Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med '#komvux' (38 st.)

    • idkkk

      Hur fungerar det med distanskurser på komvux , engelska 6?

      Hej, jag undrar hur det fungerar med distanskurser på komvux speciellt för engelska 6. Behöver man vara kopplad till datorn/telefonen och läraren ska ha undervisning och instruktioner samt arbeta (som en vanlig lektion i klassrummet) fast på distans eller är...

      Milla : : Hej!Distansundervisning på komvux kan funka (vara upplagd) lite olika, beroende på vilken kommun man läser i och även beroende på vilken kurs man läser. Du får... Läs hela svaret
    • IvyMaria

      Hur blir jag tillhörig för tandläkarprogrammet om jag läst ekonomi?

      Hej! Jag har läst ekonomiprogrammet och tar snart studenten. Jag tänkte vila ett litet tag innan jag börjar på universitetet för att återhämta mig från utbrändhet, men jag vill då läsa till tandläkarprogrammet. Frågan är bara att jag inte riktigt vet hur jag kan ta tillväga. Jag tänkte att...

      Milla : : Hej!På heltid läser man fysik1a på 7,5 veckor och varje av de resterande kurserna på fem veckor. Alltså, kommer det att ta 12,5 veckor för fysik; 10... Läs hela svaret
    • Jeny

      Jag blev nekad för ansökning av engelska 7 i komvux?

      Hej! Jag är i behov av extra meritpoäng inför ansökan av högskoleutbildning under hösten som kommer. Jag har tagit gymnasieexamen (2023) utan engelska 7 då jag blev informerad att jag kan läsa till det i efterhand på komvux av mina förre detta läraren och syv. Däremot blev jag nyligen nekad...

      Milla : : Hej,komvux har begränsade resurser och kan tyvärr inte erbjuda utbildningsplatser till alla som så önskar; komvux måste prioritera. Nu-för-tiden gäller... Läs hela svaret
    • Hanis

      Kan jag klara 19 kurser på 5 månader?

      Hej! Jag har under en lång period haft depression och sällan gått till skolan på grund av det. Dock sökte jag aldrig hjälp för det tills nyligen. Jag går nu på behandling vilket går bra. Jag går i åk 3på gymnasiet och...

      Milla : : Hejsan,jättebra att du går på behandling som också hjäper dig! Mitt råd till dig är att du pratar med rektor på din gymnasieskola (kanske först med SYV och kurator och... Läs hela svaret
    • Zun

      Vad krävs för att söka med BII?

      Jag har tagit studenten och tror jag ska börja plugga nästa höst. Jag vill gärna bli civilingenjör men för att öka mina chanser vill jag även söka med BII och högskoleprovet. Vad krävs för att jag ska kunna söka med BII?...

      Milla : : Hej,den realistiska lösningen ser jag för dig genom Prövningar - eller i alla fall En prövning, t.ex prövning i matematik 1a. Trots att du i ditt examensbevis har "över godkänt"... Läs hela svaret
    • Waseem

      Att göra prövning på komvux om man är fortfarande på gymnasiet?

      Hej, Jag vill fråga om det är tillåtet för en gymnasieelev att göra en prövning på komvux (t. ex. Moderna språk) för att få meritpoäng. Även om eleverna är inte utskrivna från gymnasiet och inte har examen heller. Dessutom vill jag fråga ifall det är tillåtet, hur beräkningen av meritvärdet...

      Milla : : Hej,enligt skolverkets svar och min egen uppfattning av innehåll i styrdokumenten så får gymnasieelever (som är inskrivna på gymnasiet) göra prövningar... Läs hela svaret
    • Linn Daum

      Räknas betyg från meritkurser på komvux in i ens gymnasiala slutbetyg?

      Hej! Jag har gått ut med en gymnasieexamen med 2,0 i extra meritpoäng (matte 2b, engelska 7 och utökad kurs för moderna språk 3) och vill gärna försöka fixa så att jag kan få 2,5 i extra meriter genom att ta moderna språk 4 på...

      Milla : : Hej,ditt meritvärde kan inte gå ner på grund av att du får fler meritpoäng. Även om du får endast E i en kurs som ger dig meritpoäng, så... Läs hela svaret
    • Cajsa

      Blir det svårare att komma in på utbildningar om jag väljer komvux?

      Hej! Jag går sedan ett år tillbaka på Korrespondensgymnasiet Online på grund av svårigheter jag har haft med att gå i skolan. Jag hoppas kunna gå tillbaka till ett fysiskt gymnasium till 3an, men problemet är att jag hoppade på 1an ett halvår efter alla andra (på vårterminen 2022). På min skola...

      Anna: : Hej Cajsa,om man i sin komvuxexamen har minst två tredjedelar (alltså minst 1600poäng) kurser lästa på komvux eller från prövningar gjorda efter... Läs hela svaret
    • Elev

      Vill höja meritpoäng samt meritvärde, hjälp/tips?

      Hej, har fullständig examen från produktionsteknik med Fysik 2 och Matematik 4. Hade 13,07 i meritvärde, läste upp Engelska 7 på komvux för att få + 1.0 merit för det och fick B i den kursen så landar nu på 14.25 i meritvärde. Tänker söka civilingenjör så därför räknas inte Matematik 4:s...

      Peter: : Hej Assar!om vilka kurser som ger dig meritpoäng se gymnasieGuiden.se/meritDu har 1.0 meritpoäng från eng7. Du kommer få ännu 1.0 från matte5. Du kan få ännu +... Läs hela svaret
    • Blivande universitetsstudent

      Kan jag meritpoängskomplettera med en gymnasieexamen från 2021?

      Jag tog studenten 2021 och jag vill läsa beteendevetenskapligt kandidatprogram i Lund till hösten 2023. Intagningsgränsen hösten 22 var 20,31 i urvalsgrupp B1 (utan komplettering) och jag har 20,13 (varav 2,0 meritpoäng) vilket gör att jag inte ligger på den säkra sidan. Det finns ju urvalsgrupp...

      Peter: : Hej Sara!Antagningsgränserna går upp och ner. Ingen vet med säkerhet hur högt antagningsgränsen hämnar nästa gång. Om du kan få upp antal... Läs hela svaret
    • Alex

      Fråga om slutbetyg och utökade kurser?

      Hej! Jag ville ställa en fråga kring några betyg som jag har på mitt s.k. samlade betygsdokument, som är från gymnasiet. Dessa finns alltså med vid sidan av det fullständiga slutbetyget (som är från innan 2010 och är enligt system som gällde då). Det handlar om några betyg i ämnen som jag ev....

      Anna: : Hej Alex, de betyg du redan har och som är satta i betygsskalan IG - G- VG - MVG (alltså dina Gamla betyg) kommer Antagning.se räkna in om de höjer ditt meritvärde, även om de... Läs hela svaret
    • Kaito

      Prövning + komvuxdilemma?

      Hej, jag gick ut gymnasiet i år och har som mål att komma in på HHS och för att komma in med relativt god marginal på endast merit krävs det att jag höjer mig i två ämnen Ma2b och Ma3b, varav jag fick D i 2b och F i 3b utav personliga och "strategiska" skäl. Utifrån detta hade jag tänkt mig...

      Milla : : Hej Kaito,mattekurserna finns upplagda på www.matteboken.se - så du behöver kanske investera i en mattebok, det finns gratis att tillgå. Att du inte är "behörig" att läsa om en kurs i... Läs hela svaret
    • Student

      Läsa komvux/teknisk basår med engelska som undervisningsspråk?

      Hej! Kan man läsa komvux/tekniskt basår med engelska som undervisningsspråk? Frågan gäller en familjemedlem som har en gymnasial examen i USA (och är svensk medborgare), men inte möter kraven för den högskoleutbildningen personen önskar...

      Milla : : Hej Ellen,känner tyvärr inte till att komvux i någon kommun eller något lärosäte (högskola eller universitet) skulle erbjuda läsa... Läs hela svaret
    • Ella

      Motsvarar komvux/folkhögskola gymnasieutbildning?

      Jag funderar på att hoppa av gymnasiet då jag varit sjukskriven hela 2:an och känner mig inte redo att börja 3 :an. Min fråga är om jag kan plugga på komvux/folkhögskola något år senare som motsvarar gymnsiebehörighet? Vill gå läkarutbildningen senare i livet och vill veta om jag kan göra det...

      Anna: : Hej Ella!om du hoppar av gymnasiet kan du börja på komvux som tidigast från 1 juli det kalenderår du fyller 20 år.På folkhögskolorna kan man, som regel, börja... Läs hela svaret
    • Emilia

      Blir man lägre prioriterad om man gått naturbruk & pluggat på komvux?

      Jag går i 9:an just nu och gymnasievalet börjar närma sig. Jag velar mellan att gå naturbruk inriktning djurvård eller att gå en naturvetenskaplig linje. Jag drömmer om att bli djursjukskötare eller veterinär i framtiden. Jag vet att...

      Anna: : Hej Emilia,särskild behörighet till utbildningen som leder till yrket Djursjukskötare och yrket Veterinär är ganska olika. Det är mycket "lägre... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga