Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32017 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'meritpoängskompensation' (22 st.)
-
Hur kan jag höja mitt totalpoäng?
Jag har en utländsk gymnasieutbildning och mitt betyg från utländska gymnasiet är 18,7. Jag läste att jag automatiskt skulle få en meritpoängskompensation på 2,25. För närvarande studerar jag engelska och svenska på komvux. Men...
Hej,du har tyvärr inte rätt till "den meritpoängen" för att Meritpoängskompensation får man i stället för meritpoäng. Läs gärna information... Läs hela svaret -
Höja meritvärde?
Hej! Jag fick en bedömning av min utländsk utbildning och fick cirka 13.66. + Meritkompensation 1 pöäng. Nu planerar jag att gå och läsa Svenska som andra språk 2. Engelska behörighet har jag från min universitet utbildning(engelska som...
Hej,vad gäller Meritpoängs-frågan, så får du som har utländsk gymnasieexamen Meritpoängskompensation ( i stället för Meritpoängen ). Vänligen läs information... Läs hela svaret -
Meritpoäng och utländskbetyg?
Hej, Jag har en utländsk gymnasiebetyg som motsvarar 19,8 och har behörighet till Matte4, Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2, Arabiska 7 och Naturkunskap 2. Svenska 3 och Engelska 6 har jag studerat på komvux och vill anmäla mig till läkarprogrammet. Får jag 2,5...
Hejsan,hen som har utländsk gymnasieexamen får inte några Meritpoäng, utan får Meritpoängskompensation i stället. Du får gärna ta del av informationen på... Läs hela svaret -
Jag undrar vad jag har för meritvärde?
Hej! Jag undrar vad jag har för meritpoäng. Jag har utländsk gymnasieexamen som UHR har räknat ut till 19,3 och utöver det har jag studerat följande ämnen i komvux med respektive betyg: Kemi 1 (100 poäng) betyg D Samhällskunskap 1b (100 poäng)...
Hej,du som har utländsk gymnasieexamen får inte några Meritpoäng, utan du får Meritpoängskompensation i stället. Du får gärna ta del av informationen på... Läs hela svaret -
Vilka kurser ger mig meritvärde till psykologprogrammet?
Hej. Jag har utländsk gymnasieutbildning och för att bli antagen till psykologprogrammet behöver jag läsa flera kurser. Jag undrar hur mkt meritpoäng kommer de ge mig eller kommer de ge mig nåt alls. Per idag har jag läst Engelska 6 och fått A. Dvs...
Hej Annika,du som har Utländska gymnasiebetyg (alltså har grundläggande behörighet från dina betyg i ett annat land än Sverige) får Meritpoängs-Kompensation... Läs hela svaret -
Hur kan jag öka mina chanser att komma in på universitetet?
Hej, jag läste gymnasiet före 1997 och har nu tid att plugga lite till. Då vill jag gärna läsa olika Franskakurser på universitet. Jag läste så kallat C-språk på den tiden, vilket ska motsvara Franska 3 enligt omvandlingstabeller på...
Hej Charlotte!Jag vill börja svara med att förvarna dig om att du inte kommer få något gymnasiebetyg i kursen om du själv har köpt den kursen. Du får... Läs hela svaret -
Historia 2a och historia 2b - kultur?
Hej, Kan man få meritpoängskompensation för historia 2a och historia 2 b - kultur? Jag studerade båda kurser. Kommer jag att få merit för båda kurser eller bara för en kurs? Räknar antagning.se båda kurser eller de räknar båda...
Hej! Meritpoängskompensation får sökande med utländska gymnasiebetyg och det har inte ngt att göra med svenska kurser på gymnasienivå. Läser du på komvux mot... Läs hela svaret -
Hur räknar man meritpoäng med utländsk gymnasieutbildning?
Hej! Jag har utländsk gymnasieutbildning. Jag har läst på antagning.se hur man räknar ut meritvärde men det känns fortfarande ganska oklart vad som gäller i mitt fall. Mitt omräknat betygsmedelvärde (Mprel) är 18,53. Som jag har...
Hej! du med utländsk gymnasial utbildning får i stället för meritpoäng- en Kompensation, meritpoängskompensation. På... Läs hela svaret -
Kan jag få den extra meritpoäng om jag har utländsk gymnasiet?
Hej! Kan jag få den extra meritpoäng som man får när man studerar (ex. Engelska 7, moderna språk, matte 5 osv..) om man har utländsk gymnasiet ?
Hej Hala!Sökande med utländska betyg kan inte få meritpoäng. De får i stället meritpoängs-kompensation. Läs gärna information på antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning/sa-har-raknas-betygen-om/#3-extra-po-ng-meritpo-ngskompensation -
Prövning i moderna språk Arabiska 3&4?
Hej, Jag är klar med alla mina behörighet ämnen som behövs till läkareprogrammet men jag behöver att höja mina poäng lite mer. Jag har en utländsk betyg och då har inte rätt till att få meritpoäng utan att jag har rätt...
Hej Aya!Det du skriver om 1,5 poäng gäller Meritpoängen, men du får ju Meritpoängskompensation, inte meritpoängen. Det som gäller för sökande till svenska... Läs hela svaret -
kan man få meritpoängskompensation även om man har läst över 800 gyp?
Hej! jag har utländsk gymnasial utbildning och har även läst 1400 gyp kompletterande gymnasiala kurser i Sverige de senaste 2 åren. bl.a. har jag läst matte5, matte specialisering och engelska 7. Som jag tolkat reglerna på antagning.se så kommer man att få så kallad meritpoängskompensation...
Hej, var god läs - nedan - svar från UHR, Universitets- och högskolerådet: Sökande som har en utländsk gymnasieexamen som grund får inte... Läs hela svaret -
Kan någon hjälpa mig att räkna ut mitt meritvärde?
Jag har turkiska 7 Matematik 4 Naturkunskap2 Historia 1B Samhällskunskap 1b Idrott och hälsa1 Minvärde:69,70 högsta:100 godkänd:50 Då läste jag svenska och engelska Sva1 :E betyg Sva2:E betyg Sva3:C betyg Engelska5 :C Engelska6:C
Hej! Om du har utländsk gymnasieutbildning och vill söka till en svensk högskoleutb., måste du få ditt preliminära meritvärde från UHR, Universitets- och... Läs hela svaret -
Moderna språk???
Jag läste i hemlandet arabiska 7 och franska 4 men jag har inte fått meritpoäng. Kan jag göra prövning och få meritpoäng ? Men jag vet inte hur ska jag göra det ?
Hej,om din gymnasial utbildning är från hemlandet (ett annat land än Sverige), då får du MERITPOÄNGS-KOMPENSATION i stället för meritpoäng. Man kan inte både få... Läs hela svaret -
Meritpoäng Grekiska 7?
Hej! Jag är klar med gymnasiet utbildning i Grekland och har bott i Sverige i 2 år. Vill bli en tandläkare och jag har ingen aning om meritpoäng. Jag vet att moderna språk, matte och engelska ger extra meritpoäng. Jag har Grekiska 7 från mina...
Hej!Om du har utländska gymnasiebetyg, då är det meritpoängskompensation (Mk) som gäller för dig i stället för... Läs hela svaret -
Har handledare på antagning gjort fel med mitt meritvärde?
Hej! Jag har sökt till några universitetsutbildningar och har en fråga kring meritpoäng och meritvärde. Några av mina utbildningar kräver Matte 3 och några Matte4. Skulle inte Matte4 ge 0,5 meritpoäng för utbildningar som kräver matte...
Hej, om utbildning kräver matte 4, då ger Högre kurser, alltså matte 5 och matte specialisering meritpoäng inom matte. Om utb. kräver matte 3, då ger... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga