Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32127 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'komplettera efter gymnasiet' (26 st.)
-
Vad kan jag som har många F göra efter gymnasiet?
Hej, Jag pluggar just nu tredje året på naturvetenskaps linjen och har haft väldigt tuffa år. Har inte klarar kemi 1, matte 2c, Bilogi 1 & 2 + fysik 2 alltså fem kurser totalt. Jag kanske kommer få möjligheten att göra en prövning på...
Hej Nana,om du genomför 3-årig utbildning på ett nationellt gymnasieprogram, får du ut ett Studiebevis och i så fall kan du vara hur ung som helst och börja plugga på... Läs hela svaret -
Kan man plugga upp meritpoäng efter gymnasiet?
Jag går 3e året i gymnasiet på IB programmet och har för tillfället 1.5 meritpoäng som jag skulle vilja plugga upp till 2.5 genom att läsa till tyska 4. Hur/när kan jag göra detta som snarast? Är det sant att jag måste vara 20år...
Hej!Du frågar när du kan läsa Tyska 4 och om det är sant att du måste vara 20 år för att söka till komvux.Om du har genomgått 3årig gymnasial utbildning,... Läs hela svaret -
A i alla ämnen?
Hej! Jag vill bli läkare men har bara C i spanska. Har ungefär A och B i alla andra ämnen och känner att jag kan få de till ett A. Man måste väll ha A i alla ämnen för att ha chans att komma in på läkarlinjen? Har C i spanska för...
Hej Anna,läkarprogrammet är en mycket populär i Sverige utbildning som har många sökande med mycket höga betyg. Alla A betyg i alla kruser från gymnasiet brukar inte räcka till... utan man... Läs hela svaret -
Kan man fortfarande bli polis om man inte har gymnasie examen?
Om man inte tar gymnasie examen har man fortfarande chans att bli polis genom att plugga upp betygen som behövs?
Hej Herman; ja, man kan bli Behörig att söka till polisutbildningen, om man kompletterar efter gymnasiet.obs! även körkort krävs för att bli behörig till... Läs hela svaret -
Tekniskt basår eller komvux?
Hej! Jag är intresserad av att antingen studera till byggnadsingenjör eller inom datorteknik så jag undrar vad som är bäst, tekniskt basår eller komvux? Jag känner mig helt lost inom ämnet och har skjutit upp mina studier pga detta så jag behöver verkligen hjälp!
Hej Elsa, jag vill råda dig söka till båda samtidigt och se om du får utbildningsplats på båda - det är endast i det fallet som du kommer att ha valmöjlighet... annars, så kan det... Läs hela svaret -
Vård och omsorg, astronom?
Hej! Jag skulle gärna vilja bli astronom men vill helst inte gå naturvetenskap, kan man t.ex gå vård och omsorg och sen komplettera upp sin betyg. Eller finns det någon annan lösning? (Vill helst gå vård och omsorg linjen)
Hej Nikky,Astronomer är i grunden Fysiker. För att kunna bli en Astronom måste man kunna rätt mycket inom matte och fysik. Ex. på en eftergymnasial utbildning som man kan gå - för att på... Läs hela svaret -
Kan jag bli läkare?
Kan man bli läkare eller apotekare trots att man gått RL-programmet?
Ja, det kan man. Du behöver bli BEHÖRIG till läkar- och apotekarprogrammen och sedan också konkurrera om plats på utbildningen och ha tillräckligt höga meriter för att komma in. Som behörig... Läs hela svaret -
får man komplettera gymnasiebetyg under högskolan?
Hej, jag går fortfarande i gymnasiet, går i 2:an just nu men det går inte så bra och jag kommer inte komma in i den utbildningen jag vill i högskolan. Får man gå en annan utbildning men samtidigt komplettera sina gymnasiebetyg? Förstår verkligen inte varför man inte har möjlighet att komplettera...
Hej Lea,man får gå en annan utbildning och samtidigt komplettera sina gymnasiebetyg. Det kan dock bli tufft att hinna och orka - om man t.ex läser ett högskoleprogram på heltid +... Läs hela svaret -
Mattelärare- behörig i matte 4?
Hej, Jag är en 17 årig tjej som går i ekonomiprogrammet åk 2 och jag har lite svårt att välja vad jag ska plugga vidare i högskolan. Jag tänkte kanske bli ämneslärare i grundskolan åk 7-9 i matte som huvudämne, engelska och svenska. Jag har läst att man måste ha ett godkänt betyg i mate 4...
Det stämmer att det för behörighet till lärarutbildningen, där man läser mot mattelärare - att du behöver godkänt betyg i matte 4. Fråga på din skola om du kan läsa... Läs hela svaret -
Hur ska jag göra, för att få examen?
Hej Jag gick klart gymnasiet, men jag fick inte examen. Jag har 4 F som jag vill bli godkänd i. Hur ska jag göra för att få examen nu? Kan man läsa det på komvux? Jag är 19 om det har någon betydelse. Annars vet jag att folkhögskola finns, men då måste jag läsa minst 1 år, står det på...
Hej Sofia, om du på gymnasiet fick ett Studiebevis, kan du vända dig till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Med ett Studiebevis behöver du inte vara "tillräckligt gammal",... Läs hela svaret -
Har jag tillräcklig behörighet?
Hej! Till hösten 2018 vill jag söka till universitetet i Norrköping, men är osäker på om jag har en fullständig behörighet för att söka till programmet till att bli förskollärare. Nu i höst börjar jag mitt tredje år på gymnasiet där jag studerar på handels- och administrationsprogrammet....
Hej Sofie, du skriver inte vilka valbara kurser som du valde att läsa på din utbildning på HA-programmet. Var god se i programplanen för HA>> längre ner står det vilka kurser som man... Läs hela svaret -
Vad händer om en elev får F i gymnasiearbetet?
Hej! Jag undrar vad som händer om en elev får F i gymnasiearbetet? Givetvis får eleven inte en gymnasieexamen (yrkesexamen) men hur "reparerar" eleven detta efter studenten? Tack för ett snabbt svar! G. :)
Hej, det finns flera olika saker man kan göra. För det första så är det inte omöjligt att eleven kan få jobb även utan examensbevis och jobba fram till pension, utan... Läs hela svaret -
Bli sjuksköterska genom handelsprogrammet?
Hej, jag går vård omsorg programmet, men tänker byta handelsprogrammet. Jag undrar ifall jag kan söka till sjuksköterskeprogrammet efter gymnasiet om jag går handel och administration?
Hej Frida, Sjuksköterska blir man om man läser sjuksköterskeprogrammet på högskolenivå och särskild behörighet till det är godkända betyg i följande... Läs hela svaret -
Är det svårt/omöjligt att gå samhälle och sen läsa till natur?
Hej! Jag är osäker på om jag vill läsa samhällsvetenskap eller naturvetenskap på gymnasiet. Jag är intresserad och har bra betyg i både so- och no-ämnena samt i matte. Mitt problem är vad jag vill bli i framtiden. Jag är intresserad av yrken så som läkare, men även jurist eller liknande. Jag...
Hej Wilma! Om du efter examen från Samhällsvetenskapsprogrammet inser att du saknar kurser för behörig till t.ex Läkarprogrammet, kan du bli behörig på ca... Läs hela svaret -
kan jag gå naturbruk för att komma in på etologi djurskyddsprogrammet?
hej! jag ska välja gymnasium denna månad och vill bli djurskyddsinspektör. jag har tänkt att gå naturbruk med inriktningen djur/djurvård. vilka kurser bör ja då läsa till om jag ska få högskolebehörighet och komma in på etologi/djurskyddsprogrammet på SLU?
Hej, Bella! Behörighet till utbildningen Etologi och djurskydd är, förutom Grundläggande behörighet, även godkända betyg i följande... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga