Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32131 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'HT' (18 st.)
-
Examen på hotell och turism?
Kan man sätta programgemensamma kurser som inriktningsämne och tvärtom på hotell och turismprogrammet
Hej, det är friare på komvux och striktare på gymnasiet, vad gäller vilka kurser som får eller måste ingå i exam.bevis.För examensbevis på gymnasieskolan från HT gäller... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan handel-administration och hotell-turism?
Jag undrar vad som är skillnaderna mellan handel och administration och hotell-turism. Av det som jag läst så är det ganska lika linjer.
Hej Nova,både HA och HT är yrkesprogram och båda har 2 inriktningar att välja på - på så sätt är de "lika". Inom alla yrkesprogram ingår... Läs hela svaret -
Vad krävs för att bli behörig till högskolan ?
Hej! Jag funderar på att gå Hotell och turism på gymnasiet. Men jag har två frågor. Vilka kurser behöver man läsa till för att bli behörig till högskola och vad är fördelar/nackdelar med att gå en lärlingsutbildning?
Hej Alice, - detta gäller på HT-programmet >>. Angående Lärlingsutbildning: var god läs info på gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling -
hur många poäng krävs från grundskolan till hotell och turistprogram?
vilka poäng krävs från grundskolan för att komma in på hotell och turistprogrammet i gymnasiet?
HT är ett av de yrkesprogram och för behörighet till alla yrkesprogram måste man ha godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk och i engelska och i matematik plus i ännu fem... Läs hela svaret -
Är Hotell och Turism programmet ett bra val?
Hej SYV! Jag har hör så mycket om denna program. Många säger att det är svårt att få jobb inom den branschen och andra säger att det är lättare att få jobb utomlands än i Sverige. Hur ser det egentligen ut? Tror ni man skulle kunna få jobb inom den branschen eller är det stor konkurrens?
Hej Pedro! Det är jättesvårt att svara på frågor om arbetsmarknaden "utomlands". Det handlar ju om jättemånga olika länder och vi pratar om några år in i... Läs hela svaret -
Bli något annat än själva yrket?
Hej! Jag har tänkt att gå hotell och restaurang linjen, men kan man bli något annat efter gymnasiet om man t.ex. lägger till massa kurser till tvåan o trean som matte, naturkunskap, engelska osv..?
Hej, Maria! Det finns olika möjligheter att bredda och fördjupa sin utbildning på gymnasiet samt att bygga vidare eller helt ändra inriktning - efter gymnasiet. Vilka kurser man får läsa... Läs hela svaret -
Söka gymnasium?
Så hallojeh! Jag ska börja gymnasiet u till våren och vet inte om jag ska söka till något estetiskt eller HT. Det lutar mest åt HT, men jag vill gå i Eksjö/ runt Eksjö.. Fast det finns inte här osvosv.. Jag har även släkt i Södertälje och tänkte om man kan gå där uppe (och bo). Fast venne...
Hej Leia! Det är inte så enkelt att söka till gymnasiet när du inte vet var du ska bo. Du har rätt att söka till alla gymnasieskolor i hela Sverige men har olika stora chanser att komma in, beroende på flera olika "punkter": 1. var du är... Läs hela svaret -
bli advokat genom ett yrkesgymnasiet?
hej jag undrar om man kan gå turism och resor och sen tillägga dem 2 ämnen som man behöver för att bli advokat?? jag undrar också om jag har A i alla ämnen i turism och resor samt att jag har tilläggt dem 2 ämnen som jag behöver , Kan jag då komma in på högskolan utan högskoleprov? undrar...
Hej Sarah! Vilket program man gick på gymnasiet spelar ingen roll (så länge man blir BEHÖRIG). Högskoleprovet är frivilligt att göra. Det ger en extra chans att komma in på högskola. Om du undrar vad som kan komma... Läs hela svaret -
hotell och tursim?
hej om jag väljer hotell och turism inriktning turism och resor kan jag senare jobba inom hotell om jag ändrar mig ?? jag vill gå hotell och turism ... men inte vilken inriktning :/ så om jag väljer turism och resor kan jag jobba sen inom hotell ?
http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HT.pdf Hej Sarah! Det är inte omöjligt att få jobb på hotell om man läste inriktning "turism och resor" på HT men du skulle kanske kunna läsa båda inriktningar samtidigt. I... Läs hela svaret -
Vilka ämnen behöver jag läsa?
Hej, vad kan man bli ifall man väljer hotell och turismprogrammet? Om jag väljer vård och omsorgsprogrammet, vilka ämnen behöver jag läsa för att komma in på sjuksköterska utbildningen?
Hej! Efter HT kan man söka jobb som Säljare i resebranschen, läs t.ex på... Läs hela svaret -
Vilken linje passar mig?
Hej! Det blir lättare och lättare för varje dag som går. Har läst på väldigt mycket som tidningar, bra hemsidor m.m och frågat massor m.m. Men det är fortfarande ganska svårt vilken linje jag ska välja. Det står mellan Hotell & konferens och Vård och omsorg. Men vad innebär det med Hotell &...
Hej Linnea! Va bra att det går framåt och du känner att du för var dag vet mer om gymnasiet! Här http://www.gymnasieguiden.se/program/HT kan du jämföra inriktningar på HT och i programplanen ser du exakt vilka inriktningskurserna... Läs hela svaret -
modern språk ?spanska?
Hej det är så jag har gått spanska sen 6an men nu i 9an så bytte jag till svenska/engelska... jag ska välja turism och resor på gymnasiet och för att få göra praktik utomlands så måste jag ha klarat av spanska 4 . så min fråga är om jag börjar nybörjarkurs kan jag läsa spanska 1 och 2 på...
Hej Sarah! Det känns som en bättre lösning att försöka gå tillbaka till spanska och försöka få betyg i det ämnet i slutet av åk9. Om det är möjligt, så är det en bättre lösning. Ang. möjlighet för dig att snabbläsa spanska på... Läs hela svaret -
Kan jag komma in i någon gymnasium med 125 meritpoäng?
Hej kaggar 125 poäng och undrar ifall ja kommer att komma in i någon gymnasium linje/skola som barn och fritid eller hotell och turism programmen?
Hejsan! För möjlighet att komma in på gymnasiet är det absolut viktigaste att bli BEHÖRIG = få godkända betyg från vårterminen i åk9 i minst 8 ämnen och bland dem i svenska/svenska som andraspråk,... Läs hela svaret -
vilket jobb får man efter turism och resor ?
Hej jag undrar vilket jobb man kan få efter gymnasiet när man har gått turism och resor ?
Hej! Administratörer är en yrkesgrupp som består av personer med väldigt olika tidigare utbildningsbakgrund och arbetslivserfarenhet. Det finns inte någon "legitimation" eller krav på viss utbildning för en... Läs hela svaret -
Turism och resor ?
Hej . Det är så att jag går i 9an nu och vet absolut inte vad jag vill välja på gymnasiet.. jag hade tänkt väldigt mycket och ville bli bland annat läkare,tandläkare,domare och ekonom.. men grejen är att jag är väldigt dålig på matte och skulle aldrig klara av matte3 eller mattte 4. då det är...
Hej Sarah! Att inte välja Naturvetenskapsprogrammet eller Ekonomi om du upplever att matte är svårt, är väldigt klokt beslut. Du frågar vad du kan jobba som om du väljer HT, inriktning turism&resor... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga