Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31941 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'Alternativt urval till högskola' (31 st.)
-
Tandläkarprogram ?
Hej! skulle börja med apotekprogrammet men kan inte sluta tänka på min drömutbildning /tandläkarprogrammet undrar om en ska, kan man samla extra poäng genom att läsa apotekprogrammet och sen söker man till tandläkarprogrammet? eller finns...
Hej; tandläkarprogrammet söker man i Sverige med meritvärde från gymnasiala kurser (i betygsgrupper BI och BII), med omdöme från en folkhögskola (i BF-urvalet), med resultatet från... Läs hela svaret -
Finns ett annant alternativ att komma in till tandläkarprogrammet?
Hej! Mitt meritvärde ligger på 20,40 och kunde inte komma in till tandläkarprogramet, finns något annat sätt att komma in till just detta program förutom högskoleprov? hörde att man kan bli tandläkare genom att läsa tandsköterska...
Hej Suzan,Kika gärna på information på KI, Karolinska Institutets webbplats om Alternativt urval till tandläkarprogrammet (som de förkortar till... Läs hela svaret -
Hur hanteras en ansökan enligt reell kompetens?
Hej! Om man har en examen från yrkeshögskola, kan detta räknas in i en ansökan till universitetet när söker med reell kompetens? Eller utgår de från att man till exempel saknar matte 2 i särskild behörighet och kommer då se på...
Hej Josefin!"reell kompetens" vid ansökan till universitet handlar om att påvisa att man har grundläggande behörighet även om man inte har fullständiga gymnasiala betyg.... Läs hela svaret -
Hinner mitt hp resultat räknas med?
Hej, jag funderar på att söka in till universitetet och funderar därmed på om jag ska göra högskoleprovet. Men jag undrar hur det går till i och med att ansökan till utbildningen är mellan mars och april och man kan få skriva hp i mars...
Hej Sannah!enligt informationen på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/viktiga-datum blir sista dag för Komplettering den 21 juni 2022. Och alla de meriter som man kan påvisa att man har skaffat sig t... Läs hela svaret -
Antagning till psykologprogrammet?
Hej bästa SYV! Min största dröm är att komma in på psykologprogrammet, men mina gymnasiebetyg är inte tillräckliga. Jag vet om att man kan gå till Komvux och plugga upp betygen, men för psykologprogrammet behöver man få A på...
Hej, Elin!Psykologprogrammet är i Sverige en mycket populär utbildning, och inte ens högsta möjliga meritvärde (22.5) kan garantera plats på utbildningen. Blir det fler sökande med... Läs hela svaret -
läkarprogrammet?
Hej kan jag komma in på läkarprogrammet eller psykolog programmet med 180hp högskolepoäng eller är det bara betyg från gymnasiet / högskoleprov de kollar på?
Hej!som reglerna för antagning till svenska högskoleutbildningar ser ut idag, så konkurrerar man till utbildningar på grundnivå, alltså de utb., som inte kräver, för behörighet,... Läs hela svaret -
Vill ni berätta mer om Juristprogrammet?
Hej! Jag har under en tid tillbaka varit intresserad av att börja läsa Juristprogrammet nästa höst. Jag har dock inte jättebra betyg för att komma in och heller inte högskoleprovets resultat om man ser till antagningsstatistik. Hur tycker ni jag ska...
Hej Moa, många (men inte alla) yrken inom Juridik, kräver juristexamen. T.ex kan man utbilda sig till Paralegal, juridisk assistent - inom yrkeshögskola.Om yrket Paralegal var god se... Läs hela svaret -
Hur blir man Psykolog eller Forskare inom psykologi?
Hej, Jag skulle vilja studera något inom psykologi/neurologi. Jag har tänkt antingen psykolog till neuropsykolog, men även att bli forskare inom psykologi. Vilka tillvägagångssätt finns för att bli dessa respektive? Och finns det några alternativa...
Hej Daniel,i Sverige är Psykolog ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen. Utan sådan leg. får man ej kalla sig för en psykolog eller jobba som psykolog, i... Läs hela svaret -
Hur väljs sökande ut?
Hej! Undrar hur universitet väljer ut sökande till platserna eftersom det bara finns ett visst antal platser. Om det t.ex finns 45 platser till läkarprogrammet och det är ca 600 som sökt hur väljs då dessa ut. Vet att det först sker via betyg (pratar...
Hej Astrid,det borde inte spela roll om man söker till en högskoleutb. i första hand eller i "lägre"-hand i alla de andra fall än när man söker i AU (alternativt urval), vilket är ett undantag.... Läs hela svaret -
Vad innebär alternativt urval?
Hej! Jag har läst att “Inför läsåret 2020 – 2021 har Karolinska Institutet beslutat att tillsätta 32 procent av platserna på läkarprogrammet genom alternativt urval”. Vad innebär egentligen alternativt urval? Spelar betygen ingen...
Hej Rita, läs info på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola och på Karolinska Institutets egen hemsida.Man måste vara BEHÖRIG, men kan antas med lite lägre betyg, om man... Läs hela svaret -
Hur höjer jag betygen efter gymnasiet?
Hej! Nu går jag i årskur 1 på IB-programmet. Sen vill jag gå läkarprogrammet efter gymnasiet, men är jag orolig om slut betyget, eftersom behöver man få 43 - 45 pöang på IB som motsvarar 20,00 p, som krävs för att blir antagna...
Hej Lin,IB-betygen kan tyvärr inte höjas inom andra skolformer.Lösningar som jag kan föreslå i det fallet du beskriver i din fråga:- Högskoleprovet;- söka till en allmän... Läs hela svaret -
Alternativ urval vad är det?
Hej! Jag undrar vad alternativ urval är och isåfall till vilka program det finns om man vill läsa i Sthlm? Det känns även som att nästan alla program ligger på 19+ och uppåt i merit. Vilka är vanliga samhällsprogram man brukar kunna komma...
Hej Sara, Läs gärna info på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola Antagningsgränser förändras. Ingen kan på förhand veta hur höga betyg som kommer ge plats.Man... Läs hela svaret -
Kan man bytta kurs, från socionom till jurist??
Hej! är möjligt om man blev antagen som socionom och har pluggat typ en termin på universitet , byta till juridik(jag är anhörig) och till ett annat universitet och i så fall hur Går det till, är det meritpoäng som räknas igen eller om det...
Hej Margarita,studier på socionomprogrammet eller på en annan högskoleutbildning ger tyvärr inte formella fördelar när du söker till juristprogrammet.Till juristprogrammet... Läs hela svaret -
Läkarprogrammet?
Hej! Jag har i hela mitt liv velat komma in på läkarprogrammet och har verkligen kämpat för det. Jag har läst upp mina betyg men det verkar som det är låst där och landar på 18,90. Jag får inte tag i något gymnasium som kan pröva mig i idrott. Jag har också gått på en folkhögskola och där har...
Hej Anton,det är bra att du kämpar för ditt mål.Bra också att du började jobba inom vården; enligt info på liu.se/artikel/sarskilt-urval-medicinska-fakulteten så kräver de (i alla... Läs hela svaret -
Kan jag tillgodoräkna mig meritpoäng när jag har omdöme?
Hej! Jag hoppade av gymnasiet i tvåan och läste in det sista året på folkhögskola. Detta har ju gjort att jag har fått ett omdöme att söka in på till högskolan. Jag har även läst ryska steg 1-5 på folkhögskola, samt...
Hej Jonna,i BF-urvalsgruppen (sökande med omdöme från en folkhögskola), söker man med en siffra och 4.0 är den högsta möjliga "omdömessiffra";... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga