Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med '#meritvärde' (17 st.)

    • Jeny

      Jag blev nekad för ansökning av engelska 7 i komvux?

      Hej! Jag är i behov av extra meritpoäng inför ansökan av högskoleutbildning under hösten som kommer. Jag har tagit gymnasieexamen (2023) utan engelska 7 då jag blev informerad att jag kan läsa till det i efterhand på komvux av mina förre detta läraren och syv. Däremot blev jag nyligen nekad...

      Milla : : Hej,komvux har begränsade resurser och kan tyvärr inte erbjuda utbildningsplatser till alla som så önskar; komvux måste prioritera. Nu-för-tiden gäller... Läs hela svaret
    • Hej!

      Räknas meritvärden från utökade kurser?

      Hej! Jag har sökt till juristprogrmmet, och just nu läser jag matte 3b, engelska 7, och spanska 3 (Jag går det tredjeåret på gymnasiet). Och just nu har jag spanska 3 som utökad kurs! Men jag tror att jag kommer att få bättre betyg i spanska 3...

      Milla : : Hej!Du frågar: "Kommer meritpoängen från en utökad kurs som inte krävs för ett visst program att räknas med? Kommer betyget från en utökad kurs att... Läs hela svaret
    • Waseem

      Att göra prövning på komvux om man är fortfarande på gymnasiet?

      Hej, Jag vill fråga om det är tillåtet för en gymnasieelev att göra en prövning på komvux (t. ex. Moderna språk) för att få meritpoäng. Även om eleverna är inte utskrivna från gymnasiet och inte har examen heller. Dessutom vill jag fråga ifall det är tillåtet, hur beräkningen av meritvärdet...

      Milla : : Hej,enligt skolverkets svar och min egen uppfattning av innehåll i styrdokumenten så får gymnasieelever (som är inskrivna på gymnasiet) göra prövningar... Läs hela svaret
    • Annan

      Kan man förbättra sitt befintliga meritvärde?

      Hej! Jag läste teknikprogammet på GTG. Under mina 3 år läste jag 2600 poäng exklusive GA. Min fråga är om man kan förbättra sitt befintliga meritvärde genom att ta bort kurser med lägre betyg. En vanlig gymnasieutbildning...

      SYV-besökare: : Hej Olivia, jag vill tipsa dig om yrkeshögskoleutbildningar. Du kan söka till högskola-universitet och till yrkeshögskoleutbildningar (många) samtidigt; de ansökningar... Läs hela svaret
    • Elev

      Vill höja meritpoäng samt meritvärde, hjälp/tips?

      Hej, har fullständig examen från produktionsteknik med Fysik 2 och Matematik 4. Hade 13,07 i meritvärde, läste upp Engelska 7 på komvux för att få + 1.0 merit för det och fick B i den kursen så landar nu på 14.25 i meritvärde. Tänker söka civilingenjör så därför räknas inte Matematik 4:s...

      Peter: : Hej Assar!om vilka kurser som ger dig meritpoäng se gymnasieGuiden.se/meritDu har 1.0 meritpoäng från eng7. Du kommer få ännu 1.0 från matte5. Du kan få ännu +... Läs hela svaret
    • Alex

      Fråga om slutbetyg och utökade kurser?

      Hej! Jag ville ställa en fråga kring några betyg som jag har på mitt s.k. samlade betygsdokument, som är från gymnasiet. Dessa finns alltså med vid sidan av det fullständiga slutbetyget (som är från innan 2010 och är enligt system som gällde då). Det handlar om några betyg i ämnen som jag ev....

      Anna: : Hej Alex, de betyg du redan har och som är satta i betygsskalan IG - G- VG - MVG (alltså dina Gamla betyg) kommer Antagning.se räkna in om de höjer ditt meritvärde, även om de... Läs hela svaret
    • Elev

      Hur många betyg behöver jag höja för att höja mitt meritvärde med 1,0?

      Hej! Jag går just nu på samhällsvetenskapsprogrammet och ska ta studenten nu i år. Jag vill däremot bli tandläkare, därav har jag sökt in till naturvetenskapligt basår och tänker alltså därmed skaffa mig behörighet. Jag...

      Anna: : Hej Rabab!Om du höjer betyget i en 100-poängskurs med "ett steg" t.ex från C till B eller från D till C, då höjer du ditt... Läs hela svaret
    • Linn Daum

      Får man de extra meritpoängen plus det betyget man fick i en kurs?

      Hej! Jag går mitt sista år på gymnasiet just nu. Jag läser ett fjärde tekniskt år och har sex kurser kvar och ligger just nu på 17,78 i meritvärde, däribland ett D i matte 2b. Mitt mål är att försöka komma in på juristprogrammet till höst (kommer nog inte komma in men värt ett försök), och...

      Mikael: : Du förlorar inget på att göra prövning i spanska 3. Du förlorar inte ditt betyg i spanska 1. Satta betyg gäller. De försvinner inte. Boka gärna... Läs hela svaret
    • Anonym

      Hur ska jag öka mitt meritvärde?

      Hej, Jag har 16,75 i snittbetyg och kan ytterligare skaffa mig 1,5 om jag läser spanska 4 samt matte 4. Kommer jag isåfall landa på ungefär 18,25 eller beror det på vad jag får för betyg i kurserna? Om jag får t ex E respektive A vad landar jag på då? Om jag t ex säger att jag skaffar mig...

      Mikael: : Hej! För att uppnå meritvärde på 20.0 behöver du antingen få upp alla betyg i kurser som finns i ditt examensbevis till A, eller skaffa dig Max antal meritpoäng och få upp alla... Läs hela svaret
    • Anonym

      Hur ska jag höja mig?

      Hej, Nu har jag ca 16.56 och om jag gör spanska 4 så får jag ca 17.56 i merit. Om jag vill höja mig till 20.00. Hur många kurser måste jag göra prövning på? Får man prövas på hur många man vill? HP är inget alternativ då jag fått lågt som 0,3.

      Julia: : Hejsan, för att få meritvärde på 20.0 måste man antingen ha alla A-betygen i alla kurser som räknas in i ditt jämförelsetal eller alla B-betyget + max antal meritpoäng, som är... Läs hela svaret
    • Filip

      Bör jag vara orolig?

      När de preliminära resultaten släpptes så såg jag att min dröm utbildning hade jättelitet antagningspoäng, bara 210. Jag har 260 och kommer nog höja mig till minst 270. Därför blev jag jätteglad men de förra åren har programmet haft antagningspoäng som alla varit typ 280+. Därför undrar jag om...

      Milla : : Hej Filip!eleverna i årskurs 9 brukar (i genomsnitt) höja sina "betygspoäng" med 5-10 st. Du skriver också att du troligtvis kommer få 280 när du på höstterminens betyg hade 270.... Läs hela svaret
    • Marina

      Vilka kurser ska räknas med ?

      Hej, Jag har precis fått utlåtandet från UHR av min utländska (Armenien) utbildning (motsvarar gymnasieexamen) och har redan läst följande kurser: Matematik 3c, 4 och 5 Engelska 5 och 6 Svenska som andraspråk 1,2,3 Fysik 1a Biologi 1 Nu läser jag Fysik 2, Kemi 1. Vill söka...

      Mikael: : Svar på din fråga beror bl.a på hur utlåtande från UHR ser ut, alltså i vilka kurser du bedömdes, på din utländska utbildning ha särskild behörighet. Jag... Läs hela svaret
    • Hanna

      Kommer jag kunna bli kurator?

      Hej, efter sommaren ska jag börja sista året på gymnasiet. Jag går vård och omsorgsprogrammet, och nu har jag kommit på att jag vill bli kurator. Jag har några frågor som jag undrar över. 1. Jag har inte gått kursen matte 2 eller...

      Anna: : Hej Hanna,på heltid läser man - på komux- matematik 2 på fem veckor; och engelska 6 också den - på fem veckor, alltså sammanlagt på 10 veckor, om man läser endast de två... Läs hela svaret
    • Lexie

      Vart kan jag se mina poäng?

      Hej, Jag tog studenten förra veckan och undrar vart man kan se hur många poäng man har? Har för mig att det ska gå att se på antagning.se men det står inget där, så undrar även hur lång tid det kan ta för dem att laddas upp där? Tack på förhand

      Milla : : Har du sökt någon högskoleutbildning? Om Ja och du även i tid, senast idag, den 21 juni 2018, bekräftar att du är Behörig - kommer antagning.se räkna ut ditt meritvärde - separat till... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga