Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31962 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'kurator inom hälso- och sjukvården' (14 st.)
-
Vad gör kurator inom hälso- och sjukvården, vilka arbetsuppgifter?
Hej, som rubriken lyder, så vill jag få svar på frågan om vilka arbetsuppgifter som kurator inom hälso- och sjukvården har? Tack på förhand för ett utförligt svar! S.
Hej!Kuratorer inom hälso- och sjukvården (i Sverige) utför en rad olika arbetsuppgifter för att stödja patienter och deras familjer genom olika utmaningar och... Läs hela svaret -
Hur blir man legitimerad sjukvårdskurator?
Vilka mer utbildningar än en socionomexamen kan leda till att man kan blir sjukvårdskurator? Sociologiprogrammet? Socialpedagog? Vad är det mer som krävs efter att man läst till socionom eller motsvarande utbildning? Krävs det lång jobberfarenhet? Fler...
Hej,eftersom yrket Kurator inom hälsa- och sjukvården är i Sverige, från 1 juli 2019 ett Legitimationsyrke (legitimation från socialstyrelsen krävs) så måste man ha examen... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan socionom och syv?
Hejsan! Har lite beslutsångest angående ifall jag vill studera som socionom eller som syv. Dessa två yrken är olika yrken men jag är ändå intresserad av både dessa yrken och har inte bestämt mig än. Både dessa yrken hjälper...
Hej!du kanske redan har tittar på yrkespresentationerna:framtid.se/yrke/socinomframtid.se/yrke/kuratorframtid.se/yrke/skolkuratorframtid.se/yrke/socionomyrkenframtid.se/yrke/studie-och-yrkesvagledare -- om... Läs hela svaret -
Vad kan jag jobba som med en finsk socionomutbildning i Sverige?
Jag studerar i en finlandssvensk yrkeshögskola i Finland. Utbildningen motsvarar en bachelorutbildning på 210ECTS (3,5år) och programmet är en socionomutbildning. Jag undrar om vad jag kommer att kunna arbeta med när jag flyttar tillbaks till Sverige med den...
Hej P,det första jag tänker på är att jag vill råda dig skicka din utbildning till bedömning, till UHR och få svar om vad din utbildning från Finland... Läs hela svaret -
Blir andra utbildningarna struken?
Hej Har ansökt till 4 utbildningar men nu går inte att ändra prioteringen. Är det sant att om man blir antagen på den första utbildningen så blir andra utbildningarna struken? Känner mig att jag kan bli antagen på de fyra utbildningarna...
Hej Ziba,jag förstår det som så att din fråga gäller din ansökan om svenska högskole-universitetsutbildningar. I så fall får du bäst (mest aktuellt) svar från... Läs hela svaret -
Kan jag komplettera?
Hej Jag är utbildad fritidspedagog 120p vid Linköpings universitet med en fil.kand. Jag har 19 års erfarenhet i yrket och skulle nu vilja ändra inriktning men fortfarande ha användning av min kompetens. Jag skulle vilja arbeta som kurator. Nu undrar jag om det finns...
Hej Linda!Kort svar på din fråga är - med stor sannolikhet, tyvärr, nej.Förklaringen: det finns olika sorters Kuratorer och sedan beslut fattades att kurator inom hälso- och sjukvården är... Läs hela svaret -
Kurator efter socionomprogrammet?
Hej! Jag har velat bli kurator men är lite förvirrad över vad som krävs för att kunna jobba med det. När jag läser på internet står det att man behöver socionomexamen med en vidareutbildning i socialt arbete eller socialt behandlingsarbete....
Hej Lisa,från 1 juli 2019 blev yrket kurator inom hälso- och sjukvård ett av de legitimationsyrken, där soc.styrelsen beviljar legitimation. Innan dess var det yrket icke-reglerat och arbetsgivare fick... Läs hela svaret -
Jag undrar om vilket program man ska gå om man vill bli kurator?
Jag vill bli kurator vilket gymnasium program ska jag välja och vilken skola är bäst om man vill gå antingen i Alvesta eller Växjö.
Hej!Kuratorer, i Sverige, har grundutbildning från socionomprogrammet. Särskild behörighet till socionomprogrammet inkluderar matematik 2 och samhällskunskap 1b.På... Läs hela svaret -
Jobba med folk med ätstörningsproblematik?
Hej! Skulle ni kunna lista yrken där man jobbar med folk som har ätstörningsproblematik?
Hej, de yrken som bl.a jobbar inom det område som din fråga gäller är:PsykologerLäkareSpecialistläkare (bl.a Psykiatriker)SjukvårdsrådgivareKuratorer, bl.a eller kanske i... Läs hela svaret -
Kan man gå samhällsprogrammet men ändå få en chans inom skådespeleri?
Min fråga är väldigt enkel. Jag älskar drama och har alltid gjort det, men samtidigt som jag vill bli skådespelare i framtiden vill jag också bli psykolog. På grund av detta är jag otroligt osäker på vilket program jag ska välja,...
Hej Kira;psykolog i Sverige är ett av de legitimationsyrken och du behöver därför komma in på psykologprogrammet, där Särskild behörighet är... Läs hela svaret -
Bli veterinär utan att gå naturvetenskap?
Hej! Jag skulle gärna vilja bli veterinär. Dock så vill jag helst inte gå naturvetenskapligt program på gymnasiet, utan jag vill helst läsa samhäll eller naturbruk då jag för tillfället är ganska skoltrött efter högstadiet....
Hej Alma,särskild behörighet till Veterinärprogrammet i Sverige är godkända betyg i de kurser som är inriktningskurser på NA/inriktning naturvetenskap, det vet du själv -... Läs hela svaret -
Kan man byta ut moderna språk med moderna språk(ett annat språk)?
Hej, jag har tagit studenten och läste moderna språk franska 3 och 4 under gymnasiet eftersom min skola erbjöd inte moderna språk arabiska som jag ville, då var jag tvungen att välja ett annat språk. Efter gymnasiet så har jag gjort prövningar...
Hej Abb, om du i ditt Examensbevis har kurserna Franska 3 och 4 som "vanliga" ej U-kurser, alltså om de inte är markerade med "U" (utökat program) då... Läs hela svaret -
Intyg till csn?
Hej Förra året mådde jag väldigt dåligt och kunde inte klara alla högskolepoäng så nu har CSN inte beviljat min nya ansökan på studiemedel. Men det står att de kan göra undantag om man har varit sjuk. Jag mådde så...
Hej Thea,jag tycker du bör träffa en psykolog (eller läkare eller kurator - eller alla tre) och förklara situationen. I sina utlåtanden kan de förhoppningsvis skriva att deras bedömning är att du kan... Läs hela svaret -
Plugga vidare till psykoterapeut?
Jag pluggar för stunden till Socionom. Jag vill plugga vidare till psykoterapeut efter jag är klar socionom, men har fått delade meningar hur man gör, om det kostar, behörighet etc. Jag undrar om du kan svara på detta. Hur gör man? Ska man vara...
Hej Rebecka,det vi idag vet om hur man kan utbilda sig till psykoterapeut i Sverige - uppger vi på >>.framtid.se/yrke/psykoterapeutoch i presentationen, länk ovan, framgår det bl.a att yrket är i... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga