Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    vad jag förstår av din fråga så läser du på komvux. Det är komvux i din kommun där du är folkbokförd som köpte för dig plats på kursen matte 2a av Hermods. Det är upp till komvux i din kommun att bestämma om de vill/kan köpa plats för dig på kursen matte 3b. Du kanske får plats på kursen matte 3b på en annan skola, inte på Hermods (beror på vilka skolor som komvux i din kommun köper studieplatserna av). Jag råder dig att göra ansökan (eftersom du vill ju läsa matte 3b) och i din ansökan under "övrigt" uppge att du nu läser en underliggande/lägre kurs matematik 2a och att du hoppas och tror att du får godkänt betyg i matte 2a "det och det datumet..." uppge datum när din kurs i matte 2a slutar.
    Jag hoppas att komvux i din kommun kan acceptera att du vid ansökningstillfället ännu inte har godkänt betyg i en underliggande kurs men jag kan inte lova dig att det blir så. Komvux i olika kommuner agerar i detta fallet olika. Det kan också vara viktigt att tydligt uppge Mål med studierna (alltså förklara varför du vill läsa kursen matematik 3b); att inte bli antagen till en komvux-kurs kan bero på att hen som söker inte uppger ett tydligt mål med sina studier. En annan anledning kan vara att komvux har för lite pengar kvar i budgeten och måste därför säga Nej till en del av de som söker studieplats. Men Nej från komvux är ju inte Nej för alltid; det går att göra ansökan till varje ny kursstart och nästa gång kan man ha tur och komma in på de kurser man söker.
    Du får gärna ställa din fråga til studie- och yrkesvägledare på komvux i din kommun; jag hoppas du där får svar att det är OK för dig att göra ansökan till högre/överliggande kurs när du fortfarande läser en lägre kurs i samma ämne.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp och hoppas du får plats på kursen matte 3b! Lycka till med dina studier!

    Studie- och yrkesvägledare