Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32106 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'programplan' (29 st.)
-
Hur funkar individuella val?
Hej! Jag har suttit och försökt googla fram lite grejer angående individuella val. Jag har hittat att det är 200 poäng, men betyder det 200 poäng i 2:an och 200 poäng i 3:an eller är det 200 poäng sammanlagt i båda årskurserna. Jag...
Hej,det är 200 poäng sammanlagt inom Individuellt val på gymnasiets nationella program. Eleverna brukar läsa en 100poängskurs i tvåan och en annan 100p-kurs i trean inom individuellt val (eller... Läs hela svaret -
Underkända ämnen gymnasiet?
Hej! Hur många underkända ämnen kan eleven ha för att få gymnasieexamen? Eller om eleverna ska inte alls ha ngt underkänt ämne för att få examen? Mvh Sepideh Moberg
Hej,kraven för gymnasieexamen från komvux kan man läsa på gymnasieGuiden.se/examenDet krävs även att rätt programstruktur följdes. För varje nationellt gymnasieprogram finns egen... Läs hela svaret -
poängsumma gymnasiet?
Hej! I ettan på gymnasiet läste jag modersmål istället för moderna språk, men sedan när tvåan började hoppade jag av - i och med att jag kände att det var för mkt och att jag ändå hade ett IV. Men nu när jag går...
Hej,för examensbevis från gymnasiet krävs 2500 betygsatta poäng; 100 poäng av dem är gymnasiearbete. Förutom gymnasiearbete är det, alltså 2400poäng (minst) som krävs för att... Läs hela svaret -
ES/SA behörighet?
Jag har hört att den enda behörighetsskillnaden på det estetiska programmet jämfört med samhällsvetenskapsprogrammet är matte b - stämmer det? I så fall är det ju enkelt att få SA-behörighet på ES. Tacksam för svar!
Hej Lovisa,svar på frågan du ställer är - I princip, ja! Men det finns viktiga detaljer. T.ex kan inte matte 2 eller högre kurser i ämnet matematik garanteras på ES. Det är endast obligatoriska... Läs hela svaret -
Skillnaden mellan programfördjupande och program inriktningars kurser?
Hej! Jag ska detta läsår gå ut nian och börjar sikta mot gymnasiet. Som mina tankar ser ut nu, tror jag att teknikprogrammet vore något för mig. Däremot känner jag mig osäker över de olika inriktningarna? Då jag bor i en liten stad...
Hej Molly!Inriktningskurserna är obligatoriska och kommer därför att erbjudas. Kurser inom programfördjupningen - finns det en lista (ganska lång sådan)... Läs hela svaret -
Examen på hotell och turism?
Kan man sätta programgemensamma kurser som inriktningsämne och tvärtom på hotell och turismprogrammet
Hej, det är friare på komvux och striktare på gymnasiet, vad gäller vilka kurser som får eller måste ingå i exam.bevis.För examensbevis på gymnasieskolan från HT gäller... Läs hela svaret -
Byta program även om det är fullt?
Hej, jag går första terminen på samhällsprogrammet. I våras när vi skulle välja program så har jag alltid velat gå ekonomiprogrammet, med inriktningen ekonomi. Jag har haft ganska svårt för matten och har tänkt mycket på...
Hej!Det är i Sverige så att endast Grundskola är Obligatorisk skolform. Är man klar med grundskolan, har man ingen skolplikt längre och gymnasiestudier erbjuds i "mån av möjlighet". Det... Läs hela svaret -
Byta moderna språk i gymnasiet och fråga om programfördjupning?
Hej jag går i årskurs 9 och snart är det gymnasieval. Jag har läst spanska sedan årskurs 6 och har A i det. Men jag hatar verkligen spanska från botten av mitt hjärta och min lärare är inte jättebra så jag vet att jag inte har bra...
Hejsan, du funderar på att söka till SA; se gärna programplan för SA på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA.pdfAv de kurser som får... Läs hela svaret -
Individuella val?
Hej! Jag går andra året på ekonomi programmet på gymnasiet. Jag undrar lite om individuella val. Jag har läst spanska 3, läser nu spanska 4 och ska nästa är läsa engelska 7. Vilket gör så att jag kommer upp i 2,5 i merit. Nu till...
Hej Astrid,för att bli behörig till eftergymn.utbildningar bl.a till högskola-universitet, behöver du få ut Examensbevis. Se gärna programplan för EK. För att kunna få ut examensbevis... Läs hela svaret -
Nya programplaner för yrkesprogram?
Hej, stämmer det att det blir nya programplaner med nya kurser och stora förändringar i gymnasiets yrkesprogram? Sen när gäller de i så fall? Tack så mycket för all info ni kan ge om den saken. :) SYV
Hej!det stämmer att på 8 av gymnasieskolans 12 yrkesprogram kommer programplaner (Programstruktur) att ändras. På 7 av de yrkesprogrammet träder ändringarna i kraft från 1juli 2021,... Läs hela svaret -
Kan man ta gymnasieinriktning som inte passar kandidatprogrammet?
Hej, jag har hoppat mellan olika yrken mer än vad jag kan räkna och jag har hört att samhällsvetenskap är väldigt brett när det gäller yrkesval. Dock så är jag inne på företagsekonomi i universitetet och då sägs det att...
För dig blir behörighet Engelska 6, Matematik 3b alt 3c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 +1a2 och eng 6 och samhällskunskap 1b ingår i alla... Läs hela svaret -
Studieplan i gymnasiekatalog?
Hej, Har ni tips på bra studieplaner i olika gymnasiekataloger? Kan inte hitta några....kvittar om det gäller till nationella program eller introduktionsprogram ? // Veronica
Hej Veronica,om du menar Planer för olika gymnasieprogram, så finns de att hitta och skriva ut - på www.gymnasieguiden.se Info om gymnasieprogrammen med exepel på yrken -... Läs hela svaret -
Måste mna gå språk i åk 1 på naturvetenskapsprogrammet?
Som titeln
Hej Alex,se Programplan för NA - och du ser "Moderna språk" - 100p. inom de Programgemensamma ämnen och alla programgemensamma - ingår som Obligatoriska under gymnasiet... Läs hela svaret -
hur funkar individuella val?
Hej! jag vill gå ekonomi juridik för att sedan plugga vidare till rättspsykolog eller något åt det hållet. det jag undrar över är individuella val. jag skulle vilja läsa sociologi samt psykologi 2b , men vad jag har förstått så...
Hej Emilia,du kan givetvis fråga på den eller de skolan/skolorna som du vill söka till men de kan inte ge dig någon garanti nu... de kan endast svara hur det "brukar vara" eller vad de har för avsikt... Läs hela svaret -
Hur många kurser läser man i trean?
Hej! Jag går andra året på samhällsvetenskapliga programmet med inriktning beteendevetenskap. När jag gick i ettan gjorde jag val av kurser (tror det hette individuella val) till årskurs två. Jag valde till SVTSVT01 (teckenspråk) och min fråga är: hur många individuella val gör jag till...
Hej Klara, det kan vara olika på olika skolor, beroende på vilka och hur många valbara kurser du läste under åk1 och 2. Se gärna den generella programplanen för SA - Programplan... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga