Sahar01

    Hej, Kan man byta gymnasium om man har F i SVA 1 och kanske 1-2 ämnen till i NA programmet? Det blir givetvis svårare att komma in på andra gymnasium, men finns det fortfarande möjlighet?

    Ifall jag blir antagen på något annat gymnasium, då jag har F i SVA 1 vad ska jag göra? Jag måste väl ta prövning för att få godkänt i SVA 1 och kunna få examensbevis?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag har svårt att tro att någon gymnasieskola skulle anta en elev som har F i svenska 1 eller SAS, svenska som andraspråk 1 på något annat sätt än om eleven konkurrerar med sina grundskolebetyg via gymnasieantgningen (när eleven söker till årskurs 1). Söka till årskurs 1 kan du göra (har rätt att göra) till och med det året du fyller 19 år. Om du söker via gymnasieantagningen, konkurrerar med dina grundskolebetyg och kommer in på gymnasiet, då kan inte gymnasieskola vägra anta dig, oavsett vilka tidigare betyg du har. Dock ska du nog behöva läsa alla 3 år på den utbildningen som du kommer in på. Att flytta upp en elev till år2 när eleven saknar godkänt betyg i en kurs som i examensbevis måste ingå med godkänt betyg, har jag svårt att tro att någon skolledare/rektor skulle gå med på.
    Reglerna säger att en elev som inte kommer uppnå kraven för examensbevis får ej antas till gymnasial utbildning. Att du har rätt att göra prövning i en kurs du läst på gymnasiet och fått F i stämmer, men om det men på NA är även två kurser till i svenska eller SAS (1 och 2) måste även de ingå i examensbevis med Godkända betyg. Alla tre svenska-kurser (1, 2 och 3) måste ingå med Godkända betyg i NA-examen. Med F i en av de kurserna uppnår man inte kraven för examensbevis.
    Tänk på följande: om du ska läsa år 2 på NA, då måste du läsa svenska eller SAS 2 och SAS 3 men du saknar ju förkunskaperna inför de kurserna. Det är om man har godkänt betyg i svenska 1 eller SAS 1 som man har tillräckliga förkunskaper inför kurserna på högre nivå (svårare kurser).
    Jag tror alltså inte det kommer att gå byta gymnasium, förutom om du söker via gymnasieantagningen och konkurrerar med dina grundskolebetyg om en gymnasieplats.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sahar01 : Hej, men finns det någon möjlighet att skolan går med på prövning för SVA 1 inför år 2 (den nya skolan). Då jag hade ganska bra betyg ifrån grundskolan och bra merit. Sedan hade jag C i SVENSKA från 9an, men här har jag F i SVA 1. Känns som att det är mycket svårare att få bra/godkända betyg på den skolan jag går i just nu. Eftersom det är flera av mina vänner som också tycker likadant. Jag pluggar även hårdare men fortfarande får dåliga betyg.
    • Milla :

      Det är inte förbjudet för skolorna att frivilligt erbjuda elever det som inte ingår i elevens rättigheter; fråga på skolan om det blir möjligt för dig att göra prövning i SVA 1. Det är bra att du pluggar hårt men det är ännu bättre att läsa sig Plugga smart - kika gärna på våra bästa tips om Studieteknik! De hittar du på gymnasieguiden.se/reportage/tips-om-studieteknik

    • Sahar01 :

      Absolut jag gör det! Förstod inte riktigt vad du menade med ” Det är inte förbjudet för skolorna att frivilligt erbjuda elever det som inte ingår i elevens rättigheter; fråga på skolan om det blir möjligt för dig att göra prövning i SVA 1. Menar du att skolan har tillåtelse/får ta in elever med F i Sva 1 och låta de ta prövning?

    • Milla : Att eleven får tid för att genomföra en prövning ger ju inga förhandsgarantier på att eleven får godkänt betyg. För att du ska kunna göra prövning på den nya skolan, måste du först bli antagen till den nya skolan (detta för att gymnasieelever får göra prövningar endast på den skolan där de är inskrivna/antagna). Så, om en skola antar dig, bokar prövning för dig men du sedan inte får godkänt betyg på prövningen? Vad händer då? Det är sådant rektorerna tänker på och brukar därför inte anta elever till år 2 som inte har i princip alla godkända betyg från årskurs 1.
    • Milla : Min erfarenhet säger att även om det finns tomma platser på gymnasieskolorna, så är de ändå mycket kräsna vad gäller val av elever. Rektorerna brukar inte nöja sig med att eleven har alla godkända betyg från årskurs 1, utan de kräver även närvarorapporter för att se att eleven inte skolkade + kräver en bra förklaring på varför eleven vill byta skola; rektorer brukar kalla eleverna till ett möte där eleven får svara på frågorna om sin motivation kring studier och förklara ingående varför hen vill byta skola (varför hen inte trivdes på sin gamla skola). Om en elev kommer in på skolan genom konkurrens på dina grundskolebetyg kan inte gymnasieskola vägra anta den eleven, men om eleven vill byta skola på egen hand, då ingår det inte i elevens rättigheter att göra det. Elevens rättighet är att t o m det året hen fyller 19 år söka via gymnasieantagningen och konkurrera med sina grundskolebetyg. Att komma in på gymnasiet på ngt annat sätt hör inte till elevens rättigheter men skolorna kan anta elever även på andra sätt. Skolverket säger att en gymnasieskola får ej anta en elev om det finns stor risk att hen inte kommer uppfylla kraven för examensbevis.
    • Milla : Du får gärna själv ringa till skolverket och ställa dina frågor - tel.nr 08-527 332 00.
    Läs alla kommentarer