Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    juristprogrammet är en mycket populär utbildning som brukar ha många sökande med höga meriter.
    Jag har några förslag på vad du kan göra:
    - gör högskoleprovet
    - fundera på att försöka höja ditt meritvärde; boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och utred frågan om du redan nu har max antal meritpoäng. Om inte, läs kurserna som kommer ge dig fler meritpoäng. Se om du kan göra prövningar i kurser som ingår i ditt examensbevis (allt detta för att höja ditt meritvärde). Om meritpoängen var god se gymnasieguiden.se/meritpoäng
    - sök till UJIK vid Lunds universitet, se lu.se/lubas/i-uoh-lu-JURF12
    - sök till Juridiskt Grundår vid Uppsala universitet, se uu.se/utbildning/kurs?query=2JF071
    *********
    Du kan endast göra ditt bästa och det finns inga garantier att det kommer att räcka. Det kan tyvärr bli så att du inte ska kunna komma in på juristprogrammet. Du får kämpa för din dröm, om du bestämmer dig för att göra det men sätt en tidsram på t.ex fem år och lova dig själv att i fall du inom fem år inte kommer in på juristprogrammet att du i så fall ska satsa på en annan karriärväg. Du gör givetvis som du vill, jag kan bara ge dig råd, tips och vägledning men det är du som bestämmer.
    Vilket yrke kan du satsa på i stället för yrket jurist? Här är några förslag:
    Adoptionshandläggare

    Advokatsekreterare

    Beslutsfattare på Migrationsverket

    Bokförlagsyrken

    Civil utredare

    Ekonom

    Familjerättssekreterare

    Företagsmäklare

    Internationell rättsvetare

    IP-konsult

    IP-paralegal

    Jämställdhetssamordnare

    Kronoinspektör

    Nämndsekreterare

    Paralegal

    Rättssociolog

    Rättsvetare

    Sakkunnig / rådgivare / förhandlare

    Samhällsvetare

    Skattekonsult

    Utredare

    Studie- och yrkesvägledare