Anton
    Hej! Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går t.ex ekonomi-ekonomi? Typ på individuellt val eller liknande och hur många timmar är naturkunskap 2? Sedan undrar jag vad man mer exakt får av naturkunskap 1 respektive naturkunskap 2.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton, på Ekonomiprogrammet är det 300 poäng kurser inom Programfördjupningen som ingår. Naturkunskap 2 är en kurs á 100 poäng som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet.

    Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.

    Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).

    Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.

    Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
    Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
    Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.

    Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
    bästa hälsningar
    Milla SYV


    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag undrade mer vad man kan likna natukunskap 2 med då jag inte hittade det på länken du skrev. Har hört att den kan liknas med fysik 1a, biologi 1a och kemi 1a men vet som sagt inte riktigt.
    • Mikael : På länken som du fick beskrivs alla olika kurser i naturkunskap, bläddra ner på sidan. I natur kunskap läses delar av kurser i fysik, kemi och biologi. Om man redan har betyg i fysik och kemi kanske behöver man inte läsa naturkunskap. Det finns ersättningsmöjligheter. Är naturkunskap en kurs som du behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning ? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
    Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
    Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
    Mvh Mikael SYV
    NATURKUNSKAP 1b
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
    Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
    Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
    Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
    Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.

    NATURKUNSKAP 2
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
    Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
    Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
    Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
    Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
    Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
    Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
    Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
    Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
    Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
    Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
    Kunskapskrav

    Betyget E
    Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
    Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget D
    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    Betyget C
    Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
    Betyget B
    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    Betyget A
    Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
    Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
    Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.

    Frågor och svar taggade med 'Matte 3b/3c' (16 st.)

    • Eeeerik

      matte 3b eller 3c?

      Hej! Jag har en liten fundering, jag har planer att läsa mattematik 3 och 4 på komvux för att senare kunna läsa vidare till exempelvis receptarie. När jag gick på gymnasiet för några år sen läste jag till och med matte 2B. Och efter lite...

      Milla : : Hej,jag tycker du vinner på att läsa matematik 3c innan du läser matematik 4. Betyget i matte 3c kommer inte räknas in i ditt meritvärde (eftersom den kursen ej ingår i ditt examensbevis från gymnasiet... Läs hela svaret
    • elev

      Jag har en fråga om matte 3b?

      Hej hej! Jag har en fråga om matte 3b, måste jag läsa den för att läsa matte 1 C ? Jag är klar med matte 1, 2 b och jag jag vill läsa som recpetarie, så måste jag klara matte 3b för att går vidare till matte 1 C ?

      Daniel: : Hej Mayas!I Sverige kräver receptarieprogrammen, för särskild behörighet, vad gäller ämnet Matematik - godkänt betyg i matematik 4. Om du är klar med matte 1 och 2b, kan du nu läsa... Läs hela svaret
    • Thyra

      Har läst ma3b men vill komma in på utbildning där behörighet är ma3c?

      Hej, jag går sista terminen på ekonomiprogrammet på gymnasiet. Jag funderar på att söka till utbildningen kandidat i datavetenskap där man behöver ma3c, jag har ma3b och fick D i betyg. Kan jag komma in på utbildningen ändå?

      Milla : : Nej, tyvärr så tror jag inte att man kan. Du behöver antingen skaffa dig godkänt betyg i matematik 3c eller i matematik4. Högskoleutbildningar kan inte ta in... Läs hela svaret
    • Elev

      Läsa om en kurs som redan fått betyg i?

      Hej jag skulle fråga er om det är okej och läsa om en kurs på komvux som redan har fått betyg i? Alltså jag behöver mate 4 men har gått samhälle, därför läste 3b. Undrar är det okej att läsa mate 3c för att ha en...

      Mikael: : Om du har godkänt betyg i matte 3b, anser komvux att du har tillräcklig kunskapsgrund för att läsa matte 4. Jag tror därför att du kommer få ett negativt svar på din... Läs hela svaret
    • Nata

      Göra prövning i Matte 3B fast man läst matte 3C på gymnasiet?

      Hej! Jag hittar ingen information om detta varken på skolverkets hemsida eller vuxenutbildningen. Får man göra prövning i Matte 3B fast man läst matte 3C på gymnasiet (har godkänt betyg). Ska nämligen söka till en högskola som kräver...

      Julia: : Hej Nata!som regel räknas ett av betygen - matematik 3b eller 3c - in i sökandes jämförelsetal och antagning.se räknar in det högre betyget, oavsett om det är... Läs hela svaret
    • Ebba

      Hur ska jag tänka med matematik 2a till matematik 3c?

      Hej, jag går på barn- och fritidsprogrammet och jag trivs jättebra. Ju mer tiden går ju mer tänker jag på min framtid. Jag valde barn- och fritidsprogrammet för att jag har alltid gillat hjälpa folk och barn och jag visste inte vad jag skulle...

      Julia: : Hej Ebba, jag tycker du gör smart i att läsa matematik 2a. Fråga på din skola om du även kan läsa matematik 3b, vilket ofta är möjligt, även om man går... Läs hela svaret
    • Martin

      Plugga upp ett F?

      Hejsan! Nu är det 4 år sedan jag lämnade gymnasiet och det var med besvikelsen att jag hade F i både matte 3C och kemi 1. Nu är tanken att jag skall ta tag i mitt liv och skaffa mig någon form av högskoleutbildning. Problemet är då att de kurser jag är intresserad utav att plugga måste man...

      Anna: : Hej Martin,för det första, så har jag ett förslag att du kan plugga upp en lite lättare kurs - matematik 3b. Se i behörighetskraven på den högskoleutbildning du vill söka, om det står... Läs hela svaret
    • Jonathan

      Kan jag plugga andra ämnen?

      Hej. Jag har inte godkänt betyg inom Ma3c, Svenska 3, Religion 1 och Historia 1 och har då inte fått någon gymnasieexamen. Jag undrar om jag måste gå just dessa för att få en examen eller om jag kan gå andra kurser? Undrar också om jag kan gå ma3b istället för ma3c?

      Anna: : Hej Jonathan, godkänt betyg i Svenska 3 (eller Svenska som andraspråk 3) krävs för att få Grundläggande behörighet till högskolestudier; och man kan inte få examensbevis från... Läs hela svaret
    • Julia

      Vad krävs för att bli godkänd i MatematikC?

      Hej! Jag är godkänd i bara Matematik 1A och jag behöver ha godkänt i Matematik C (Matematik 3b / 3c), för att komma in i högskolan. Jag hade tänkt gå komvux efter studenten och undrar då om jag ska läsa matematik 1b, 1c, 2a, 2b, 2c & sedan matte 3a,3b/3c? Eller vilka kurser ska jag ta för att...

      Peter: : Hej Julia, om "din högskoleutbildning" kräver godkänt betyg i Matematik C /matematik 3b/3c/ och du har endast godkänt betyg i matematik 1a, då rekommenderar jag att du läser... Läs hela svaret
    • E

      Matte C på estet?

      Jag ska välja gymnasium till våren och har kommit fram till att det som passar mig bäst är estet. Tyvärr är jag ganska säker på att jag kommer behöva matematik på en högre nivå för min högskoleutbildning; jag funderar...

      Anna: : Hej E, på Estetiska programmet man Du ej kräva Iäsa mer matte än endast 1b, som är en obIigatorisk kurs. GymnasieskoIa är ej skyIdig att erbjuda Iäsa mer matte än det som är obIigatoriskt... Läs hela svaret
    • Björn

      Behörighet A8 Universitet?

      Hej, Jag kollar på utbildningar som jag vill starta med efter mitt studieupbehåll och skall läsa in Fysik 1&2 samt Kemi 1 under hösten nu. Det jag undrar över är att jag hittat en utbildning med behörighet A8 och den kräver fysik 2 och kemi 1 samt matematik 3c. Jag har läst matematik 3b behöver...

      Milla : : Hej Björn! Du kan läsa Matte 4, som är "överliggande" kurs och på så sätt blir du behörig vad det gäller Matte 3c samt du kan få meritpoäng för Matte4. Om du inte... Läs hela svaret
    • Karin

      Matematik, Biologiprogrammet?

      Hej! Jag vill läsa in särkild behörighet för Biologiprogrammet. Men förstår inte riktigt vad jag ska läsa för matte. Jag har endast läst matematik 1a på gymnasiet. För att komma in på Biologiprogrammet ska man ha läst 3b/3c, innebär de antingen 3b eller 3c? Eller måste man ha båda? Och kan man...

      Milla : : Hej Karin! Med mattekurserna är det så här att du bör ha godkänt betyg i Matte 3b eller 3c. För att bli behörig behöver du just betyg i matte 3 (b eller c) men i praktiken läser de... Läs hela svaret
    • Mikaela

      Skillnad Ma3c och Ma3b?

      Jag har pluggat Ma3b med godkänt betyg men måste nu ha Ma3c för att komma in på det program jag vill på högskolan. Min fråga är om jag måste plugga upp det då för att kunna få behörighet och vad det är för skillnad på Ma3c och Ma3b?

      Anna: : Hej Mikaela! Vilken utbildning på högskolan vill du söka till? Det är oftast OK att ha godkänt betyg i Matt 3b.  Om högskola kräver just Matte 3c, då menar dem att du har läst... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga