S.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32172 frågor besvarade.
Övningar för gruppvägledning i skolan?
S.
1 Svar
Hejsan,
det finns många olika gruppvägledningsövningar. vi valde ett antal - ca 15 st. - och presenterar dem på fragasyv.se/dokumentarkiv - men jag ska klistra in dem här neda också.
Förslag på övningar till gruppvägledning:
Övning 1: Goda egenskaper
Uppgift till deltagare: att förbereda innan man träffas i grupp - någon form av "illustration" av sina goda (positiva) egenskaper (hemuppgift). "Illustrationen" kan vara i form av ett eller flera föremål, bilder, historier eller mind-map. På så sätt får deltagare tid att reflektera över sina egenskaper. Vägledaren kan också säga till deltagare att det är OK att ta andra personer till hjälp om de t.ex. inte kommer på något bra själva - det kan vara klasskamrater, familjemedlemmar eller andra personer de känner. Sen presenterar varje deltagare sina egenskaper. Man kan variera övningen genom att ta det i flera etapper: t.ex. först i mindre grupper och sedan inför en större grupp - berättar & reflekterar kring sina egenskaper.
En annan variant är att man arbetar i par och "den andre" berättar om personens goda egenskaper i stället för att personen gör det själv.
Ännu en variant är att man tar upp viktiga egenskaper - dvs man förbereder illustrationen på de egenskaper som man tycker är goda och viktiga egenskaper (oavsett om man anser att man själv har de eller ej) och man bör också berätta varför man tycker att just den egenskapen är viktig - i vilka situationer och varför.
Man kan också (utan att ge hemuppgift) ställa en spontan fråga i början av ett gruppvägledningstillfälle: - Vilka är dina viktigaste egenskaper? alternativt: - Kan du nämna tre av dina goda egenskaper och illustrera med situationer? Vägledaren kan ge eleverna/deltagare fem eller 10 minuter för att fundera över uppgiften. På så sätt kan man använda den tiden som finns till förfogande (under en resa eller om en håltimme i elevernas schemat uppstår oväntat).
Övning 2: Positiv energi
Inför ett gruppvägledningstillfälle (hemuppgift): skriva upp "plus-minus" lista. Under "+" skriver man saker som gör en glad, dvs ger ger positiv energi och under "-" - saker som gör en ledsen och trött, dvs tar krafter. Varje deltagare berättar sedan inför gruppen om de saker från vardera "halvan" och delge hur/om du kan få in mer av det som ger positiv energi till vardagen. De övriga deltagare får då fylla på sin egen "lista" med det som ger energi.
Variant på övningen är att man gör "hemuppgift" på plats, dvs i början av gruppvägledningstillfälle.
Vägledaren kan innan redovisning börjar ge uppgift att välja några (t.ex) tre av de bästa tipsen på saker som ger energi - som de själva inte tänkte på men nu också kan ha nytta av. Man behöver sedan inte be deltagare att berätta vilka saker de tänker "låna" från sina gruppkamrater. På så sätt berikar man varandra men ingen behöver känna att ens egna tips inte blev uppskattade av de andra i gruppen.
En annan variant är att var och en i gruppen är tvungen att välja en sak från varje gruppkamratens redovisning som "bästa tipset" och man kan i slutet av vägledningstillfället skriva en gemensam lista av de bästa tipsen där ett tips från varje deltagare finns med.
Övning 3: Drömyrket
Deltagare får först skriva upp sitt drömyrke eller ett yrke som de är intresserade av. De får också skriva ner vad de tror de behöver ha för utbildning för att kunna jobba med det som de vill jobba med samt uppge om de har andra frågor om yrket. Sedan finns det olika varianter på fortsättningen:
Varianter på genomförande:
1. skriva ”uppsats” (enskilt uppdrag) om vad man tror att andra tror om en, som sedan kan användas som underlag för vägledningssamtal
2. jobba i par eller i grupper á tre. Den som lyssnar ska skriva upp och berätta för gruppen saker som ”talaren” tycker om sina egenskaper utan att lägga till sin egen åsikt. Gruppen uppmanas sedan att kommentera med fokus på bra egenskaper samt ge konstruktiv kritik till sig själv och till de andra: att nämna något som faktiskt går att förändra/förbättra.
Övning 5: "Själv är bäste dräng"Uppgift för deltagarna i vägledningsgruppen: att de själva /enskilt eller i en grupp/ bör komma på vilka frågor de vill ställa och diskutera. Sedan kan alla i gruppen hjälpas åt att svara på de frågeställningar som kommer upp. Det som är utmärkande för den övningen är att inga förberedelser krävs. Vägledaren kan vara mycket spontan och påbörja gruppvägledningen under tiden som uppstår spontant (t.ex. om en håltimme i schemat uppstår oväntat).
En variant på den övningen är att man på förhand delar ut uppgift att förbereda frågor och man kan variera övningen genom att t.ex. be deltagare att skriva upp sina frågor på små papperslappar och alla drar upp en lapp utan att man vet vem som har skrivit ner frågan - och man får till uppgift att försöka hitta svar på frågan till nästa gruppvägledningstillfälle. Om man inte hittar svar på frågan, bör man försöka komma med förklaringen på varför svar inte kunde hittas.
Övning 6: Manusförfattare
Uppgift (hemuppgift eller utförs "på plats", dvs under ett gruppvägledningstillfälle): skriva filmmanus med titel "Mitt liv om fem år" (alternativt "Mitt liv om ett år (3 år; 10 år eller annat antal år)". Det som bör (förslagsvis) framgå av filmmanuset är bland annat: land, ort, boendeform (lägenhet, villa, kollektiv), yrke eller utbildning, familj (singel, gift, sambo, särbo, växelbo och ev.antal barn), hobby, husdjur, hur man spenderar sin semester.
När manus är färdiga, diskutera i små grupper och de som vill kan även redovisa inför en stor grupp. För dem som redovisar inför hela gruppen, kan gruppen hjälpa till att sortera: vad man själv kan bestämma över helt och hållet och vad man har enbart delvis kontroll över.
Övning 7: Trollstaven
Redskap som behövs - en "trollstav" (en pinne, en penna eller ett annat föremål som får agera "en trollstav"). Deltagare turas om att "förvandla sig" till "den man vill vara". Trollstaven går runt (en variant är att man lottar ut i vilken turordning som deltagare får använda "trollstaven"; gruppledare /vägledaren/ kan börja för att ge exempel, inspirera och förklara att det "inte finns några begränsningar" och man får förvandla sig till den man vill vara. Man får "trolla sig" till vilket yrke som helst.
Övning kan genomföras i olika varianter: t.ex. kan vägledaren be deltagare "trolla i fantasin" och skriva upp sitt drömyrke på en lapp, men inte visa för någon. Alla lappar samlas in i en "trollhatt", sedan drar man upp en lapp i taget och diskuterar kring yrket: vilken utbildning behövs? möjlighet att försörja sig på det yrket genom att t.ex. starta eget? känner någon av deltagare en person som har det yrke?
Övning 8: "Happy is a man whose job is his hobby"?
Vägledaren förklarar vad "hobby" är och ber gruppdeltagare att nämna så många hobby de kan komma på. Alla hobby skrivs på tavlan. Diskussion följer kring följande: kan man försörja sig genom sin hobby? Vill man försörja sig genom sin hobby? Stämmer det alltid att det är bra att arbeta med det som man älskar att göra på fritiden? Vilka för- och nackdelarna är?
Övning 9: Tipspromenad
Uppgift som deltagare får är att göra (sätta ihop) material till Tipspromenad som handlar om YRKEN (vanligaste yrken, ovanliga yrken, nya yrken, yrken som vuxna i din familj har, yrken som intresserar dig) eller om UTBILDNINGAR (beroende på ålder på deltagare kan man specificera: gymnasiet och/eller eftergymnasiala utbildningar). Uppgift kan utföras enskilt eller i små grupper (2-3 deltagare per grupp).
Tipspromenad, som varje deltagare (eller en liten grupp) tog fram - använder man sedan i början av varje gruppvägledningstillfälle. Den gruppen som satt ihop Tipspromenad, rättar allas svar och tar fram vinnaren. Vid flera lika bra svar, kan vinnaren lottas ut (och gruppvägledaren förklarar att utlottning kan även äga rum vid antagning till en högskoleutbildning - när antal sökande med lika bra betyg eller resultat av högskoleprovet är fler än utbildningsplatser). Resten av tiden under varje vägledningstillfälle (efter Tipspromenaden) använder man för att diskutera kring frågorna som ställdes i Tipspromenaden i början av vägledningstillfälle.
Efter det att man använde alla Tipspromenader, kan man rösta fram en av dem (eller vägledaren väljer) och den används under t.ex. Öppet hus på skolan, under föräldramöte eller någon Skoldag/sommarfest på skolan - för flera klasser samtidigt.
Övning 10: JaG i korta drag
Presentationsövning som kan genomföras i olika varianter, exempelvis:
1) varje deltagare skriver ner en kort berättelse om sig själv (hemläxa) och lämnar in till vägledaren, som läser upp allas berättelser och gruppen försöker gissa vems berättelse det är;
2) jobba i par: berätta för varandra - och sedan "redovisar" den andre för hela gruppen (A. berättar om B. och B. - om A.);
3) uppgiften kan bestå i att skriva ett CV.
Mål är att ta fram så korta som möjligt berättelser eller CV, men följande bör framgå: namn, ålder, var man bor, vad man gör (arbetar, studerar) just nu, intressen, egenskaper, historia (hur blev jag den jag är idag), "på gång" (vad kommer näst), en rekommendation: tips om ngt. intressant att läsa eller göra (t.ex. besöka en viss plats) för övriga i gruppen, "det visste du inte om mig" - knorren (t.ex att man tidigare har bott utomlands eller att man har ett exotiskt husdjur).
Syfte med övningen: att lära känna sig själv och varandra bättre + att kunna ta fram korta men informativa berättelser om sig själv som kan vara mycket användbara i olika sammanhang (t.ex. på anställningsintervju, när man oftast ombeds berätta om sig själv).
Övning 11: En fråga som beror mest
Uppgift till deltagare: att hitta en fråga på www.fragasyv.se och förklara varför man valde just den frågan: det kan t.ex vara så att man själv vill ha svar på samma eller liknande fråga eller att man tycker att man kan ge ett bättre svar på frågan. Varje deltagare redovisar sedan inför en stor grupp: vilken fråga hen valde och förklarar varför.
En variant på genomförande: arbeta i små grupper (2 - 5 personer) och gemensamt välja en eller flera frågor - t.ex. om grupper är á 3 personer kan man ge i uppdrag att välja 3 frågor (utan att ge instruktioner om just hur gruppen bör gå tillväga för att välja frågorna). Det blir på så sätt en samarbetsövning också. I efterhand - när frågorna är valda och förklaringarna på varför just de frågorna är valda, är färdiga, ställer vägledaren en oväntad fråga: - Hur gick ni i gruppen tillväga för att välja frågorna?
Förväntade svar från grupper: a) var och en valde sin fråga enskilt; b) frågorna valdes av alla gruppmedlemmar gemensamt - genom en diskussion och kompromisser; c) frågorna valdes av en i gruppen och de andra bara höll med; d) frågorna valdes slumpmässigt, "på må få"... eller "vi tog de tre senast inkomna".
Man kan också få ett oväntat svar angående på vilket sätt frågorna valdes.
Utifrån varje svar (ang. vilken metod som användes för att välja frågorna) leder vägledaren en diskussion om gruppsamarbete:
varje persons roll i gruppen och om att vara "ledande/drivande" i gruppen respektive "passiv medlem" beror mest på personens egenskaper eller det som spelar roll är hur viktig just det ämne är för individen - eller om det är en kombination av "både och".
Kan vara bra (beroende på deltagarnas ålder, situation och på om det är en "långvarig grupp" t.ex. en klass som kommer att läsa tillsammans under 3 år på gymnasiet eller om det är en grupp som träffas bara en eller några få ggr) om gruppmedlemmarna kunde själv analysera varför just det "valsättet" som användes just i deras grupp (vad det säger om gruppmedlemmarnas personlighet, engagemang i frågan mm) och vilka "lärdomar" man kan dra av det.
Övning 12: Lärare för en kvart
Syfte med övningen: höja motivation inför framtida studier och yrkesval samt ge möjlighet prova-på "gå i lärarens skor".
En bra övning för alla men speciellt för dem som funderar på att satsa på en lärarkarriär eller på ett annat yrke där man ofta redovisar eller presenterar material inför grupper.
Hemuppgift som vägledaren ger till gruppdeltagare:
var och en väljer ett tema för att "undervisa" gruppen i - kan exempelvis vara ett yrke eller en utbildningsform (t.ex. SFI, grundskola, gymnasieskola, högskola/universitet, folkhögskola, komvux eller yrkeshögskola) eller en undervisningsmetod (ex.självstudier, "the flipped classroom” eller ”learners autonomy”) eller Studieteknik (lär ut dina bästa tips) eller Söka-jobb tips (olika sätt att söka jobb på). En ”lektion” är tidsbegränsad till t.ex. mellan 10 min och en kvart (eller max 20 min). ”Läraren” (varje gruppdeltagare) får själv bestämma vilka läromedel hen använder sig av och på vilket sätt hen kommer att kontrollera att ”eleverna” (de övriga gruppdeltagare) har lärt sig det som ”lektionen” hade för avsikt att förmedla.
Efter det att alla ”lärare” genomförde sina lektioner, kan man upprepa övningen: ge samma uppgift en gång till, men denna gången väljer ”lärare" ett annat tema att undervisa i. Syftet med upprepning av samma övning: att gruppdeltagare utvecklar sina undervisningsmetoder. En positiv förväntad "bieffekt" är att gruppdeltagarnas självförtroende stärks och förståelse inför de utmaningar som läraren ställs inför - bli större.
Övning 13: "Hen" som yrkesutövare
Gruppen får i uppdrag att rita en kvinno- & en manskropp & snabbt (t.ex. på en minut) skriva ett antal (t.ex. 10 stycken) yrken som hör till varje ”figur"; eftersom det är väldigt ont om tid, skriver man ner de yrken som man först tänker på (utan att tänka för mycket för att man inte hinner det). Fortsätta övningen med att gå igenom yrkena och diskutera gärna kring ”manlig sjuksköterska”, ”kvinnlig VD” och lärare/lärarinna men även direktör/direktris *.
Avsluta med att fråga hur många av gruppdeltagare använder gärna ordet ”hen” och om de kan nämna något yrke som inte passar män eller kvinnor och be dem förklara - varför de tänker så.
Övning 14: "Viktigaste prylen"
En övning som belyser den kreativa sidan av ingenjörsyrken. Här >> kan man skriva ut en sida med en uppgift som kan lösas enskilt eller i grupper.
Mål med övningen: väcka intresse för teknik samt ge en inblick i hur ingenjörer arbetar med produktutveckling (en ingenjör kan arbeta med ett eller flera steg av produktutvecklingscykeln).
GENOMFÖRANDE: Skriv ut övningen (som kommer från Teknikföretagen/Ingenjörsvägen) helst på en färgskrivare & på en A3-sida.
Uppgiften kan lösas enskilt, i par eller i små grupper. Dela ut en utskrift per deltagare/grupp. Redovisning sker inför stora gruppen. Man kan efter redovisningen be deltagarna rösta för:
1. Vilket förslag är det mest kreativa?
2. Vilket förslag är det mest realistiska?
3. Vilken ”framtidspryl" vill man själv ha?
Denna övning kan även användas av handledare inför val av teman för gymnasiearbete.
Övning 15: "Fördomar om yrken"
DeItagare deias in i grupper och varje grupp "får" varsitt yrke och en uppgift att skriva ner hur de tror en person som har detta yrke är: de får "gissa" personens Ålder, Civilstatus, personens bostad (villa, hus, radhus, lägenhet, på landet) märke på bil, inkomst, favroit maträtt, utbildning, intresse/hobby och dyIikt.
DeItagare skriver detta var för sig och får inte prata med varandra förrän alla skrivit klart i gruppen, sen är de bara att de börjar jämföra med varandra. Har de liknande bilder av yrket, eller skiljer det sig? Så småningom kan vägIedaren (övningsIedaren) fråga varje grupp om något som de tycker utmärker sig, och ber varje grupp beskriva en sammansatt bild av deras "yrkesuppfattning".
/Det brukar vara många som skriver samma sak! En roIig övning och som på sätt och vis också är "en ögonöppnare". /
*** *** ***
* Som direktris är man förbindelsen mellan designer & fabrik, man förverkligar modedesigners kreativa visioner genom att omvandla dem på ett sätt som möjliggör en större produktion.
Frågor och svar taggade med 'komplettera för behörighet' (13 st.)
-
Tekniskt basår reserverad plats?
Hej! Jag läste ekonomi på gymnasiet och saknar därmed behörighet till de tekniska universitetslinjerna. Så jag har sökt till alla 3 olika basår som Uppsala universitet erbjuder, jag hoppas att jag kommer in på den med en reserverad plats på...
Hej Josef!Du kan alltid söka "som vanligt" oavsett var du läser för att komplettera för behörighet. Ingen kan förbjuda dig göra en ansökan. Du kan alltid konkurrera med egna... Läs hela svaret -
Läkarprogrammet efter vård omsorg?
Hej, Jag har läst vård omsorg och nu kom jag in sjuksköterska programmet, men nu vill jag plugga till läkarprogrammet. Jag har läst natur 1a1, samhäll 1a1+1a2, historia 1a1, matte 1a, matte 2a, medicin 1, Eng 7/Cambridge, sva 3. Vilka kurser saknar...
Hej!För särskild behörighet till läkarprogrammet behöver du ha godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik 4. Du kan söka till komvux i den kommunen där... Läs hela svaret -
Vilket program ska jag välja?
Hej! Jag vet inte vad jag vill bli för något eller vad jag vill läsa för program på universitet. Jag tog studenten 2019 och har sen dess läst två kurser på Uppsala universitet för jag inte vetat vad jag vill läsa för program, så...
Hej, du får gärna läsa info om många olika yrken på www.framtid.se - där det finns beskrivna över 2.ooo yrken.Du kan också se om du vill jobba ett tag för att skaffa dig mer... Läs hela svaret -
Söka högskoleutbildning innan man blivit godkänd i en kurs?
Hejsan! Pluggar just nu inför högskoleprovet och samtidigt pluggar jag matte 3c på komvux. Min fråga är: Om jag skulle bli underkänd i matte 3c men få ett tillräckligt bra hp-resultat, kan jag då söka den linje jag behöver matten till...
Hej, jag undrar varför du läser matte 3c, och inte 3b?b-spår inom gymnasiematte är just inriktad på Ekonomi; och c-spår på Naturvetenskap. Det är... Läs hela svaret -
Förskollärare eller sjuksköterska?
Läser till förskollärare. Älskar utbildningen och trivs väldigt bra men vantrivdes något enormt på min praktik. Jag tänker ofta på att istället utbilda mig till sjuksköterska då det varit min dröm länge samtidigt som jag inte riktigt vågat ta tag i det. Jag saknar naturkunskap b, och tänkte ev...
Du har en bra plan. Jag tycker du kan göra så som du har tänkt; det är smart att inte hoppa av utb., innan du vet att du kom in på en annan utb. -
Plugga till livsmedelsinspektör?
Hej! Jag skulle vilja plugga till livsmedelsinspektör, jag jobbar som kock nu i ett storkök och har jobbat som kock sen jag tog studenten 2011 ifrån hotell och restaurang programmet. Jag undar vart man kan plugga till det och vad det krävs för poäng osv ?
Hej Evelina, när arbetsgivare vill tillsätta tjänsten som Livsmedelsinspektör >>, skriver de ofta i platsannonsen "För tjänsten krävs miljö- och hälsoskyddsutbildning vid... Läs hela svaret -
vilka kriterier krävs till att läsa till sjuksköterska?
Hej , Jag har 3 årig undersköterska utbildning(omvårdnadsprogrammet)gymnasium Sedan har jag jag läst lite handledning och ledarskap på högskola i Kalmar. Nu senast gick jag en Specialist undersköterska utbildning . från gymnasiet har jag har jag 2/3 i matte samma i Naturkunskap . är det...
Hej Jai, Särskild behörighet till Sjuksköterska - består av godkända betyg i Matematik 2, Naturkunskap 2, och Samhällskunskap 1b/eller två kurser 1a1+1a2/.... Läs hela svaret -
Komplettera gymnasiebetyg med gymnasiekurser i Finland?
Jag har ett slutbetyg från år 2005 och önskar komplettera det här betyget med samtliga naturvetenskapliga kurser som krävs för att få områdesbehörighet 13/A13. Jag vill så småningom kunna söka in till läkare/tandläkare. Mitt "bekymmer" är att jag nuförtiden bor i Finland och också är folkbokförd...
Hej Jonatan, vilka kurser som i Finland motsvarar svenska kurser på gymnasial nivå, vet jag tyvärr inte. Kika på Den finske uddannelsesstyrelse og i artiklen om... Läs hela svaret -
Civilingenjör i datateknik ?
Hej! Jag går på samhällsprogrammet, men vill gå på civilingenjör i datateknik-programmet. Mina meritvärden är ungefär 14 av 20. vad är det bästa sättet att komma in till programmet Observera att jag saknar Fysik 2 matte 4 samt Kemi 1 som krävs till programmet ?
Hej Adam, du behöver skaffa dig godkända betyg i Fysik2, Kemi 1 och Matte 4. Det kan du göra på komvux, på en folkhögskola eller självstudier och prövningar. När du är... Läs hela svaret -
Kan man bli tandläkare efter VO?
Hej jag har två frågor jag gärna vill få svar på :) 1. Jag har valt VO programmet, jag funderar på att läsa kurserna jag behöver för att bli tandläkare eller läkare på komvux. Hur långt tid tar det då? Är det ens möjligt? 2. Hur är högskolan/ universitetet? Är det som en vanlig skoldag på...
Hej Linnéa! Du ställer två frågor och jag ska nu svara på båda dem. Frgå 1 - Du vill bli behörig till utbildningar Läkare eller Tandläkare och undrar hur... Läs hela svaret -
Hur påverkar komvux?
Jag är intresserad av att söka till civilekonom men har i dagsläget inte godkänt i Matematik C. Om jag läser upp det, hamnar jag då i en annan urvalsgrupp? Om jag gör det, är det då svårare att komma in?
Matte3 är den nya kursen som du får läsa, det går inte längre läsa matte C. Du är inte behörig utan det betyget och med det betyget prövas du i BII dvs i kompletterings gruppen. Skulle du... Läs hela svaret -
Vad händer om jag inte kommer att få 2500 poäng på gymnasiet?
Hej. Jag går tredje året på gymnasiet på Ekonomi. Har fått F i samhälle både i ettan och i tvåan, vilket leder till att jag är -200 poäng. Gymnasie arbete går sådär, men vi säger vad händer om jag inte får mina 2500 poäng och vi säger också att jag får F i gymnasie arbete (i värsta fall). Jag...
Hej Paul! Kraven för gymnasieexamen kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen Gymnasiearbete är man tvungen ha betyg E i för att uppfylla... Läs hela svaret -
kompletering av kurs?
Hej! Tänkte kolla vad jag måste läsa till för att få behörighet till universitet och sjuksköterskeprogramet. Jag har läst byggprogrammet under min gymnasietid 2005-2008 sedan har jag läst vux undersköterskeprogrammet mellan 2012-2013 Vilka ämnen behöver jag läsa in? Jag har inte valt till...
Hej Emil! För att ge dig rätt svar på din fråga är det helt nödvändigt att få veta vad det dokumentet heter som du fick när du slutade på gymnasiet - Slutbetyg eller Samlat betygsdokument. Det är olika regler för de två typer av... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga