Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'geografi' (15 st.)

    • may

      kan man läsa en moderna språk kurs istället för geografi 1?

      Hej, jag har läst natursam på gymnasiet . natursam hade geografi 1 och jag blev underkänd i det . nu undrar jag om jag kan ta moderna språk istället för geografi med tanke på att jag går i natursam linje?(Obs! jag vill ansöka den här...

      Milla : : Hejsan,Det är jätteviktigt att veta om du fick Examensbevis eller studiebevis när du gick ut gymnasiet. Svar på din fråga avgörs av den informationen. Om du fick... Läs hela svaret
    • denny

      Vad är skillnaden mellan amneslärarutbildning i kurs och program?

      Hej, undrar vad skillnaden är mellan ämneslärarutbildning i kurs och program, om jag t.ex läser ämneslärarutbildning inriktning geografi som kurs, vad skiljer det sig med program förutom att man läser fristående?

      Mikael: : Hej Denny!Inom programmet har man platsgaranti på kurser som ingår i programmet.Läser man genom fristående kurser, får man söka till varje kurs och kanske... Läs hela svaret
    • Shahad

      Komma in med sen anmälan?

      Hej! Jag skulle vilja söka till geografi programmet i höst men behöver komplettera för ma2b. Jag kommer att vara klar med komvux den 25 Juni men sista anmälningsdatumet för programmet är om 2 dagar. Finns det nån chans att jag kan komma in...

      Julia: : Hej,gör anmälan på www.antagning.se senast den 15 april 2020,komplettera kan du sedan t o m 18 juni 2020. Se info på Antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datumDu kan också ringa till Antagning.se - 0771-550720 på vardagar kl.9-16
    • Alexander

      Vad läser man geografi till?

      Hej, Jag läser (kompletterar) teknikprogrammet just nu på komvux och behöver mer gymnasiepoäng (de som måste vara 2400 poäng för att klara examen). Så jag tänker mig att studera geografi nästa termin men undrar bara hur kan man utnyttja det...

      Julia: : Hej Alexander,geografi är inte en obligatorisk kurs på komvux.Så vitt jag vet, krävs inte betygen i geografi till några högskoleutbildningar (kanske kan den krävas om man vill bli lärare... Läs hela svaret
    • Lovis

      Examen i geografi?

      Hej! Jag har länge funderat på om man kanske ska gå ett kandidatprogram i geografi på universitetet. Vad får man för "examen" efter den utbildningen? Man kan ju också läsa fristående kurser. Hur många hp geografi måste man läsa för att få samma "examen" som om jag skulle gå...

      Anna: : Hej Lovis; om jag förstår dig rätt är du intresserad av yrket Geograf. Det är inte ett reglerat yrke och varje arbetsgivare får rätt fritt bestämma vilken utbildning som "godkänns". I program... Läs hela svaret
    • Kuba

      Samsam ? Eller något annat ?

      Hej! Är en kille som ska välja ett gymnasieprogram hösten 2019. Jag är väldigt fundersam på bad jag igentligen ska välja. Jag gillar verkligen geografi, främst namngeografi men också lite om kultur och hur de mötts osv. Nu är de så att jag inte vet vad jag ska välja. Ska man välja samsam eller...

      Anna: : Hej Kuba, det är viktigt att veta i vilken del av landet du söker till gymnasiet - för att kunna ge konkreta tips på utbildningar. Om vi tar som exempel - Västra Götaland (Göteborg) - så kan... Läs hela svaret
    • Tilda

      Skillnad på samhällsplanering i Sverige och Geography i Skottland?

      Hejsan! Jag är 20 år och har tänkt börja studera ett kandidatprogram till nästa höst. Har nyligen blivit sugen på University of Edinburgh och då programmet BSc Geography (fyraårigt). Tidigare har jag funderat på Samhällsplaneringsprogrammet på lite olika orter i sverige, främst Lund, Uppsala och...

      Liselotte: : Hej Tilda,yrket Samhällsplanerare >> hör i Sverige ej till de så kallade "reglerade yrken". Det står därför varje arbetsgivare fritt att anställa... Läs hela svaret
    • Emma

      Geografi kandidatprogram, bli lärare?

      Hej! Jag ska läsa geografi - kandidatprogram (Göteborg) till hösten och har såklart gjort en del research för att se om det passar mig. Men det finns inte så jättemycket information om vad man blir efter utbildningen. Har velat bli lärare, speciellt geografi-lärare, ett bra tag. Finns det...

      Anna: : Hej Emma, lärarutbildningar är "under översyn", och förändringar (kanske rätt stora) kan införas... men som det är idag, så finns det 2 huvudvägar att gå om... Läs hela svaret
    • Clara

      Vad krävs för att bli forskare?

      Hej! Jag har på sistone börjat fundera kring vad jag vill bli, eller i alla fall jobba med i framtiden. Mina favoritämnen i skolan är geografi och naturvetenskap och jag skulle tycka det vore kul att arbeta med det i framtiden. Jag har blivit mer intresserad av forskaryrket och undrar därför...

      Anna: : Hej Clara! så roligt att du är intresserad av geografi och miljö och vill bli forskare>> inom det område! Forskarutbildning söker man efter det att man har sin högskoleutbildning... Läs hela svaret
    • Onni

      Framtidsutsikt för geografer?

      Jag började på ett kandidatprogram HT2017 men hoppade av för jag insåg att jag valt helt fel och jag hade verkligen inte gjort min research på vad jag gav mig in på före utbildningen. Har nu fått upp ögonen för kandidatprogram i geografi, något som jag är intresserad av men något som också...

      Anna: : Hej Onni, du ställer viktiga frågor men de är svåra att besvara. Ang. bli lärare i geografi, så blir man inte behörig lärare med endast kandidatexamen i geografi. För att bli... Läs hela svaret
    • Magnus

      Är det möjligt att ta bort godkända betyg från studiebevis?

      Hej, jag heter Isa och tog studenten detta år. Men jag fick inte någon examen och bara ett studiebevis för att jag har 3 F i ämnen som läst. Jag ska iaf göra prövning på de och fixa minst ett E och fixa ett examensbevis från kommunen. Men jag undrade över en sak! Det är så att jag har 2...

      Anna: : Hej Isa, jag tycker att Marias & Marinas kommentarer är mycket bra. Det de skriver är rätt. Jag tycker du bör boka tid på Komvux i den kommunen där du är... Läs hela svaret
    • Yosef

      Gymnasiebetyg och Arkeolog?

      Hejsan! Jag har som många andra nyligen börjat gymnasiet. Jag gick ut med 255 poäng och valde Naturvetenskapsprogrammet med inriktning Naturvetenskap och Samhälle. Det jag undrar över är mina betyg. Min fråga är ifall lärare kollar på mina betyg från högstadiet eller inte? Ifall de gör det då...

      Anna: : Hej Yosef, det är dina KUNSKAPER som du har med dig från GrundskoIan som kommer att märkas. Gymnasiet är som att börja på nytt, men dina erfarenheter och dina kunskaper från grundskoIan har du... Läs hela svaret
    • Anna

      Jobb inom geografi?

      Hej syv! Jag har några funderingar angående jobb inom geografi. Vad är skillnaden mellan naturgeograf, geolog samt samhällsgeograf? Just nu är jag mycket intresserad av geografi och därför skulle jag vilja få reda på mer om de olika jobben som har med ämnet att göra! Vad arbetar man med? Jobbar...

      Liselotte: : Hej Anna! Jätteroligt att du gillar Geografi. Läs gärna om yrken: Geograf>> Geotekniker>> Geovetaryrken>> Samhällsgeograf>> Kultur/naturgeograf>> Gränserna mellan "geografiska... Läs hela svaret
    • pumpan

      Ta kurs ett år tidigare?

      Hej, ska börja gymnasiet till hösten men på gymnasiet jag jättegärna vill gå på har man geografi 1 (mitt favoritämne) i trean. Är det möjligt att ta den kursen i 2an istället? Tycker att det verkar så långt bort att ha den i 3an!

      Liselotte: : Hejsan, just den frågan (om du kan på en viss skola läsa Geografi 1 under åk2 i stället för under åk3) kan inte vi på Fråga SYV svara på. Det är en fråga som du... Läs hela svaret
    • pumpan

      Geografi som programfördjupning på natur-samhälle?

      Hej. Jag funderar på att gå Natur-samhälle. Om man går natur-samhälle så är de inriktningsgemensamma ämnena man samhällskunskap 2, geografi 1 och biologi/kemi/fysik 2. Geografi är mitt favoritämne. På vissa skolor kan man ha geografi 2 som programfördjupning på natur-sam, men på skolan jag vill...

      Anna: : Hejsan, varje gymnasieskola kan gyvärr ej erbjuda alla de kurser som får läsas som Programfördjupande. Det beror på lärarkapacitet, på att schemat måste... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga