet?

      Hej! Jag läser civilingenjör i datateknik men trivs inte alls på programmet, då vill jag ändra det. Vill ha tips på andra program som är lätt att få jobb efter utbildningen både i Sverige och utomlands? Obs: har inget speciellt inriktning...

      Daniel: : Hej H!Du ställer en intressant och viktig fråga men som tyvärr är mycket svår att besvara."Utomlands" är ett vitt begrepp. Reglerna och situationen i olika länder kan vara väldigt... Läs hela svaret
    • Danne

      Andra vägar in på psykologprogrammet?

      Hej! Jag undrar om man kan läsa kurser som man läser på psykologprogrammet för både termin ett respektive två och sedan ansöka till psykologprogrammet därefter? Exempelvis så brukar ett visst antal hoppa av utbildningen, även sent inpå, och därför undrar jag om man kan gå denna vägen för att...

      Anna: : Hej Danne,jag tror jag förstår hur du tänker. Se om kurser som ges under första terminen på psykologprogrammet ges som fristående.Annars, så kan det mycket väl vara så... Läs hela svaret
    • Dalya

      Vilka program skulle jag kunna gå?

      Hej! Jag känner mig ganska begränsad i vad jag kan gå på universitetet. Jag har 17,44 i meritvärde vilket räknas som ''ett bra meritvärde'' men samtidigt känner jag inte att jag kan komma in på något? Allt jag har sett...

      Milla : : Hejsan, kika på yrke/psykologilarare om du kan tänka dig bli lärare i psykologi. Och på psykologisk-coach om du kan tänka dig bli ngt annat inom psykologi-ämnet än just psykolog.Om du... Läs hela svaret
    • Mir

      Hur enkelt är det att hoppa av en utbildning på universitetet?

      Hej! Jag går just nu tredje året på gymnasiet och ska ansöka till universitetet snart. Jag har hört att man kan hoppa av hur enkelt som helst om man kommer in på ett program som man inte gillar. Min fråga är, stämmer det verkligen? Vad finns det för konsekvenser av att hoppa av programmet...

      Anna: : Hej, det finns många som hoppar av utbildningar, bl.a utb.på universitetet. Söker man sedan till andra högskoleutbildningar på grundnivå, konkurrerar man... Läs hela svaret
    • Lina

      Kan man läsa kurs samtidigt som man läser ett program på universitet?

      Jag har sökt till ett program, Entreprenöriellt företagande, på 120 hp och sökt en språkkurs i arabiska på 15 hp. Om jag kommer in på båda. Kan jag läsa båda samtidigt eller måste man bara välja en?

      Anna: : Hej Lina,Antagning.se antar till max 45 hp per termin, vilket motsvarar 1,5 "heltider", alltså går det att komma in på ett heltidsprogram + på en... Läs hela svaret
    • Mohammed

      Läsa enskilda kurser i ett program?

      Jag har inte blivit antagen till systemutvecklar programmet detta året, så jag tänkte istället läsa upp några kurser som finns i just det programmet så att jag sedan om jag blir antagen nästa år då har jag redan läst klart...

      Anna: : Hej, jag kan inte lova att din utbildning på systemvetarprogrammet blir kortare om du innan dess läser några högskolekurser. Innehåll i programmet kan förändras. De kurser som... Läs hela svaret
    • Ellen

      Läsa ”ikapp” kurs till universitetet?

      Hej :) Det är ett tag tills jag ska börja universitetet men... jag undrar om det skulle vara så att jag hittar en kurs/program som jag verkligen vill gå, men saknar behörighet i ett/några av kursens/programmets krav på vad man ska ha läst, tex Matematik 4. Går det att läsa ”ikapp” efter...

      Anna: : Ja, det är mycket vanligt att man kompletterar efter gymnasiet: på komvux, på en folkhögskola eller på basåret på högskolenivå. Man behöver inte "läsa... Läs hela svaret
    • Lina

      Hur kan jag komplettera min oavslutade högskoleutbildning?

      Hej! Nu läser jag min sista termin på personalvetarprogrammet med inriktning sociologi. Terminen består av en kurs som i sin tur består av 2 delkurser och ett projektarbete inom HR (15hp). Jag är klar med delkurserna och har fått mina poäng. Jag har...

      Milla : : Hej Lina, din fråga är av den karaktären att en allmän studievägledre inte kan svara. Du måste få svar från studievägledare på din institution... Läs hela svaret
    • Nicole Eliza

      Akut! Hur ska jag söka rätt?

      Hej, jag går just nu mitt sista år på gymnasiet och ska söka till universitet. Jag är intresserad av att läsa programmet interkulturellt företagande på Södertörns högskola. Man måste ha godkänt i kursen matematik 3b för att komma in. Jag läser kursen just nu men då jag varit sjuk mycket under...

      Daniel: : Hej,jag förstår att det finns giltiga orsaker varför du riskerar inte få godkänt betyg i matematik 3b. Men, högskoleutbildningar tar inte in Obehöriga, oavsett orsaken till varför de... Läs hela svaret
    • Hanna

      Är program och kurser samma sak?

      Hej! Jag vill läsa ekonomi programmet på högskola. Jag tror däremot att jag inte har tillräckligt med poäng för att komma in på själva programmet så funderar på att söka in på kurserna. Jag har tagit reda på vilka kurser som ingår i programmet så min plan är att läsa en kurs i taget. Det blir...

      Milla : : Om du läser exakt samma kurser som ingår i programmet,  borde du få samma utbildning och samma examen ! Så svar på din fråga är i så fall -ja. 

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga