Stella
    Jag vill läsa till läkare efter gymnasiet och vill specialisera mig inom idrottssjukvård.
    Jag skulle gärna vilja veta hur vägen till idrottsläkare ser ut?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Stella!

    det är möjligt att man under AT-tjänstgöring>> kan börja inrikta sig mot Idrottsmedicin och sedan kan man sikta på att bli en Ortoped eller en annan sort specialistläkare men allt detta kan bara ske efter läkarprogrammet som är på 5.5 år.

    Och innan dess bör du läsa 3 år på gymnasiet... Det är alltså minst 8 år innan du kan börja specialisera dig mot idrottsmedicin och på så lång tid kan många och stora förändringar inträffa, det är för tidigt att planera i detalj, med andra ord.

    Vi kan få fram hur vägen till yrket Idrottsläkare ser ut idag, men den behöver inte se likadant ut när det blir dags för dig att välja specialisering inom medicin...

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Okejsare tack för svaret, men måste jag läsa något med idrottsinriktning på gymmet eller funkar NA?
    • Milla : NA funkar, men om du kan välj även extra idrott på gymnasiet (inte för att det behövs för behörighet men för att du är intresserad av "idrottsskador " ... :).