Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
Genväg till gymnasiet för nyanlända?
6 Svar
Hej Emma,
det finns olika aspekter i detta... Jag tänker så här; att det kanske är det viktigaste att eleverna skaffar sig bra Grund för vidare studier. Även om de har faktiska kunskaper i t.ex kemi, matte mm., så kan de inte "det på svenska". Exempel - matteuppgift Räkna ut yten på gaveln på huset... hur ska man räkna om man inte vet vad "gavel" är? Man kanske räknar då ytan på taket eller på väggen...? och så är det i alla andra ämnen också. Det som ofta händer att man med utländska betyg får bedömning att man har "godkänt betyg i samhällskunskap, men enligt min åsikt, så är det inte samma "samhällskunskap" som man lär sig i olika länder. Därför skadar det inte alls, utan kan hjälpa mycket - om man får "repetera" allt PÅ SVENSKA.
Jag "röstar" därför för att läsa grundskolekurserna, även om man formellt sätt skulle kunna slippa...
Det är många ggr till elevernas nackdel om man skyndar på för mycket. Det kan då lätt bli så att eleven förstår DELAR av texter, men inte allt... och det blir då extremt svårt att klara gymnasiet. Vi ser också exempel på elever som fick Examnesbevis med godkända betyg - men i praktiken ej förstår tillräckligt mycket svenska; då kan inte komma in på någon eftergymnasial utbildning eller, om de kommer in på den, klarar inte av att läsa där. De kan också ha svårt att få och kunna behålla ett jobb, när arbetsgivaren efter ett tag "upptäcker" att den anställde faktiskt ej förstå instruktionerna tillräckligt bra och klarar därför inte av sitt jobb, trots de "formella meriter", t.ex Examensbevis.
Om elever har Faktiska kunskaper i ämnena, borde de kunna rätt så snabbt "gå igenom kurserna" - när de har lärt sig svenska till tillräckligt hög nivå OCH det finns även forskning som påvisar att man lär sig ett nytt språk snabbare om man studerar Ämneskunskaper PÅ DET NYA SPRÅKET, i stället för att "rabbla glosorna". :)
Jag vet att det finns elever som har mycket bråttom . De vill komma in på gymnasiet "imorgon" och bli klara med gymnasiet "nästa vecka" och med högskola "nästa månad" och sedan få jobb direkt. :) Och det finns av dem också några få som skulle kunna klara det bra - att blixtsnabbt "gå igenom systemet" men det är ett Undantag. Individuella bedömningar behöver göras. Det går inte att ta fram en tabell som gäller alla de olika ländernas utbildningar. många ggr har inte eleverna betyg med sig. Om de har betyg, så är det ändå extremt svårt att veta om det är "snällbetyg" eller om lärarna verkligen ställde krav på elevernas kunskaper. Även "riktiga betyg" kan inte "helt och fullt" med 100% säkerhet "översättas" till svenska kurser, därför att man i olika länder läser inte exakt samma "avsnitt" inom olika ämnen. Det är alltså omöjligt att skapa ett system där alla betyg från alla världens länder kan direkt översättas till "svenska betyg".
Och det är de Faktiska kunskaper som är de viktigaste.
Ännu ett alternativ kan tyvärr vara att eleven "har glömt" mycket av det som hen kunde "då" hen fick sina betyg i hemlandet; t.ex pga psykiskt trauma... att man har betyg behöver inte alltid (tyvärr) betyda att man också ha de kunskaperna och vad hjälper det att ha betyg om man ej har de faktiska kunskaperna?
Summan av kardemumman:
jag är övertygad om att det är bättre att eleverna skrivs in på alla grundskolekurser och att lärarna är uppmärksamma på de som är mycket snabba och duktiga och ger dem möjlighet att snabbt "gå igenom" och få betyg för att kunna fortsätta läsa vidare.
Hej,
Betygen från utlandet måste vara översatta till svenska, vilket bekostas av eleven själv, och antagningskansliets personal måste veta vad betygen står för, dvs om eleven blivit godkänd i hemlandet.
Om ansökan till gymnasiet i "Fri kvot"
kan bli aktuell om eleven ”kommer från skolenheter vilkas betyg eller omdömen inte utan vidare kan jämföras med betygen från grundskolan” (Gymnasieförordningen 7 kap §2).
Viktigt!
Man får aldrig glömma att utländska elever till stor del saknar de förkunskaper som krävs för ett nationellt program i Sverige, så även om de skulle ha svenskan blir det tufft att hänga med i övriga ämnen. Att komma in på ett nationellt program är inte alltid det bästa för eleven.
Hej!
Det finns tyvärr inget enkelt svar, eller någon tabell att utgå ifrån . Varje elev som söker bedöms individuellt.
Några faktorer man tittar på i de utländska betygen är:
· Motsvarar betygens nivå (i respektive land) ungefär de betyg som krävs för att komma in på sökt program.
· Har eleven läst och blivit godkänd i de ämnen som krävs för att bli behörig till det sökta programmet?
Andra faktorer som spelar in, när antagningskansliet eller rektor på gymnasiet gör bedömningar, är om det är ett högt söktryck till den aktuella gymnasieutbildningen.
En rekommendation från undervisande lärare är också en viktig del i bedömningen.
Med vänlig hälsning
Peter syv
Hej, vi fick nu svar från gymnasieantagningen i Halland. Var god läs deras svar nedan:
Vi har lite information på vår hemsida om detta, se länk nedan. Vi fungerar som en förmedlare av ansökningar och betyg mellan grund- och gymnasieskolor. Det är inte vi som gör bedömningarna, utan mottagande skolas huvudman. IB har lite andra urvalskriterier än de ”vanliga” nationella programmen, se länk nedan.
http://www.gymnasiehalland.se/16/ansokan/fri-kvot.html#.WeR5P01lKM8
https://www.halmstad.se/barnutbildning/gymnasieskola/sannarpsgymnasiet/utbildningarpasannarp/ibinternationalbaccalaureate.2710.html
Med Vänliga Hälsningar
Antagningshandläggare
hej igen, och här är svar från antagningskansliet i Nyköping, var god läs nedan:
Hej,
Här finns en missuppfattning. Det är inte antagningskanslierna som gör prövningen i fri kvot utan det är huvudmannen för sökt utbildning (kommunal, fristående eller landstingsägd) som gör bedömningen och fattar beslut i varje enskilt ärende.
Beslutet fattas på det underlag som eleven, ofta med hjälp av studie- och yrkesvägledare, har gett in. För att eleven ska kunna antas måste den bedömas ha kunskaper motsvarande de behörighetskrav som finns för de olika programmen.
Vänliga hälsningar
Antagningskansliet
Nyköpings Kommun
Svar /nedan/ från elevantagningen i Region Dalarna:
Vi har inga tabeller el dyligt att gå på, och vi på antagningskansliet bedömer inte elevens utländska betyg.
Mottagande kommun/skolas antagningsnämnd får försöka att bedöma om eleven uppfyller behörighetskravet till sökt program. Att man har med sig motsvarande betyg i de ämnen som krävs för behörigheten.
Betygen ska vara översatta till svenska, vilket eleven får ombesörja att det blir gjort. Viktigt att det finns med intyg/omdöme mm från skolan man går på, vilken kapacitet eleven har att klara av sökt program.
Jag brukar rekommendera mina SYV att där det är möjligt, få eleverna att tenta av ämnen för att få ett svenskt grundskolebetyg, då blir det mycket lättare för nämnden att bedöma eleven i frikvot.
Om vissa elever blir antagna eller ej, kan ju bero på hur många frikvotare som söker till resp program. Man har ju bara ett begränsat antal frikvotsplatser.
När det gäller IB, så får man kolla med de skolor som har detta program.
Med vänliga hälsningar
Elevantagningen
Region Dalarna
Hej igen, jag har nu fått svar som kanske tillför ngt. nytt och förklarar en del :) Var god läs nedan:
"Vi har haft kontakt med Skolverket i frågan och Skolvervet menar att man inte kan översätta den utländksa grundskolebehörigheten rakt av, dvs. att det skulle krävas KE, FY och BI för att vara behörig till NA exempelvis, utan det är en totalbedömning av elevens förmåga att klara sökt program som på ngt. sätt måste "komma fram" eller påvisas. Det görs en individuell bedömning för varje elev och det är respektive huvudman som gör den bedömningen.
Självklart krävs betyg i svenska för att kunna bli antagen till ett nationellt program. Ingen behörighet krävs till IB, mer än att eleven som sökt klarat testerna som görs inför antagning till IB-programmet.
Vänliga hälsningar".
Hej, vi fick nu svar från en kollega, var god läs hennes svar nedan:
Hej, jag har förstått det som så att det görs den s.k valideringen, i de flesta fall, på grundskolan alternativt på IM där eleven kan pröva sina kunskaper för att sedan få betyg för att kunna söka till gymnasiet (se behörighetskrav i bifogad länk). Vissa undantag kan göras från behörighetskraven i särskilda fall exempelvis dispens i engelska eller om huvudman gör bedömningen att eleven förväntas klara sökt utbildning utan att de formella behörighetskraven är uppfyllda i sin helhet och då skulle jag tro att man söker i Fri Kvot.
Man måste nog göra en bedömning i varje enskilt fall tänker jag. Vilket land kommer eleven ifrån och hur lång är den faktiska skolgången? Ett betyg i franska eller matematik kanske kan valideras rakt av medan ett utländskt betyg i samhällskunskap naturligtvis inte motsvarar den svenska kursen.
Här hittar du bra info:
https://www.skolverket.se/bedomning/betyg/oversattning/slutfora-gymnasiestudier-i-sverige-efter-att-ha-gatt-i-skola-utomlands-1.190311
https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf3576.pdf%3Fk%3D3576
Mvh
Hej,
jag ställde din fråga till Skolverket och fick idag svar från Skolverkets Upplyssningstjänst som lyder:
"Det finns inga nationella regleringar för hur en validering av betyg ska gå till. Skolverket har heller ingen tabell eller liknade som visar utländska betyg i relation till svenska betyg. Det är upp till varje skola om man vill validera en elevs utländska grundskole- eller gymnasiebetygbetyg. Om man väljer att validera finns det inte några nationella regleringar för hur en validering ska gå till."
Frågor och svar taggade med 'utredare' (37 st.)
-
Hjälp mig vidare i att bygga min egen utbildning?
Hej! Min karriärcoach jag går hos har sagt att jag skulle passa enormt bra som psykolog utifrån min liverfarenhet, kunskap osv. Tyvärr så har jag ingen match rent formellt mot de unga 18-åringar som har bra betyg och/eller högt på HP även om...
Hej!Det är bra att du är engagerad i att skapa din egen väg inom psykologiområdet och att du är öppen för olika möjligheter inom beteendevetenskapsområdet.... Läs hela svaret -
Finns det yrken där man jobbar med att analysera mänskligt beteende?
Hej! Jag ska ta studenten i år och har läst samhällsprogrammet med beteendeinriktning. Nu när jag funderar på universitetsstudier och vad jag vill bli i framtiden har jag kommit fram till att jag vill göra något med psykologi (eller beteendevetande I...
Hej!Det låter som att du är intresserad av att arbeta inom ett område där du kan tillämpa dina kunskaper inom psykologi eller beteendevetenskap för att... Läs hela svaret -
Jobba statligt och rätt väg?
Hej! Jag har jobbat i privat regi i många år nu och insett det inte passar mig; konferenser, minikonferenser, kickoffs och allt vad det heter är inte min grej och det förekommer i stor grad privat (jobbar på bank). Jag vill nu bli attraktiv i mitt sökande...
Hej!Det låter som att du har en tydlig bild av vad du letar efter och vilka arbetsplatser som skulle passa dig bäst. Här är några förslag på utbildningar som kan vara relevanta/passande... Läs hela svaret -
Vilka jobb efter samanalys?
Hej! Jag undrar vad man specifikt kan jobba som med samhällsanalys examen? Jag vill i framtiden arbeta som handläggare/utredare/administratör/rekrytering/lön/hr/redovisning/juridik/chef/ m.m. hos exempel...
Hej!En examen i samhällsanalys kan öppna upp olika karriärmöjligheter inom offentlig förvaltning, privata företag, ideella organisationer och konsultföretag. Här är några exempel... Läs hela svaret -
Skiljer dessa utbildningar sig i arbetslivet?
Jag velar mellan samhällsanalys eller offentlig förvaltning. Båda är inom samhällsvetenskapen. Hur skiljer de sig på arbetsmarknaden? Kan man exempel få samma typ av utredare, handläggare, administratör jobb eller skiljer de sig på den...
Hej,min uppfattning är att man kan få samma typ av jobb som utredare, handläggare, administratör och "liknande" kontorsjobb efter båda utbildningar. Yrken inom de områden... Läs hela svaret -
Offentlig förvaltning vs Statsvetarprogrammet?
Hej! Min fråga är vad skillnaden är på kandidatprogrammet i offentlig förvaltning och statsvetarprogrammet? Vad jag har läst så verkar man kunna arbeta med liknande arbetsuppgifter efter examen, stämmer det? Känner att jag är intresserad av...
Hej,yrken Utredare på FK och Utredare på Skatteverket är i Sverige icke-reglerade, vilket betyder att det är helt upp till en arbetsgivare att välja med vilken utbildning de... Läs hela svaret -
Vilka valmöjligheter finns för mig?
Hej! Jag är och arbetar som gymnasielärare i språkämnen och är även utbildad facköversättare. Jag får inte de utmaningar jag behöver i mitt nuvarande jobb. Vilka valmöjligheter har jag? Jag vill inte bli högstadielärare och...
Hej!jag undrar om du kan tänka dig söka Rektorstjänsterna; som rektor/skolledare får man högre lön än vad lärare brukar ha och man får läsa rektorsprogrammet samtidigt... Läs hela svaret -
Masterprogram i sociologi eller socialt arbete?
Hej, Jag tar i sommar min kandidatexamen i det beteendevetenskapliga programmet Kognitiv Neurovetenskap - Tillämpad Positiv Psykologi https://www.his.se/utbildning/beteendevetenskap/kognitiv-neurovetenskap-tillampad-positiv-psykologi-knppg/ och är nu intresserad av att utbilda mig...
Hej,i annonser om lediga jobb som Civilutredare brukar stå följande:Det som arbetsgivare (Polisen) uppger som Kraven är- Akademisk examen från exempelvis socionomprogrammet,... Läs hela svaret -
Distans kurser för komplettering?
Hej! Är en person som läser till mellanstadielärare. Men har alltid varit nyfiken på att jobba på myndigheter också. Då lärarprogrammet går långsamt har jag börjat fundera på att läsa fler distans kurser. Läste...
Hej; det finns olika myndigheter och olika tjänster och arbetsuppgifter inom varje myndighet. Titta gärna på följande... Läs hela svaret -
Vilka jobb finns?
Hej! Efter man läst offentlig förvaltning står det att man kan jobba som handläggare och utredare. Jag undrar vad är det för typ av handläggning och utredning? Kan ni ge exempel? Kan man arbeta med juridiskt material exempel såsom det står...
Hejsan,juridiska "moment" ingår i många utbildningar och i många olika yrken. Det är också möjligt att gå kurser och påbyggnadsutbildningar "inom sin anställning":... Läs hela svaret -
Olika karriärmöjligheter?
Hej! Jag har läst en rad olika kurser och undrar vilka olika karriärsval jag kan göra med hjälp av dessa. Har läst: organisation och ledarskap A (7,5 hp), organisation och ledarskap B(7,5 hp), Juridisk introduktionskurs (15hp), Religionspsykologi A (15hp), Psykologi A...
Hej!Med den blandningen av kurser du har läst finns det flera karriärvägar du kan överväga. Här är några exempel:1. **HR och Personalarbete**: Kunskap inom områden organisation,... Läs hela svaret -
Vad för jobbmöjligheter finns efter min examen?
Hej! Jag studerar andra året på kandidatprogrammet globala studier i Linköping Universitet men jag är osäker på vad för jobbmöjligheter jag har efter min examen ifall jag väljer att inte fortsätta studera till master.
Hej,Programmet du frågar om (kandidat i Globala studier) ger både en bredd och specifik djupkompetens. De tidigare studenter som tog examen (alumner) från det programmet arbetar... Läs hela svaret -
Fråga om framtiden yrke ?
Hej jag går ändra år gymnasiet med försäljningen och service program. nu jag vill jobba i framtiden på försäkringskassan,kommunala eller immigrationverket Min fråga är vilken utbildning ska jag plugga till?
Hej,på de arbetsplatser som du nämner i din fråga finns olika yrken som finns representerade. T.ex på Försäkringskassan finns både utredare och handläggare. Handläggar-tjänst kan... Läs hela svaret -
Kan jag gå två program i universitetet samtidigt?
Hej! Jag funderar på att bli tandläkare men skulle gärna också bli pilot eller kriminalare. Kan jag då acceptera två program om jag skulle bli antagen till det? Är det isåfall bara ifall det andra programmet inte är på heltid, och eller...
Hej Lina,tandläkarprogrammet är en tuff utbildning (och den samtidigt också är lång). Man läser på heltid i 10 terminer (5 läsår). Att vid sidan av den... Läs hela svaret -
Hur blir man civil utredare efter kandidatprogram i beteendevetenskap?
Hej! Jag läser just nu högskoleprogrammet Kognitiv neurovetenskap - Tillämpad positiv psykologi, vilket är ett beteendevetenskapligt program (180 hp). Jag är intresserad av att jobba som civil utredare hos polisen i framtiden och undrar om det går att söka...
Hej E!Jag skulle råda dig söka jobb som Civilutredare och samtidigt söka till masterprogrammet i kriminologi. Om du får anställning som Civilutredare, då... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga