Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'reservantagning' (23 st.)
-
Hur fungerar reservatnagning?
Hej! Jag undrar om hur reservatnagningen fungerar. för antagning.se. Säg att jag är reserv 2 i en utbildning som jag prioriterat nmr 1, men kommer direkt in i utbildningen jag prioriterat nmr 2. Behåller jag fortfarande min reservplats för utbildningen jag...
Ja, du behåller din reservplats till ditt första alternativ även om du tackar Ja till ditt andra alternativ; du kan t o m påbörja utbildningen men bli efter det tillfrågad om du vill "komma... Läs hela svaret -
Statistik för reservantagning?
Hej! Jag har som mål att komma in på ekonomie kandidat i Uppsala eller Lund nu till våren. Jag har ett meritvärde på 19.9 och kollar jag på tidigare år innebär det att jag ligger på gränsen till att bli antagen till utbildningen. Min fråga är om det finns någon statistik för hur många...
Hej,reserver kan antas om de som är antagna tackar Nej till sina platser och på förhand kan man inte veta om det blir någon som skulle tacka Nej. Det är mycket möjligt att ingen tackar Nej utan... Läs hela svaret -
Står reserv 21 till psykologprogrammet Umeå Universitet? Möjligt?
Hej! Jag är antagen till psykologprogrammet på mittuniversitet och står reserv 21 till Umeå. 16 är antagna. Finns det möjlighet? Brukar inte många av de reserver som står innan tacka nej? Och är man verkligen garanterad nästa plats om man...
Hej!Enligt reglerna gäller detta: att så länge en utbildning, t.ex ett program på universitetet, i Sverige, kan ta in fler studerande så kallas folk från... Läs hela svaret -
Går det byta till ett annat universitet om kommit in psykologprogram?
Jag har fått besked om att jag kommit in på psykologprogrammet på mittuniversitetet. Jag räknade inte med att komma in alls först men hade ändå hellre gått på något annat universitet, t.ex. Umeå (står på reserv 17)....
Hej,det säkraste och troligtvis även snabbaste vägen till en svensk psykologlegitimation är att plugga psykologprogrammet på ett svenskt lärosäte. Med... Läs hela svaret -
Hur många reserv platser kan jag tacka ja till?
Hej, jag funderar kring hur många reservplaster på min anmälan jag kan tacka ja till. Om jag har sökt till 11 utbildningar och vi säger att jag kom in på min nionde plats i listan, men står som reserv till de högre prioriterade utbildningarna...
Hejsan,läs information på antagning.se/sv/efter-anmalan/antagningsbesked-och-svar/sa-manga-poang-kan-du-tacka-ja-till.Om hur reservantagning går till - var god läs... Läs hela svaret -
Hur stor sannolikhet är det att jag kommer in som reserv?
Hej! Jag hamnade på reservlistan till mitt förstahandsval i gymnasieantagningen. Jag hade 277.5 i merit och lägsta var 287.5 och jag hamnade på reservplats nummer 6. Linjen har 160 platser, men är stans "trendigaste skola" om man kan säga så. Det är även natur på den mest prestigefyllda skolan...
Hej Maja! Håll hoppet uppe men ställ dig samtidigt in på att du kanske kommer att börja på den skolan där du nu är antagen. Att komma in från reserv kan man... Läs hela svaret -
hur gör jag om jag vill byta gymnasium?
Hej! Jag går just nu första året på gymnasiet (började förra veckan) men trivs inte jättebra i min klass och tvivlar på om jag ska gå kvar där. Jag kommer känna ut denna veckan men om det inte känns bra så vill jag byta...
Hej"det är inte förbjudet att fråga på skolan, men t o m 9 sept 2021 pågår det fortfarande reservantagning som antagningskansliet sköter, så jag tycker du bör i... Läs hela svaret -
Hoppa av gymnasiet och hur går det efter det?
Jag är 18 år gammal och jag har bestämt mig att hoppa av gymnasiet pga att jag trivs inte där. Jag försökte att ansöka till Korrespondensskola ( distans skola) men jag bara fick veta att reservantagningen pågår tills 13 september vilket betyder...
Hej, vi avråder från att hoppa av gymnasiet om man ej har ngt. annat "färdigt" alternativ. Vi vet inte om du kommer in på Korrespondensgymnasiet eller inte. Vi hoppas du gör det,... Läs hela svaret -
Varför har min reservplats blivit sämre?
Hej! Efter slutantagningen så tackade jag ja till erbjuden plats men stod även kvar som reserv utifall. Nu när reservantagningen har börjat, så har min reservplats försämrats, hur kommer det sig?
Hej Susan,det kan bero på ett tekniskt fel eller på att antagningskansliet har blivit tvungen att ställa någon eller några elever före dig i RESERVKÖN, t.ex om elevens familj... Läs hela svaret -
vart hamnar jag i reservkön om jag har högst betyg?
hej! jag går i ett gymnasium nu. jag vill byta till ett annat gymnasium och har 335 i betygssumma. om jag söker till ett annat gymnasium nu 20-08-2018, kommer jag att hamna sist på listan pga att jag är den sista som har sökt eller kommer jag hamna först i listan om jag har bäst betyg av alla...
Troligtvis kommer du ställas sist i reservkön, därför att de som sökte i tid, brukar prioriteras. -
Hur fungerar gymnasiebyte innan terminen har börjat?
Jag har nu blivit antagen till Östra real gymnasiet men efter att ha läst mer om gymnasiet vet jag inte om det kommer att passa mig. Jag hade tänkt byta till mitt tredje val som var midsommarkransens gymnasium men jag vet inte hur jag ska göra detta. Jag kommer att skicka betyg, personnummer och...
Hej Herdi, jag råder dig börja läsa där du är antagen. Detta för att det finns ingen garanti på att bli antagen på en annan skola.Där du är ANTAGEN,... Läs hela svaret -
Kommer jag ha kvar min reservplats?
Hej! det är så att jag fick min gymnasiebesked för typ 2 veckor sedan där det stod att jag kom in på mitt andrahandsval. Men jag tackade ändå ja för att vara reserv på mitt förstahandsval men att jag ändå accepterar min plats på mitt andrahandsval. Så idag fick jag ett brev från mitt...
HEJ SOFIA, TYVÄRR KAN VI PÅ FRÅGA SYV INTE SVARA PÅ EN SÅ SPECIFIK FRÅGA. Det är Gymnasieantagningen i just din del av Sverige som du måste få svar på. Saken... Läs hela svaret -
När börjar reservantagnigen?
Hejsan det är så att jag kom in en skola som var mitt fjärde handsval och jag ligger som reserv nr6 för mitt första handsval jag undrade när jag få reda på att om jag kom in eller inte? Jag bor i stockholm.
Hej Nikolas, antagning från Reserv kan pågå så länge som till slutet av september /i vissa fall/. Det går därför inte svara på din fråga med ett exakt datum... men om du... Läs hela svaret -
Hur ser det ut när skolan tar över reservantagningen?
Hej! Om bara någon vecka ska jag börja mitt första år på gymnasiet, men problemet är att jag hellre skulle gå på ett högre rangordnat val. Grejen är, på mitt förstahandsval,som är Rytmus, ligger jag på 6e plats som reserv( av ca 50 så det är ändå bra;p) Nu under sommaren har det varit två olika...
Hej Julia, det stämmer att Rytmus-musikergymnasiet-nacka tar över reservantagningen den 14 augusti - från gyantagningen.se och det innebär att skolan kommer f o m 14 aug kalla in... Läs hela svaret -
När får jag veta om jag kommit in på reservantagningen ?
Det stod att rsultatet från reservantagningen skulle stå 1a augusti men när jag loggar in står det bara att mitt svar är behandlad samt vilken plats jag är i reservkön. När vet jag om jag kommit in
Hej Anna, din fråga måste vi hänvisa till personal på just ditt antagningskansli. Olika gymnasieantagningskanslierna gör på lite olika sätt. Olika datum... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga