Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32043 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'en annan väg' (19 st.)
-
Hur funkar reelkompetens?
Kan jag söka in på universitet med reelkompetens? Jag har inte en gymnasieexamen men jag har godkänt i svenska 2 och 3, matte 1 och 2 och engelska 6 samt några andra ämnen. Är de möjligt att söka in med reelkompetens om jag har dessa ämnen?
Hej,vad gäller Reell kompetens vid ansökan till svenska universitetsutbildningar, så finner du information om det på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg; Genom vissa gymnasiala kurser +... Läs hela svaret -
sjuksköterska program?
Hej, 1.Jag vill söka till sjuksköterska programmet, som behörighet står det matte2b och naturkunskap2. Men jag har fått svar från komvux jag inte behöver läsa natur2 för jag gick ut omvårdnadspprogam år 2001. 2. Jag har jobbat som...
Hej Idi,Reell kompetens ("en annan väg") vad gäller söka till högskoleutbildning i Sverige handlar om att genom arbetslivserarenhet + några få godkända betyg i gymnasiekurser... Läs hela svaret -
Juridisk Grundår ?
på Juridisk grundår behörighet så står det såhär Behörighet: Grundläggande behörighet och Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A1/1) är...
Hej I!Grundläggande behörighet krävs alltid till alla studier på de svenska högskolor och universitet. Och den kan man uppnå på flera olika sätt, t.ex genom examensbevis från gymnasiet, eller... Läs hela svaret -
Har inte ett arbetsgivarintyg?
Jag kommer ansöka om reell kompetens och ska därmed ha ett arbetsgivarintyg men min chef kommer inte kunna ge mig det innan sista anmälningsdag. Kan jag istället ladda upp ett anställningsavtal som bevis som styrker mina erfarenheter?
Ladda upp det du har. Kontakta annars antagning.se och be om råd: tel nr 0771-550720 och tel tid kl.9-16 på vardagarna. -
Finns det kortare väg?
Hej! Jag undrar om det finns kortare väg att läsa en utbildning på gymnasienivå? Alltså då menar jag, att jag inte behöver läsa i 3 år men däremot 1 eller 1,5. Jag har gått på folkhögskola i 2 år och läst...
Hej Roza!yrkeshögskola kan göra undantag och ta in obehöriga; därför råder vi söka alla de olika yh-utbildningar som man är intresserad av, även om man inte är behörig.Men om du... Läs hela svaret -
reell kompetens kriminologi?
Hej! Jag har inte gått klart gymnasiet och har hört att det finns något som heter Reell Kompetens? Det är nåt som jag är intresserad av. Hur funkar det om jag vill studera Kriminologi på Universitet? Är det möjligt med den sk Reella...
Hej Linn,vad menas med reell kompetens vid ansökan till svenska Högskoleutbildningar kan du läsa om på antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg Det är Grundläggande behörighet (ej... Läs hela svaret -
Behörighet grundlärarprogrammet f-3?
Hej! Jag studerar på komvux för att få behörighet till grundlärarprogrammet med inriktning f-3. Jag har i nuläget 1850 gymnasiepoäng, och snart har jag läst in de ämnen som krävs för särskild behörighet. Jag vill söka in...
Hej Ellinore,läs informationen på antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg - det krävs minst 3 årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid + godkända betyg i ett antal gymnasiala... Läs hela svaret -
Behörighet endast genom högskoleprovet?
Är högskoleprovet endast ett komplement till grundläggande behörighet eller kan man söka med ett högskoleprov utan att vara grundläggande behörig?
Hej Maria, som reglerna ser ut idag, så ger högskoleprovet inte någon "behörighet". Högskoleprovets resultat placerar i HP-urvalet, men då måste man först... Läs hela svaret -
Ansöka till högskolan med HP? (ej klar med gymnasiet på komvux)?
Hej! Jag har hört att man kan söka till en utbildning genom att ha behörigheterna utan gymnasieexamen om man har jobbat x antal år på deltid. Skulle någon kunna upplysa mig? :D
Hej Christian, läs info på Antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-väg - det handlar om att Grundläggande behörighet kan man få genom ett antal... Läs hela svaret -
Yh UTAN behörighet?
Hej, jag ser ofta att det står att det är tillåtet att ta in obehöriga på yh utbildningar. Men jag undrar då vilka utbildningar som faktiskt gör det? Har inte sett någon öht. Är det så att det gäller restplatser? Jag vill alltså veta vilka utbildningar som faktiskt skulle kunna ta in någon...
Hej Alexandra,varje yrkeshögskoleutbilkdning har upp till ca 35 platser (ibland färre platser) för varje utbildningsstart. YH vill fylla in alla sina platser med "de bästa sökande" som kommer klara av... Läs hela svaret -
Intagning lärarutbildningen?
Jag har fulla betyg från ettan, godkänt i det mesta i tvåan men i trean är jag helt F-ad. Jag förstår att ni inte kan se in i framtiden men är det överhuvudtaget ens möjligt för mig att komma in på lärarutbildningen med...
hej Sofia,lärare kan bli behöriga i många olika ämnen och på diverse nivåer - från lågstadiet till gymnasiet och det är stor skillnad vilken Särskild behörighet som kan... Läs hela svaret -
Kan jag söka in till syv- program med dessa kurser samt studiebevis?
Jag går ut gymnasiet nu nästa termin och vill gärna söka in till syv- programmet därefter. Jag har godkänt betyg i ca 50% av ämnena men underkänt i ca 50% också. Har godkänt i Engelska 5, 6, Samhällskunskap 1b, och Svenska 1, 2 bland annat och ska under nästa termin även läsa Svenska 3, Engelska...
Hej Malia,SYV-programmet är en Högskole- eller Universitetsutbildning, alltså utbildning på "högskolenivå" och med studiebevis är man OBEHÖRIG till... Läs hela svaret -
Prövning på gymnasieämnena kostar pengar?
Hej! Det är så att jag har plugat Estetisk IT på gy. men har gått ut med några F och dörför inte fått examen. Jag vill göra om mina ämnen på komvux dock visa F som jag har är på estetiska ämnen och inte finns på Vux, de säger att jag kan välja andra ämnen ist. Och plugga mot annat examen än...
Innan du gick ut gymnasiet, hade du rätt att göra prövningar i dina F-kurser. Men när du är ”färdig med gymnasiet”, är det andra regler som gäller; i... Läs hela svaret -
Har man grundläggande behörighet utan 2250p men godkänt i kärnämnen?
Jag har 2100p, Jag har godkänt i Sve 1, 2, 3 Matte 1, 2, eng 5, 6, 7 och gymnasiearbete. Har jag då grundläggande behörighet? Eller måste jag läsa en valfri kurs på 150p för att nå 2250p? (Jag har läst totalt 2600p på gymnasiet)
Hej Augustine,med 3-årig arbetslivserfarenhet + några godkända kurser på gymnasial nivå kan man få Grundläggande behörighet genom Reell kompetens - se info på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag -
Grundläggande behörighet?
Hej. Jag får ingen riktig klarhet i vad ”grundläggande behörighet” innebär. Jag saknar gymnasieexamen, har inte gått gymnasiet öht. Har börjat läsa en del fristående kurser på distans vid sidanom mitt yrke. Behöver jag läsa in ett helt ”gymnasieprogram” för att få den s.k. grundläggande...
Hej Robin,Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt.Ett sätt är att få ut Examensbevis. I ditt fall är det från komvux. ***Ett annat sätt är att få... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga