Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'nationella provet' (21 st.)
-
Jag glömde hämta min extra mobil efter nationella?
Jag hade min riktiga mobil under nationella för att gå till affär pga. hade lämnat kort hemma. Efter nationella så gick jag hem och glömde ta min extra mobil. Nu vill läraren ringa hem och även riva mitt engelska np. Jag går i 9an och vet inte...
Hej!Jag tycker du bör gå prata med kurator på din skola och berätta exakt vad som har hänt; berätta för kuratorn vad du gjorde och varför, är mitt råd.... Läs hela svaret -
Orättvisa betyg i Naturkunskap 2 ?
Hejsan har läst en kurs i Naturkunskap 2 och känner att man blivit orättvist behandlad med betygen, samt fått felaktig och irrelevant info. I kursen fick vi fyra inlämningar som skulle göras. Inlämningarna fick göras om flera gånger och det...
Hej Sara,jag beklagar att du fick uppleva det du beskriver i din fråga. Du nämner i din fråga "ett prov" (stort prov) - är det det nationella provet, NP, du syftar på? NP är ett... Läs hela svaret -
Muntlig examination ?
Jag läser svenska 1 och ska ha muntlig examination. Om jag har godkänt på alla uppgifter och de nationella provet men skulle få F på det muntliga examinationen blir jag underkänd i hela kursen då?
Hej Louise,det är Läraren som sätter betygen. SYV har inte kunskap eller erfarenhet inom betygssättning, ingår liksom inte i SYV-ens kompetens att sätta betyg och vi kan därför inte ge dig svar... Läs hela svaret -
Går det att läsa 4 kurser på sommarskola?
Hej! Jag går i gymnasiet samhäll årskurs 1. Jag undrar bara om det går att läsa 4 kurser på sommarskola? Matte, svenska, samhällskunskap och historia? Eller går det att göra ett slutprov nu innan sommarlovet för att kunna visa mina...
Hej Hanna,det är inte alltid som sommarskola finns för gymnasieungdomar. Om sommarskola finns brukar rektor eller lärare anmäla elever som fick F i en obligatorisk kurs (oftast finns bara svenska,... Läs hela svaret -
F i engelska 5?
Hej Jag går 1:an på gymnasiet och jag tror jag kommer få F i engelska 5 har. Men vi har nationella snart och vill verkligen göra allt för att klara den kursen. Har du några tips hur jag kan klara nationella som bara är om några månader
Hej Emelie,SYV kan endast ge allmänna tips om studieteknik - se gymnasieGuiden.se/studieteknikoch kan råda dig även se om du kan öva engelska t.ex på Språkcaféer eller på andra ställen... Läs hela svaret -
Nationellt prov?
Jag tänkte läsa Engelska 5 på Komvux och de har sagt till mig att jag måste skriva nationellt prov i Engelska 5 under kursens gång, finns det en hemsida som visar vilka delar som finns i det nationella provet i Engelska 5?
Hej Anders,nu är inte vi här på Fråga SYV lärare, och vi har inte den kompetensen som krävs för att kunna förklara exakt vad som ingår i Nationella prov i t.ex Engelska 5, men kika gärna... Läs hela svaret -
Underkänd nationella?
Hej. Jag började naturvetenskapsprogrammet en månad senare än de andra då jag bytt från ekonomi-juridik när jag insåg att jag ville bli läkare. Nu till problemet: under denna månad har man gått igenom extremt mycket i alla ämnen,...
Hej,prata med din mattelärare. Matten är tuffast på Naturvetenskaps- och på Teknikprogrammet; på andra program är det lugnare tempo och lite lättare spår i matte man läser + man... Läs hela svaret -
F på matte nationella 9an?
Om man har fått F på matte nationella och är godkänd på alla andra matteprov är det då möjligt att ha E i slutbetyg matte?
Hej Jakob,det är Läraren som sätter betyg. Studie - och yrkesvägledare har inte någon utbildning i betygssättning och säter inte betyg. Av erfarenhet vet vi att det har tidigare förekommit... Läs hela svaret -
Omprov trots godkänt?
Jag gjorde nationella i matte 2c. Men kände att jag inte kunde prestera bra eftersom jag led av yrsel och illamående. Jag får troligen godkänt men inte något betyg som jag strävar efter. Är det möjligt att få göra omprov ändå?
Hej Frida, tråkigt att du inte mådde bra på provdagen. Men läraren sätter betyg på HELA KURSEN, och kursbetyget behöver inte vara = betyg på provet. Vi får hoppas att du får... Läs hela svaret -
Abcdefghijklmnop?
ancdefg
Hej Belle, mycket tråkigt att du har fått F i NP. Jag vet ju inget om dig... men tänker Kan det kanske vara så att du möjligen har någon form av dyskalkyli? Det är som dyslexi men med... Läs hela svaret -
F i nationella prov även om jag har kunskaper för E utanför provet?
Hej! Jag har vart jätte orolig då jag tror att jag har gjort dåligt ifrån mig på nationella provet. Men jag undrade om jag kommer få F även om jag har visat att jag har kunskaper som står i kunskapskraven för betyget E. Finns det även något sätt att fixa till det ifall det inte går bra?
Hej Johan, det är Lärarens kompetens att se till att sätta det betyget som speglar dina kunskaper. Det gör lärare oftast med hjälp av NP, nationella prov,... Läs hela svaret -
Kan man få F i slutbetyg om man har får F på nationella provet?
Hej, jag går i nian och har gjort nationella provet i fysik. På ett av delproven hade jag ingen aning om vad jag skulle skriva och skrev ingenting alls, vilket jag ångrar väldigt mycket nu. Dessutom hade jag 1 fråga kvar på ett annat delprov eftersom jag inte hann klart. Min fråga är alltså...
Hej Erik, det är Läraren som sätter betyg, inte studie- och yrkesvägledare. SYV har inte den rätta kompetensen för att kunna svara om... Läs hela svaret -
F i slutbetyg i 9:an?
Om jag nu får F på mitt fysik nationella men har godkänt i alla andra kunskapskrav i ämnet kommer jag få ett F i slutbetyg eller godkänt?
Hej Vilma, att sätta betyg är lärarens kompetens. Det kan inte en studie- och yrkesvägledare svara på. Gör ditt bästa och vi håller tummarna! Vänligen och lycka till! ANNA -
Får jag A om jag fått A på alla prov men inte på nationella?
Hej. Går andra året i gymnasiet på naturvetenskapsprogrammet just nu. Det har gått väldigt bra för mig i Matematik 3c och har lyckats få A på varenda matteprov hittills i kursen. Ska skriva 1 till prov innan jag har nationella provet i 3c. Min fråga är om jag skulle få A på även det sista provet...
Hej Filip, ingen annan än din lärare i matematik kan ge en kvalificerad gissning om vad för betyg du kan få i kursen matematik 3c. Detta pga det är Lärarens... Läs hela svaret -
Nationella prov och prövning på samma dag?
Hej! Jag har ett stort problem. Jag vill börja universitet den kommande våren och att ha möjlighet att göra det behöver jag SAS3 betyg senast 1 december. Saken är att jag fortfarande är i SAS1 och bestämde att jag ska göra prövning i SAS3. Tyvärr, kommer mitt nationella prov i SAS1 och...
Prata med din lärare i svenska, förklara situationen. Fråga även om prövning kan flyttas till dagen innan t.ex. Är det exakt samma tid, klockslag eller samma dag med olika tider ? Du kan kanske hinna göra båda proven på samma dag?
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga