Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31975 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'fritidsledare' (13 st.)
-
Hur kan jag läsa till barnskötare?
Hej! Jag står inför ett svårt vägval och jag känner att det är dags att dela min situation med er. Under de senaste två åren har jag kämpat med att läsa upp min gymnasieexamen. Trots att jag har fått goda betyg har det varit en tuff...
Hej,du skriver om att du vill utbilda dig till barnskötare. Kan du tänka dig att gå den långa utbildningsvägen för att på sikt bli förskollärare? Du är ännu ganska... Läs hela svaret -
Kan man bli fritidsledare om man pluggar till att bli fritidspedagog?
Jag har nu pluggat i några veckor till att bli frititdspedagog och inser nu att det var egentligen fritidsledare som jag ville studera till. När jag påbörjade mina studier så trodde jag att det var samma sak och nu känner lite oro för det var inte...
Hej,utbildningar till Fritidsledare finns i Sverige på folkhögskolorna. Kika gärna på framtid.se/yrke/fritidsledare - längre ner i presentationen av... Läs hela svaret -
vad är skillnad mellan barnskötare och fritidsledare?
Hej vad är skillnad mellan barnskötare och fritidsledare och kan man vidare utbilda sig efter dessa? som exempel undersköterska kunna utbilda sig ambulansjukvårdare . Hur ser arbetsmarknaden ut för dessa utbildningar ? erbjuder utbildningarna också att...
Hej, barnskötare arbetar mestadels på förskolorna (tillsammans med förskollärare). Inom yrkeshögskola kan påbyggandsutbildninar finnas som leder till yrket... Läs hela svaret -
Validering fritidsledare ?
Jag behöver hjälp att hitta en skola som kan hjälpa mig med en validering av mitt jobb dom senaste 7 åren, en eftergymnasial fritidsledare utbildning?
Hej,utbildningar till Fritidsledare ligger i Sverige på folkhögskolenivå. Jag fick just nu 19 "träffar" när jag sökte på "Fritidsledare" på folkhögskolornas... Läs hela svaret -
Är det omöjligt för mig att studera till grundlärare i fritidshem då?
Jag är 31 år och har äntligen hittat mitt drömyrke. Vill verkligen studera till grundlärare i fritidshem. Det enda jag inte har sen gymnasiet är min matematik och för den går jag en kurs nu. Är inne på sista delen. Ett nationellt prov som...
Hej Nancy,om du har ett Intyg om att du har Dyskalkyli kan du ha rätt att få längre tid på att göra prov, bland annat det nationella provet. Beroende på... Läs hela svaret -
Yrkesvägledning?
Hej ! Jag velar mellan fritidsledare och fritidslärare utbildning. Min första tanke var att sudera till fritidsledare och se om jag trivs med utbildningen och sen vidare utbilda mig till pedagog. Men min fråga då är måste jag studera ytterligare 3 år ?...
Hej Orinta!till Fritidsledare utbildar man sig på en folkhögskola, och till olika sorters lärare - på lärarhögskolorna (på högskolenivå, alltså). Det är utbildningar inom olika... Läs hela svaret -
Fritidspedagog eller fritidsledare?
Hej Jag undrar om fritidspedagog kan jobba som fritidsledare med ungdomar. Jag har läst att fritidsledare kan jobba med ungdomar på en verksamhet där man gör aktiviteter för ungdomar typ 12-18 år. Kan en fritidspedagog också jobba med ungdomar på...
Hej Leah,så länge det inte ges någon sort Jobbgaranti, så finns det alltid risk att inte få jobbet efter utbildningen.Utbildningar till Fritidsledare ligger inom folkhögskola - det är... Läs hela svaret -
Vilken utbildning?
Hejsan Jag ska nu söka till universitetet och skulle behöva lite hjälp. Jag vill ha ett yrke där jag träffar barn och ungdomar, men vill mest jobba med ungdomar. När jag gick i gymnasiet så hade vi personal som gick på rasterna och pratade med oss...
Hej Leah,"personal som gick på rasterna och pratade med oss elever och spela kort och annat" tror jag är Skolvärd/skolvärdinna. Läs om detta yrke på framtid.se/yrke/skolvärdOm yrket... Läs hela svaret -
Socialpedagog eller fritidsledare?
Hej! Jag har länge varit intresserad av att jobba med människor, speciellt barn/ungdomar, som lever i svåra förhållanden eller som har det svårt i skolan och har därför sökt in till en utbildning som socialpedagog, med mångkulturell...
Hej,menar du i fråga nr.1 den här yrkeshögskoleutbildningen: utbildning/mangkulturella-finska-folkhogskolan/behandlingspedagog-med-interkulturell-profil ? Vad är det för skillnad på... Läs hela svaret -
Kan jag få hjälp att hitta rätt utbildning?
Hej jag läser bank och försäkringsrådgivare på yrkeshögskolan i Göteborg. Jag tycker inte att det känns helt rätt för mig utan det känns bara allmänt fel tyvärr. Jag känner att jag skulle vilja få lite hjälp...
Hej, Lärare är i Sverige ett yrke som sedan ett antal år tillbaka kräver Legitimation; i grunden för legitimationen ligger Lärarexamen som man kan få genom studier på... Läs hela svaret -
Utbildning till barnskötare?
Jag är 19 år och kommer gå ut gymnasiet den här sommaren. Efter det så har jag tänkt plugga vidare på en barnskötarutbildning. Tydligen så kan man bara söka in till en vuxenutbildning det året man fyller 20 år. Vill ju helst bli klar med utbildningen så fort som möjligt så jag kan börja...
Hej Samuel, SÖKA kan alla göra - alla utbildningar som man vill komma in på; ingen kan förbjuda någon att söka en utbildning! dock är det en annan sak att komma in på en utbildning.... Läs hela svaret -
(Val ska göras imorgon/ 24 Mars) Engelska 7 eller Matte 3b?
Hej, jag går andra året på gymnasiet och ska imorgon (!) göra mitt individuella val inför 3an. Min fråga är då vilket som känns mest värt, engelska 7 eller matte 3b om jag ska läsa vidare till fritidsledare/ pedagog, idrottslärare eller liknande yrken. Att läsa båda kurserna känns inte...
Hej Anton! Såg inte din fråga förrans nu ... och har direkt skrivit en kommentar "Ta eng7"! Varför det? Jo, om du inte vet exakt vad du vill läsa efter gymnasiet, då... Läs hela svaret -
Kurs för färdigutbildad fritidsledare?
Jag är färdigutbildad Fritidsledare i maj. Jag skulle vilja läsa något som är bra att ha med i ryggsäcken som fritidledare. Helst distanskurs av något slag. Jag är väldigt intresserade av funktionsnedsättningar av olika slag. Vad hade varit bra för mig som fritidsledare att läsa för kurs...
Hej Eline! Så roligt att du snart blir färdig med din utbildning till Fritidsledare & att du vill läsa mer för att få mer kunskap! Alla högskoleutbildningar finns att hitta via www.studera.nu och alla... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga