Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31893 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'svenska som andraspråk' (37 st.)
-
Kan jag gå svenska 2b på komvux?
Hej, jag har gått svenska 1a,2a och 3a på gymnasiet men märker nu att en utbildning jag vill gå behövs behörighet i svenska 2/b kan jag gå detta på komvux?
Hej,inom ämnet Svenska på gymnasial nivå finns 6 kurser som heter:Svenska 1, 2 och 3; Litteratur; Retorik och Skrivande. Hänvisning: skolverket.se/gymnasiet/svenskaOch inom ämnet Svenska som... Läs hela svaret -
Hur kan jag studera vidare svenska?
Hej! Jag undrar vilken väg kan jag ta om vill studera svenska vidare, men jag gör om och gör om SVA grund 2. Det är för svårt för mig. Vilka andra alternativ finns för mig att studera vidare svenska? Tack!
Hej,om jag förstår din fråga rätt, så skriver du om att du har "fastnat" i kursen Svenska som andraspråk grund (del 2). Har du pratat med din lärare (dina lärare) i... Läs hela svaret -
Hur länge kan man läsa SAV grund Om man är duktig?
Jag undrar Om man vill börja sva grund och kan mycket svenksa vad ska man börja på? Och Hur länge tar det att sluta grundnivå?
Hej,jag håller med det som Pia har skrivit i kommentaren till din fråga. Att man är duktig är jättebra! Det underlättar att lära sig mycket och snabbt! Men det som... Läs hela svaret -
Vad ska man studera efter SVA3?
Hej! Jag började med SFI utav mitt rent intresse och har nästan klarat mina hela Svenska studier (SVA3). Nu undrar jag vad kan jag läsa efter SVA3 för att ytterligare förbättra mitt språk. Det skulle bli kul om det är lite praktiskt. Jag vill inte...
Hej Leny,Högre kurser i svenska som andraspråk än SAS 3 finns Inte, inom gymnasial utbildning i Sverige, och det gäller både gymnasiet och komvux, men det finns andra kurser som mer eller mindre... Läs hela svaret -
Får jag både plugga SVA grund och praktik som webbutvecklare?
Jag kommer från IT-bakgrund men jobbar inte för närvarande. Jag ska snart börja SVA grund 2 (omsorgen). Men jag har också fått en möjlighet att börja som praktikant som webbutvecklare. Praktiken kommer att vara på 4 månader. Får jag...
Hej!Det finns inga generella regler som skulle förbjuda läsa svenska som andraspråk grund och gå på praktik som t.ex webbutvecklare samtidigt. Om du får ihop det... Läs hela svaret -
Svenska som andra språk?
Hej, ger svenska som andra språk samma behörighet som svenska till högskolan?
Ja, betyg i kurser i SAS, svenska som andraspråk ger samma behörighet till svenska högskoleutbildningar som betyg i kurser inom ämnet Svenska. -
Kan man byta till SVA under terminen?
Hej! I början på gymnasiet läste jag Sva men bytte sedan till Sv efter nån vecka eftersom att lektionstiderna var så himla dåliga. Nu inser jag att om mina betyg ser ut som de gjorde i ettan kommer de inte duga till det programmet jag vill komma in i på...
Hej Yvon!Du måste ta upp det med din gymnasieskola. Det finns inga generella /centralt-bestämda/ regler kring den frågan som du ställer här nu. Det som finns generella bestämmelser kring... Läs hela svaret -
Heltidstjänst med SVE/SVA?
Hej Jag studerar nu ämneslärarprogrammet med inr. svenska och svenska som andraspråk. Under hela min studietid har jag fått höra att kombinationen sve och sva är attraktiv på arbetsmarknaden. Utöver att få höra detta är det så...
Hej Mohamad!När det är lärarbrist, kan man få undervisa även utan att ha rätt legitimation, eller lärarexamen, eller ha läst på högskolenivå, över huvudet taget... Läs hela svaret -
kan elev läsa sva på gymnasiet när hen läst vanlig sv på högstadiet?
Hej, jag har en elev som skulle vilja läsa svenska som andra språk på gymnasiet. Hen har läst vanlig svenska under högstadiet och klarar E med bravur. Får man överhuvudtaget läsa sva på gymnasiet med en bakgrund att ha läst vanlig svenska...
Enligt vad Skolverket svarade tidigare, ja ! Ring Skolverket 08-52733200. Vad vi tidigare fått fram är att även om eleven fått A betyg i Svenska 1&2 får hen läsa SAS 3, om hen så önskar, alltså blanda kurser mellan svenska och SAS. -
Kan man börja SAS direkt efter grund?
Hej! Jag är nästan klar med Alla grundkurser och bill börja SAS utan att tappa tid. Kan jag prata med skolan och börja SAS direkt efter Grund
Hej Ahmed. SAS = svenska som andraspråkDet finns kurserna som heter SAS grund, SAS 1, SAS 2 och SAS 3.SAS grund är det grundskolesvenska.SAS 1 är första kurs på gymnasial nivå.Om du... Läs hela svaret -
Kan jag pröva SVA ifall jag läst Svenska 1,2,3?
Hej, när jag plugga på gymnasiet läste jag Svenska 1,2,3 och fick ganska lågt betyg. Nu vill jag pröva mitt betyg i de kurserna och undrar att ifall jag kan pröva svenska som andra språk istället då jag är flerspråkig och mitt...
Hej Helen,jag gissar på att du vill höja ditt jämförelsetal/meritvärde inför ansökan till högskole-universietes.utbildning. Om det stämmer så behöver du... Läs hela svaret -
Varför det? Hur många poäng/kurser per termin får man läsa?
Hej! Min första termin på komvux (i Augusti) klarade jag Engelska 5 och Svenska som andra språk 1 men nu på min nästa termin (i November) tänkte jag läsa 3 olika ämnet: Engelska 6, Svenska som andra språk 2 och Kemi 1( alla dessa kurser...
Hej,på heltid läser man på komvux 20 gymnasiala poäng per vecka, alltså varje kurs i svenska på gymnasial nivå läser man på heltid på 5... Läs hela svaret -
Kan någon hjälpa mig att räkna ut mitt meritvärde?
Jag har turkiska 7 Matematik 4 Naturkunskap2 Historia 1B Samhällskunskap 1b Idrott och hälsa1 Minvärde:69,70 högsta:100 godkänd:50 Då läste jag svenska och engelska Sva1 :E betyg Sva2:E betyg Sva3:C betyg Engelska5 :C Engelska6:C
Hej! Om du har utländsk gymnasieutbildning och vill söka till en svensk högskoleutb., måste du få ditt preliminära meritvärde från UHR, Universitets- och... Läs hela svaret -
Svenska 1 samt behörighet?
Hej! I gymnasiet så läste jag svenska som andra språk 1 pga av att de kände att jag skulle vara där trots att jag är född o uppväxt i Sverige. Sedan i andra och tredje året läste jag vanlig svenska 2 och 3 eftersom de tyckte att jag inte...
Nej, det gör ingen skillnad (spelar ingen roll). Det är helt OK att i sitt examensbevis från gymnasiet "blanda" svenska och svenska som andraspråk, bara man har godkänt betyg på nivåerna 1, 2 och 3 i svenska/SAS.HälsningarPeter -
är jag behörig till Programinriktat val ?
är jag behörig till Programinriktat val om jag har inte svenska men har andra amnen
Nej, eleven är inte behörig till programinriktat val om hen saknar godkänt betyg i svenska eller svenska som andraspråk från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan. Hänvisning; information på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga