Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'komplettera' (18 st.)

    • Elev

      Hur fungerar nya kurser man läst upp på komvux?

      Hej! Jag läste samhälle samhälle under gymnasiet, och totalt läste jag 2600 poäng. Nu, efter gymnasiet, har jag läst några naturvetenskapliga ämnen som ex kemi 1, fysik 2, matematik 3 och 4. Min tanke är att jag ska söka civilingenjörsutbildning nu till höst, och undrar hur dessa...

      Milla : : Hej!reglerna i detta fallet är strikta. Alla kurser från ditt examensbevis (förutom gymnasiearbete) som är vanliga kurser, ej U-kurser räknas in i ditt snitt/jämförelsetal.... Läs hela svaret
    • Ella

      Hur kan man få behörighet till läkarutbildningen när man gått sam-bet?

      Hej! Jag gick sam-beteende på gymnasiet men jag vill ändå så gärna bli läkare. Hur kan jag göra? Måste jag gå komvux för de kurser jag behöver för behörighet för läkarprogrammet eller kan man gå något...

      Anna: : Hej Ella!Du måste komplettera så att du har godkända betyg i kurserna fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4. Komplettera kan du på olika sätt:- på... Läs hela svaret
    • Elin

      Lägga till kurser för att kunna bli läkare ?

      Hej! Jag går samhälle och ångrar mig jättemycket emellanåt över att jag inte valde natur eftersom jag nu blivit insnöad på läkarutbildningen. Jag går 1:an på gymnasiet och undrar då om jag kan lägga till biologi 1, kemi...

      Julia: : Hej Elin,vilka valbara kurser just din skola kan erbjuda  - måste du fråga på din skola.Vad gäller matte, så behöver du inte läsa matte 2c. I... Läs hela svaret
    • Kurt

      Får jag söka med betyget från min prövning i Matte 1b?

      Hej! Jag vill göra en prövning på Mattematik 1b där jag har ett C. Det står rätt så förvirrande dock vad som gäller med det betyget. Om jag gör en prövning i matte 1b, och höjer det betyget, får jag byta ut det mot det gamla och söka i grupp BII? Om ja, får jag göra samma sak med Mattematik...

      Julia: : Hej Kurt, du kan skaffa dig betygen i matte 1a och 2a och de ska i BII, kompletteringsgruppen, räknas in i stället för 1b och 2b.I ditt examensbevis från gymnasiet kommer ingenting... Läs hela svaret
    • Henrik

      Vilka betyg är relevanta för en invandrare som kompletterar?

      Hej! Min flickvän är från Bangladesh och vi är osäkra på vad som gäller exakt och de flesta svaren är osäkra och varierande. Hon kommer söka till läkarlinjen nu till hösten då hennes studier bli klara under våren. Det...

      Liselotte: : Hej,jag vill råda att hon även gör Högskoleprovet; detta pga inte ens de som har högsta möjliga meritvärde (22,5) kan garanteras plats på... Läs hela svaret
    • Linnea

      Vad ska jag göra för att komma in på juristprogrammet?

      Hej! Jag har som tanke att i höst söka in till juristprogrammet på stockholms universitet. Jag vet att man inte riktigt kan veta hur höga antagningspoängen kommer vara för vt20 men jag vill ändå försöka. Jag tror att jag sitter på...

      Julia: : Hej Linnea, jag tycker, först och främst, att du vinner på att göra Högskoleprovet - provdagen blir 20 okt 2019 och anmälan gör man mellan 15 aug och 2 sept. Kostnad... Läs hela svaret
    • Julia

      Vad motsvarar naturkunskap 2?

      Hej! Jag har läst fek men vill nu skola om mig och läsa sjuksköterskelinjen istället. Jag har fysik 1 och kemi 1 men saknar biologin. Naturkunskap 2 är ett behörighetskrav men är det möjligt att jag kompletterar med att läsa biologi 1 eller måste jag läsa hela natur 2-kursen?

      Anna: : Hej Julia,formellt sett, är det ingen skillnad om du skaffar dig godkänt betyg i Biologi 1 eller i Naturkunskap 2. Godkänt betyg i en av de kurserna behöver du. Kurserna är lika stora - 100 p., dvs att... Läs hela svaret
    • helena

      hur sker prövning?

      Hej! Kan någon hjälpa mig med länkar för att ansöka om prövning i matte 1c och 2c i malmö,lund eller staffanstorp? har även kommit i kontakt med en på polhemskolan för prövning i idrott, dock undrar jag om det finns skolor i malmö som erbjuder prövning då jag har närmare till malmö. har...

      Liselotte: : Hej Helena,vi har upprepade gånger haft kontakt med en sakkunnig som är mycket insatt i antagningsfrågorna (antagning till högskolor och universitet i Sverige) och fick det förklarat för oss så... Läs hela svaret
    • Elias

      Konkurrenskomplettering trots godkända betyg?

      Det är två och ett halvt år kvar tills jag tar studenten och planen är att jag ska studera på universitet efteråt. Är dock väldigt osäker på om jag kommer komma in med betygen och undrar om det finns möjlighet till en så kallad ”konkurrenskomplettering”? Klistrar in info från antagning.se...

      Anna: : Hej Elias, ja, det finns möjlighet till konkurrenskomplettering - i alla fall så, som reglerna ser ut idag. Får man nya betyg - i kurser som redan finns i Examensbeviset eller betyg i kurser som... Läs hela svaret
    • Matilda

      Hur är konkurrensen till komplettering?

      Hej! Jag står i ett verkligt dilemma nu inför gymnasievalet - antingen följa mitt hjärta helt och hållet och välja en linje med min STORA passion trots att jag (jag vet, det är att säga emot mig själv) inte har tänkt satsa på en...

      Daniel: : Hej Matilda, om man på gymnasiet inte blir behörig till den eftergymnasial utb., som man vill komma in på - kan man söka till Komvux, till många olika folkhögskolor, till basår... Läs hela svaret
    • Kristian

      Ska man komplettera även fast man har behörighet?

      Hej!
      Jag läser in kurserna: Ma2, Sv2 och Eng6 på komvux just nu och måste snart söka till en utbildning. Jag har tänkt att söka flera yh-utbildningar och behörigheten på de olika utbildningarna skiljer sig. Ena yh-utbildningen har t.ex....

      Mikael: : Ja, det tycker jag är bra att komplettera sin ansökan med betyg i högre kurser, även om de ej krävs för behörighet till just den yrkeshögskoleutb. Det kommer att göra dig ännu mer behörig !;)
    • Andrea

      Kan jag komplettera uni-kurs 2 år senare?

      Hej! Jag läste på universitetet två år sedan. Jag hoppade av och gjorde aldrig klart två kurser. En av dom saknar en uppgift bara och den andra kursen har jag inte klarat ena tentan + kompletterat en ickegodkänd uppgift. Min fråga är då; är de möjligt att lämna in uppgifterna, göra tentan och...

      Peter: : HEJ ANDREA, svara på din fråga kan bara det universitetet där du läste och inte avslutade kurserna. vi får hoppas att de aktuella kurserna som du hoppade av, fortfarande är... Läs hela svaret
    • Veronica

      Hur kan jag komplettera min halvfärdiga gymnasieutbildning?

      Hej. Jag gick en gymnasieutbildning med naturvetenskaplig inriktning, men efter mitt fjärde år hade jag bara klarat av hälften av alla kurser och insåg att jag inte orkade med mera plugg. Jag hoppade av linjen och skolan skrev ur mig. Nu är jag 20, och undrar vilka möjligheter jag har...

      Anna: : Hej Veronica, det finns jobb man kan få även utan fuIIständiga gymnasiebetyg. Kika gärna på gymnasiekompetensyrken>> men det är givetvis bra att skaff sig... Läs hela svaret
    • Kajsa

      Kan jag komplettera upp ett betyg?

      Hej! Jag har nu under höstterminen läst kursen filosofi 1 och jag går tredje året på gymnasiet. Min lärare satte betyget C men jag var väldigt nära ett B. Jag frågade om jag fick komplettera upp det till ett B men det fick jag inte. Min fråga är om det är en skyldighet för läraren att göra så...

      Liselotte: : Hej Kajsa! Det är Iäraren som sätter betyg. Så svarar SkoIverket när man stäIIer frågan tiII dem. Det finns inte inskrivet någonstans att eIeven har rätt att kompIettera... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga