Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32076 frågor besvarade.
Vilka vägar finns om man vill professera i Engelska?
7Poäng
Tobias
Jag går mitt första år på teknikprogrammet på gymnasiet och kommer läsa engelska 7 i trean. Mina betyg och intresse i språket är mycket goda.
Min fråga är vilka kvalifikationer som krävs för att erhålla en plats som professor i engelska på ett universitet. Vilka högskoleprogram finns och vilka gymnasiekurser vill de ha? Kan det vara en bra idea att läsa utomlands?
Finns det liknande arbeten inom exempelvis lingvistik med engelska som inriktning? Vad kan en professor förvänta sig lönemässigt? Vilken magnitud skulle studierna ha, det vill säga: skulle de vara tunga eller väldigt tunga?
Jag ber om ursäkt för de många och sporadiskt ställda frågorna. Tack på förhand och svara gärna på hur många eller hur få du vill!
Hej Tobias! Så roligt att du är intresserad i språk och är duktig på engelska! För att "jobba med engelska" måste man givetvis kunna engelska mycket-mycket bra (så bra "som möjligt")! :) Engelska används som "verktyg" inom många yrken, där huvudsysselsättning är en annan än att just "syssla med engelska" och därför finns det ett mycket stort behov av att lära sig engelska och då behövs det Lärare som kan undervisa.
I Sverige är ordet "professor" i första hand en Titel på en befattning inom högskoleväsendet, det är alltså Högskolelärare som fick anställning som just "professor" (de tjänsterna är få och mycket eftertraktade); ofta studerar man i många år och även forskar en hel del innan man kan få en chans att få professors-tjänst; finns inga som helst garantier att ens möjlighet att söka en sådan tjänst kommer att uppenbara sig. Tjänsterna är, som sagt, få och när de är upptagna, måste man vänta på att ngn går i pension och så annonseras tjänsten (om den inte "dras tillbaka" pga resursbrist)... men om du menar Lärare i engelska t.ex på gymnasiet eller på en folkhögskola eller på komvux - då är det betydligt lättare att svara ang. arbetsmöjligheter: de är goda och prognosen är att de förblir goda även i framtiden. Kika gärna på framtid.se/yrke/spraklarare Det är en fördel att ha engelska som modersmål (men det kan man inte bestämma sig för, utan att det är "som det är") - detta skriver jag för att uppmärksamma dig på att om du konkurrerar om en eftertraktad tjänst mot en person som har engelska som modersmål, så kanske du - av den anledning - förlorar (lärare i språk som har det språket som sitt modersmål kan många ggr prioriteras vid anställning). Läs så mycket engelska du kan. inom gymnasiet finns det Eng 5, 6 och 7. Och 5 och 6 är obligatoriska kurser på de högskoleförberedande gymnasieprogrammen, Eng7 är inte en obligatorisk kurs. Om din skola ger möjlighet att läsa engelska 7, välj läsa den kursen. Vad du ska läsa efter gymnasiet kanske du inte behöver bestämma dig för just nu. Det är nästan 2 år kvar innan du kan göra ansökan till eftergymnasiala studier och den utbildning du ska gå kanske ännu inte ens finns (utbildningsutbud förändras ju också ibland).
Jag ser att du läser på teknikprogrammet som fick mig att tänka på följande: kanske vill du satsa på att jobba med att översätta tekniska texter (bl.a instruktioner för användandet av teknisk utrustning) mellan engelska och svenska? För det behöver man goda kunskaper i de båda språken + goda kunskaper även i teknik!
För att undervisa på universitet måste man ha högskoleutbildning och dessutom får man antingen bli doktorand (de oftast jobbar som assistenter på kurser) eller blivande doktor i filolog. Det är en lång väg för att få en chans att bli en professor.
Lektor behöver inte vara professor men det är åtminstone docent grad som krävs.
Man kan börja med söka utbildning t.ex på Göteborgs Universitet, vid Institution för språk och litteratur
Vad det gäller lön, det är individuell avtalat, men man kan förvänta något mellan 40-60 tusen SEK i månaden. Och arbetstid oftast är delad mellan forskning och undervisning, det är ovanlig att någon är 100 % lector utan förskningsuppdrag.
Här är exempel av vad som står på jobbsökande portalen, var god se nedan:
Universitetslektor i engelska
Diarienummer:
PAR 2020/672
Arbetsform:
Tidsbegränsad anställning
Placering:
Institution för språk och litteraturer
Sista ansökningsdag:
2020-06-03
Ämnesbeskrivning
Ämnet engelska är språkvetenskapligt och litteraturvetenskapligt orienterat med examensrättigheter på alla nivåer inklusive utbildning på forskarnivå. Förutom fristående kurser ingår ämnet i Översättarprogrammet, Internationella språkprogrammet och Språk och interkulturell kommunikation samt Ämneslärarprogrammet och Ekonomprogrammet. Ämnet ger både campuskurser och nätbaserade kurser och satsar på att bygga ut nätbaserad undervisning och blended learning inom campuskurserna. Forskningen inom engelska bedrivs inom språkvetenskap, litteraturvetenskap och språkdidaktik.
Arbetsuppgifter
Anställningen omfattar undervisning, handledning och bedömning inom ämnet engelska på grundnivå och avancerad nivå, främst på kurser inom Ämneslärarprogrammet men också inom fristående kurs, såväl på campus som på nät. Även uppgifter av administrativ art kan ingå, inklusive kursansvar. Den sökande förväntas bidra till hela institutionens verksamhet, vilket även kan innebära undervisning inom ämnesövergripande kurser.
Behörighet
Behörighet för anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning. För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen i engelska eller i annat ämne som arbetsgivaren bedömer relevant.
Bedömningsgrund
Bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning.
För att komma ifråga för anställningen ska den sökande ha avlagt doktorsexamen inom ämnet engelska eller annat för anställningen relevant ämnesområde. I urvalsprocessen kommer särskilt att beaktas dokumenterade meriter inom följande områden:
Pedagogiska meriter, visade genom dokumenterad erfarenhet av planering och genomförande av utbildning, inklusive handledning och examination (kursvärderingar är önskvärda),
Vetenskapliga meriter, vilka kommer att bedömas i relation till graden av originalitet och internationell förankring,
Erfarenhet av undervisning inom ämneslärarutbildningen, inkl. erfarenhet av besök och bedömning av verksamhetsförlagd utbildning (VFU-kurser),
Ledning och administrering av undervisning (t. ex. kursansvar och koordinering av kurser),
Förmåga att använda svenska i tal och skrift på modersmålsnivå.
Egen lärarutbildning (svensk lärarexamen) och högskolepedagogisk utbildning är meriterande.
Intervju och referenstagning kan också komma att utgöra grund för bedömning.
Anställning
Anställningsform: Vikariat längst t.o.m. 2021-08-31 eller tills ordinarie befattningsinnehavare är åter i full tjänst Omfattning: 75 % Placering: Institutionen för språk och litteraturer, Göteborg Tillträde: 2020-08-15
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. För anvisningar för läraranställningar hänvisas sökande till Humanistiska fakultetens: https://medarbetarportalen.gu.se/digitalAssets/1685/1685190_anvisningar-ovrig-larare-ansokan-180314.pdf. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Vid eventuella vetenskapliga publikationer, skrifter och liknande som inte kan bifogas ansökan digitalt ska skickas till: [email protected].
Vi ser gärna att din ansökan är skriven på engelska då den kan komma att granskas av internationella sakkunniga med engelska som arbetsspråk.
Notera att följande dokument ska bifogas ansökan (PDF-format): Doktorsexamensbevis Doktorsavhandling Eventuella läromedel Max 10 vetenskapliga skrifter i fulltext som sökande särskilt önskar åberopa Fullständiga meritportföljer för alla angivna områden Förteckning över examina och anställningar Förteckning över vetenskapliga, pedagogiska, lednings- och administrativa meriter.
Med titeln adjunkt menar man i Sverige en lärare i teoretiska ämnen på högstadiet och på gymnasiet, med relevant utbildning inom aktuellt ämne och pedagogik (tex ämneslärarexamen om minst 180 hp). Titeln adjunkt är dock på väg att försvinna från skolan i Sverige.
En lektor i svenska skolan är legitimerad lärare som också har avlagt en examen på forskarnivå (licentiat- eller doktorsexamen) och som under minst fyra års tjänstgöring arbetat som lärare i skolväsendet och under den tiden visat pedagogisk skicklighet.
Förstelärare är en annan titel i Sverige som betyder att en person är legitimerad lärare och arbetat i minst fyra år och visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen. (Se även ”karriärtjänster”.)
Hej! vi fick idag svar från Örebro Universitet. Var god läs nedan:
För att bli lektor i engelska är vägen till att försöka bli lärare på högskolenivå, i Sverige:
· grundutbildning på högskolenivå (t.ex kandidatprogrammet, 3 år på heltid)
· sedan utbildning på avancerad nivå: masterprogram, 2 år på heltid eller magisterprogram, 1 år på heltid
· söka doktorandtjänst och skriva doktorsavhandling
· försvara sin doktorsavhandling (som också kan bli underkänd, tyvärr)
· försöka publicera artiklar i vetenskapliga magasin (i hela världen, inte bara i Sverige) bevaka om några jobb som högskolelärare/universitetslektor utlyses (helst ska man söka dem i hela världen).
Hej! Går just nu naturvetenskapliga programmet i tvåan och har funderat på att studera vidare på universitet i England. Har kikat på lite olika skolor men förstår inte riktigt vad antagningskraven innebär. Bl.a. står det vilken...
Anna: :
Hej Melinda,vad universiteten utomlands kräver att man har för tidigare utbildningsbakgrund, är upp de de själva. De är nog mer vana vid att sökande som inte har "inhemsk" utbildning... Läs hela svaret
Hej! Jag har ett problem. Började på Naturvetenskapliga linjen i höstas och det går verkligen så dåligt med matten. Inte ett enda prov har gått bra trots att jag pluggat stenhårt och verkligen förstått matteboken. När jag pluggar i...
Julia: :
Hej Johanna,Du kan börja med att kika på kursens innehåll på www.matteboken.se - se om ni gör svårare uppgifter än det som ingår i Matematik 1 på... Läs hela svaret
Hej jag går första året på gymnasiet i naturvetenskapsprogrammet och jag har nyss fått läsa om yrket som engineering management och blev intresserad. Det fanns inte så mycket info om det och jag vill veta mer om det som ex hur eka jag plugga till det? Vad gör man som engineering management? Jag...
Anna: :
Hej Alina,
omEngineering Management ... vet vi idag följande:Med högskoleingenjörsexamen (alltså, att man utbildar sig till Högskoleingenjör) kan man söka till... Läs hela svaret
Hej jag går natur år 2 just nu och jag funderar över att gå en konstnärlig utbildning efter gymnasiet. Jag går just nu bl.a bild och form 1a1 som individuellt val men skolan jag går på erbjuder inte mer än så. Kan jag läsa design/fri konst/liknande på universitets och högskolenivå sedan?
Anna: :
Hej Annie,till konstutbildningar på högskolor/universitet brukar man kräva Grundläggande behörighet, alltså Examen från ett högskoleföreberdande... Läs hela svaret
Hej,
Jag går just nu första året på natur. Vi ska välja för vårt individuella val, men jag har problem. Valet står mellan tyska 4 och 5 eller matte 5 och specialisering (eventuellt en kombination mellan alternativen). Några förslag på hur jag kan göra?
Tack på förhand
Liselotte: :
Hej Lisa,det finns väldigt lite info i din fråga... ex. vet jag inte vilken högskoleutbildning du siktar på... och det är därför svårt att ge svar. Jag tänker så här:
Tyska 4 ger... Läs hela svaret
Hej!
Som jag har förstått det verkar det som att man har 4 val att göra på "natur-natur". Jag gjorde ett av dessa val i ettan, spanska 4. Inför trean tänker jag välja Matte 5. Betyder detta då att jag har 200 poäng kvar att välja för? Kan jag då sammanlagt välja Spanka 4, matte 5, Bild och Form...
Milla : :
Du måste prata med syv på din skola. Det kan ex vara så att ni läser några ”valbara kurser” som skolan valde åt er, och elever har i så fall mindre kurser att välja på egen hand.
Hej!
Jag går i nian och måste gör omvalet snart men jag undrar vad man inte kan bli om man tar samhällslinjen. Jag vet att naturlinjen ger behörighet till allt men om jag har förstått rätt är samhällslinjen andra. Det jag speciellt undrar är om samhällslinjen ger behörighet till teknik i...
Julia: :
Hej Vanessa,
det finns ingen gymnasial utbildning som ger behörighet till "allt". :)ex. för att bli Specialistundersköterska - måste man ha examen från just vård- och omsorgsprogrammet i... Läs hela svaret
Hej!
Jag går för tillfället i tvåan på Samhällsprogrammet på en skola i Västerbotten (fast jag kommer från Stockholm). I ettan gick jag i en annan skola i min hemkommun, och gick då natur, men jag trivdes inte och bytte därför till min nuvarande skola. Den största anledningen till att jag...
Julia: :
Hej Vera! Jag tror inte någon rektor tar in en elev frå Sam till natur och det beror på att det kommer att krävas mycket extra lärartid för handledning och den tiden har tyvärr inte lärarna.... Läs hela svaret
Hej, just nu går jag på natur i ettan. Jag känner verkligen att det var ett misstag att börja på natur, eftersom jag inte hinner med allt och tycker att matten är väldigt svår. Jag vill byta till humanistiska linjen men allt är fullt och det är lite försent att byta nu. Så jag funderar på att gå...
Anna: :
Hej Sofie,
du har absolut rätt att söka om till åk1. Om du kommer in eller inte på Humanistiska programmet på någon av de skolorna där du vill gå, är det ju ingen som vet. Fram... Läs hela svaret
Hej, jag ska om mindre än en vecka avsluta första året på gymnasiet och har börjat fundera över vad jag ska göra med mina betyg. De är urusla och jag börjar bli orolig över att jag inte kommer att kunna komma in i läkarlinjen. Ni ser, att bli läkare har varit min största dröm sen jag var sju och...
Anna: :
Hej, Ruweyda!
Jag förstår att du är orolig och ledsen pga dina betyg. Varför dina betyg har "sjunkit" från grundskolan - under ett år... vet inte vi här... Läs hela svaret
Jag går andra terminen på naturlinjen och har än så länge avslutat två kurser. Mitt jämförelse tal är efter det 18.33. Det fick mig att tänka på, vad är "bra" när jag går ut? Hur stor betydelse har jämförelsetalet i vidare utbildningar? Vad krävs för att komma in på de typiska...
Milla : :
Hej Emelia!
Du ställer en mycket intressant fråga men som också är mycket svår fråga att ge svar på! :)
De "typiska" yrken för Natur- och... Läs hela svaret
Hej,
Jag går 1a året i natur särskild variant musik. Detta innebär att jag inte har några poäng till programfördjupning och fysik 2 ej är inkluderad i programmet; vi har alltså 200p att välja till kurser.
I dagsläget har jag valt Psykologi och Matte 5, kommer försöka läsa Engelska 7 och...
Julia: :
Hej på dig!
Det gör inget att du skriver många frågor, det är bra att du funderar och tar detta med valbara kurser på största allvar.
Vi skall försöka "bena ut" det för dig:
1. "Utökade kurser" är det inte allt... Läs hela svaret
Jag går nu i nian och skall snart välja gymnasielinje varpå det står mellan ekonomi (följaktligen troligtvis juridik) och natur.
Fram tills nyligen har jag varit ganska säker på ekonomi för det är vad som tilltalar mig mest, jag gillar matte, samhällsämnen och är lite nyfiken på att senare i...
Julia: :
Hej Matilda,
till alla högskoleutbildningar måste man alltid ha Grundläggande behörighet och det får du på vilket som helst gymnasieprogram /även på de yrkesförberedande då alla elever har rätt att... Läs hela svaret
Jag har en vän som går i en linje som han inte alls trivs i, han vill därför byta till min linje men han får inte byta för sina föräldrar då dem anser att han sänker sina chanser till vidare utbildning. Hans föräldrar hotar med att ta hans mobil, inte låta honom gå ut och allmänt förbjuda olika...
Lena: :
Hejsan, oj, det var en svår fråga! Tråkigt att det blivit så här för din kompis! Kanske bör du uppmuntra din kompis att ta kontakt med Syven på skolan som kanske i sin tur kan träffa kompisen och hans föräldrar - så alla får korrekt information om konsekvenserna av ett byte. /Lena, Syv