Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32143 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'olika mattespår' (14 st.)
-
kommer jag gå om gymnasiet?
Jag är väldigt orolig över mina betyg inom matte eftersom jag har inte klarat matte 1c och matte 2c men jag undrar kommer sommarskola hjälpa mig att få godkänt i dessa ämnen , och kommer det hända att jag går om kurs med dem som är yngre...
Hej,har du fått svar att du får gå i sommarskola? I så fall gör ditt bästa. Jag vet inte hur långt ifrån godkänt betyg i mattekurserna som du "befinner dig" men det borde... Läs hela svaret -
Prövning matematik 1b eller 1a?
Hej, jag skrev här tidigare om en annan fråga och fick veta att jag kunde prövas i matematik 1a även om jag har en examen i högskoleförberedande program (samhäll) och söker in på ekonomiprogrammet. Stämmer detta 100% i min situation? Vet att...
Hej Anna,om du får högre betyg i matematik 1a än det betyget du har i matematik 1b, som ingår i ditt examensbevis, kommer du få högre meritvärde (höjningen blir på + cirka 0.1)... Läs hela svaret -
Ger matte 2b mer behörighet än matte 2a?
Hej, Ger matte 2b mer behörighet än matte 2a? mvh, Nina
Hej Nina,som regel ger inte matte 2b mer behörighet än matte 2a. Det är "motsvarande kurser" som har mycket liknande innehåll. Med godkänt betyg i matte 2a är man behörig... Läs hela svaret -
Måste man läsa 1b och 1c?
Jag vill plugga till sjuksköterska men har endast läst matte 1a, behöver man läsa 1b och 1c för att läsa 2a/b/c?
Hej Fanny,du läser efter matte 1a - antingen matte 2a eller 2b eller 2c. Man läser en kurs på varje matte-nivå, alltså är det helt OK att efter matematik 1a läsa (direkt) matematik 2c, men du... Läs hela svaret -
Vad menas med Ma3b alternativt Ma3c?
Hej. Kikar på möjligheten att kanske söka in till landskapsarkitekt. På deras hemsida står följande under behörighet: Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier, krävs särskild behörighet enligt...
Hej,du behöver läsa en kurs som heter Matematik 3b eller en kurs som heter Matematik 3c."3a" finns inte, utan a-spåret inkluderar endast matematik 1a och 2a.b-spår är mer inriktat... Läs hela svaret -
Kan jag pröva matematik 1a och 2a istället?
Hej, jag pluggade ekonomiprogrammet på gymnasiet och därför läste matte 1b och 2b. Nu prövar jag mina betyg för att höja min merit. Jag hade tidigare läst att man kan pröva matematik 1a och 2a istället eftersom de ”ersätter”...
Ja, flera olika betygsexperter svarade till oss (Fråga SYV jobbar ju inte själv med antagning till högskolestudier) att Antagning.se räknar in betygen i matte (på samma... Läs hela svaret -
Hur ska jag tänka med matematik 2a till matematik 3c?
Hej, jag går på barn- och fritidsprogrammet och jag trivs jättebra. Ju mer tiden går ju mer tänker jag på min framtid. Jag valde barn- och fritidsprogrammet för att jag har alltid gillat hjälpa folk och barn och jag visste inte vad jag skulle...
Hej Ebba, jag tycker du gör smart i att läsa matematik 2a. Fråga på din skola om du även kan läsa matematik 3b, vilket ofta är möjligt, även om man går... Läs hela svaret -
Matematik 1a och Samhällsprogrammet?
Hej! Jag läser Komvux på distans till för en gymnasieexamen inom Samhällsprogrammet. Jag har Matematik 1a sedan tidigare och har blivit antagen till matematik 2b. Men med tanke på att Samhällsprogrammet kräver Matematik 1b, innebär det att även...
Hej Kalle,du kan ha betyg i matematik 1a i ditt examensbevis. På nivå 1 får mattekurserna bytas mot varandra - alltså det går att ha matte 1a in i examensbeviset från vilket program som... Läs hela svaret -
Från Matte1a till Matte2b/c?
Hallå jag läste på el och energiprogrammet och där hade vi Matte1a. Jag vill bli en spelprogrammerare och en specifik yrkeshögskola söker efter antingen Matte3b/c. Därför är jag nyfiken om det är möjligt ifall jag kan hoppa över till 2b/c efter 1a. Så slipper jag gå om ett år.
Hej Yusuf; ja, du kan efter matematik 1a läsa 2b eller 2c och sedan 3b eller 3c. Rekommenderar för dig: matematik 2b och sedan 3b. Detta för att c-spår är mer intiktat på naturvetenskap och du vill... Läs hela svaret -
från matte2b till matte 3c?
Hej! Får jag läsa matte 3c ifall jag läst matte 1b, 2b ?
Ja, det får du. Det går bra att läsa en av kurserna på nivå 1, sedan en av kurserna på nivå 2 och sedan en av kurserna på nivå 3 i matematik. Matte 3b är lite mer inriktad... Läs hela svaret -
Läst matematik 1b istället för 1c för teknikprogrammet vux?
Hej! Jag har en elev som gick ekonomiprogrammet på gymnasiet och hade då redan ett betyg i matematik 1b. Han tänkte avsluta ekonomiprogrammet på komvux (studiebevis) men ändrade inriktning för att istället läsa teknik och det fick han göra eftersom han inte hade gjort gymnasiearbetet än. Jag...
Hej Amina,det går bra att ta in betyg i matte på nivå 1 - vilket som av dem - in i examensbeviset (även om det på det aktuella programmet läses ett annat... Läs hela svaret -
Vad krävs för att bli godkänd i MatematikC?
Hej! Jag är godkänd i bara Matematik 1A och jag behöver ha godkänt i Matematik C (Matematik 3b / 3c), för att komma in i högskolan. Jag hade tänkt gå komvux efter studenten och undrar då om jag ska läsa matematik 1b, 1c, 2a, 2b, 2c & sedan matte 3a,3b/3c? Eller vilka kurser ska jag ta för att...
Hej Julia, om "din högskoleutbildning" kräver godkänt betyg i Matematik C /matematik 3b/3c/ och du har endast godkänt betyg i matematik 1a, då rekommenderar jag att du läser... Läs hela svaret -
Behörighet till universitet Matte 2a - Matte 3b?
Hej! Jo jag har en väldigt "enkel" fråga som jag behöver få svar på. Kan man om man har betyg i Matte 2a, börja läsa Matte 3b. Eller måste man läsa Matte 2b för att kunna läsa Matte 3b? Tack på förhand!! Mvh, David
Hej David, det är helt OK att Iäsa matte 3b efter det att man gick matte 2a. Det kan bIi Iite tuffare att kIara kursen matte 3b, då matte 2a är Iite Iättare kurs, men behörighet... Läs hela svaret -
Om man har läst matte 1a kan man då läsa matte 2b och sedan 3b?
Hej jag har läst el programmet och skall söka till högskola och dem kräver matte 3b så kan jag som har läst läsa matematik 1a läsa 2b och 3b eller måste jag läsa matte 1b sen 2b och sen 3b hur fungerar det. kan man läsa vidare på matte 2a och sen 3b?
Hej Hussein! Formellt sett så är man behörig läsa Matte 2b om man har godkänt betyg i Matte 1a. Så, du får läsa 2b och sedan 3b. Egentligen så behöver du bara godkänt betyg i just Matematik 3b... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga