Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32043 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'matematik på gymnasiet' (21 st.)
-
kommer jag gå om gymnasiet?
Jag är väldigt orolig över mina betyg inom matte eftersom jag har inte klarat matte 1c och matte 2c men jag undrar kommer sommarskola hjälpa mig att få godkänt i dessa ämnen , och kommer det hända att jag går om kurs med dem som är yngre...
Hej,har du fått svar att du får gå i sommarskola? I så fall gör ditt bästa. Jag vet inte hur långt ifrån godkänt betyg i mattekurserna som du "befinner dig" men det borde... Läs hela svaret -
Mattespecialisering?
Hej, jag undrar om vad Mattespecialisering är. Är det liksom en extra kurs man väljer som matte 5 eller kan man bara ta kursen efter gymnasiet. Ifall det skulle kunna vara en extra kurs, hur kollar man vilka skolor erbjuder kursen ?
Hej!Vad kursen Matematik specialisering innehåller kan du se på Matteboken.se/lektioner/mattespecialisering Kursen är inte obligatorisk på något svenskt gymnasieprogram och krävs inte för... Läs hela svaret -
Vad krävs för matematik 2?
Hej! Jag försöker göra ett karriärsbyte via YH, och pluggar för tillfället upp dom kurserna som krävs för behörighet. En kurs som krävs är matematik 2. Behöver jag matematik 2a 2b och 2c för att ha klarat hela matematik 2? Jag...
Hej,om du har godkänt betyg i matematik 2b, då är du "godkänd vad gäller matematik 2". Inom gymnasiet och gymnasial utbildning på komvux läser de studerande antingen matematik 2a... Läs hela svaret -
Vad betyder matematik 3?
Betyder matematik 3? 3a,3b eller 3c?
Hej Johan, kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasietPå nivå tre finns två kurser: Matematik 3b och 3c.Kursen matte3b är med inriktad på ekonomi och 3c- på naturvetenskap. -
Ger matte 2b mer behörighet än matte 2a?
Hej, Ger matte 2b mer behörighet än matte 2a? mvh, Nina
Hej Nina,som regel ger inte matte 2b mer behörighet än matte 2a. Det är "motsvarande kurser" som har mycket liknande innehåll. Med godkänt betyg i matte 2a är man behörig... Läs hela svaret -
Kan någon lärare eller någon som har varit med om det svara?
vad får man för slutbetyg om man fick F i muntliga prov som innhåll bara 3 frågor, och har fått A i nästan alla prov och uppdrag innan. det gäller Matte 4. (hermods)
Hej Karl,den frågan du stället bör besvaras just att din lärare, som känner till din kunskapsnivå. Läraren gör bedömning om hur dina kunskaper... Läs hela svaret -
Ta bort matematik?
Hej! jag har inte gymnasieexamen från mitt hemland. Jag har några frågor om gymnasieexamen. Jag läste matematik 2b, 3b och 4på komvux och fick gödkända. Jag vill fortsätta och studera tandläkarprogrammet. Min fråga är om jag kan ta...
Hej, har du redan fått ut dokumentet som heter Examensbevis? Om ja, då kan man inte ta bort några kurser.Om nej - prata med SYV på komvux. Du kan kanske läsa mot examensbevis från ett program där... Läs hela svaret -
Byta från ekonomi till natur?
Jag har ångrat valet att gå ekonomi. Kan jag byta till natur
Hej Kevin;att komma in på en gymnasieskola på andra sätt än genom att göra ansökan via gymnasieantagningen, hör till Undantagen.Rektor beslutar om undantag kan beviljas. Du måste... Läs hela svaret -
Räcker Matte B till att plugga naturvetenskap på universitet?
Hej hej! För att plugga till läkare eller ingengör eller liknande, måste man ha pluggat alla matte kurserna C eller räcker det med B? Vilka andra kurser är det som krävs? Kan man gå dem på ett natur basår eller tekniskt basår? Hur...
hej Vivien, vad gäller matematik, så kräver läkarprogrammen och högskole- samt civilingejörsprogrammen godkänt betyg i gymnasiekurs Matematik 4. Innan... Läs hela svaret -
Måsta jag plugga till matte A och B för att börja med matte C?
Hej jag kommer börja gymnasiet om några månader och jag valde Teknikprogrammet. I ämnesplaneringen står det att vi kommer ha matte 3C. Jag undrade om man kommer börja från matte 1C, 2C och 3C eller om man måste plugga till matte A och B också
Hej Maryam, på teknikprogrammet på gymnasiet läser man matematik 1c och sedan 2c och sedan 3c. c-spår är det svåraste /mest avancerat spår/; det läses på teknikprogrammet och på naturvetenskapsprogrammet. vänligenANNA -
Byta linje från ekonomi till natur ?
Vad är skillnaden i svårighet mellan matte b spår och matte C spår på gymnasium. Jag har tagit ekonomi juridik linjen men vill nu byta till naturkunskapslinjen. Vad är skillnaderna på de linjerna i svårigheter. Jag har i grundskolan haft D i matte men slaggade mycket och va oförberedd inför...
Du kan se innehåll i kurserna på www.matteboken.se b-spår är inriktad på Ekonomi och v-spår —- på Naturkunskap ... på nivå 4 finns endast en kurs: matematik 4,... Läs hela svaret -
Matematik 1b -> 2c?
Är man behörig att läsa matematik 2c om man tidigare läst matematik 1b eller krävs det en tilläggskurs?
Hej Dennis, ja, man är behörig att läsa matematik 2c om man har godkänt betyg i matematik 1b (ingen tilläggs-kurs behövs). Mer utförlig förklaring & tips... b-spår i matte inom gymnasiet... Läs hela svaret -
Kan Jag "hoppa över" matte kurser?
Hej! Jag går i 9:an i Nyköpings högstadium och ska snart börja på gymnasium. Jag ville verkligen gå på Naturvetenskapsprogrammet eftersom jag vill komma in i läkareprogrammet i framtiden, men jag var inte behörig till den. Instället välde jag ett yrke programme (Naturbruksprorammet) och därefter...
Hej Simona, det är helt ok att läsa matematik 1a, sedan 2a, sedan 3b eller 3c och sedan 4. Man läser En av mattekurserna på varje nivå, dvs på nivå 1 - läser man matte 1a ELLER 1b... Läs hela svaret -
Har jag behörighet att läsa matte 4 om jag läst matte 3b?
Funderar på att om det går att höja meriten genom att läsa lite mer matte. Undrar därför om jag kan läsa matte 4 direkt eller om jag måste läsa något innan?
Ja, Mattias. Det går alldeles utmärkt att läsa matte 4 efter det att man har läst (och förhoppningsvis också fått godkänt betyg i ...) matte 3b. Matte... Läs hela svaret -
Matematik 2? a,b,c?
Hej, jag har kollat på en utbildning som kräver högre matte än vad jag hade i gymnasiet. Jag hade bara matte 1a men på kriterierna så står det att man måste ha matematik 2a/2b/2c och då är min fråga; måste jag alltså gå matte 1b,1c,2a,2b,2c för att få komma in? Vad menas egentligen med a,b,c?
Hej Emma, mycket kort svar är att du behöver nu bara läsa en kurs: matte 2a för att bli behörig. Men du kan läsa 2b eller 2c i stället; direkt, alltså - nu på en gång läsa 2b eller... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga