fatima
    Hej jag heter fatima och har sökt till sambeteende med 244 poäng men har inte godkänt på samhälle,historia och religion men det är för jag inte hunnit skriva proven. Kan jag då ringa eller maila till gymnasiet jag sökt till ochförklara situatione. För jag kommer vara utomlands när det är dags för skolslussen.
    Kan jag fortfarande göra ett omval som inte kräver att jag måste ha godkänt i historia, samhälle och religion eller kan jag läsa alla de tre ämnena medans jag läser på sambeteende?
    • Mikael : Nu kan man se var lediga platser finns till gymnasieskolor i Stockholm.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Fatima!

    Väldigt tråkigt att du inte blev godkänd i tre ämnen som alla krävs för behörighet till Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Hur ser ditt ANTAGNINGSBESKED ut?
    Har du fått det redan? Om du inte har fått Antagningsbesked, kommer du troligtvis få det inom några dagar (det är olika datum i olika län).

    Möjlighet att "välja om" ser också olika ut i olika län.

    Jag tror inte att gymnasieskola kan göra någonting för dig i just den situationen som du befinner dig i nu. Det är ANTAGNINGSKANSLIET som gör antagning, inte gymnasieskolorna direkt. Antagningskansliet får inte ta in någon OBEHÖRIG.

    Antagningskansliet kan ge dig info om var Lediga platser finns på något program /t.ex. yrkesprogram eller ett annat högskoleförberedande program/ till vilket du är behörig.

    Om Studie- & yrkesvägledare på din "gamla" grundskola inte ännu gått på semester, skulle jag råda dig kontakta SYV på din skola. Om hen är på semester, är det Antagningskansliet du är hänvisad till. I kommunerna (många men inte alla) brukar det finnas någon sort "jourhavande SYV" under sommaren. Se på din kommuns hemsida (den kommunen där du är folkbokförd) om du hittar info- om vart du vänder dig under olika sommarveckorna. Om du inte hittar, ring kommunväxel och fråga vem jourhavande SYV i kommunen är just nu. Ring eller maila till den personen som kan sätta sig in i just din situation och ge dig praktisk hjälp och råd.

    Det som är viktigt att veta är:
    1. hur ser ditt Antagningsbesked ut? Är du Antagen någonstans eller ej? Står du i Reserv till någon utbildning eller ej?
    2. var finns det Lediga platser på de utbildningar till vilka du är behörig?

    Du skriver att du "inte hunnit skriva proven" och så kan det ju vara ibland. Jag känner inte till vad som hände i detalj (om du var sjuk och inte kunde komma skriva prov eller om det finns en annan anledning) men jag kan i vilket fall inte sätta betyg. Den som kan sätta betyg är en lärare i de aktuella ämnena.

    En av lösningar nu är att du under nästa läsåret läser Preparand och får godkända betyg i grundskolekurserna och söker till gymnasiet till hösten 2016.

    Du skriver att du "kommer vara utomlands när det är dags för skolslussen". Frågan här är att det kanske är viktigare för dig att stanna i Sverige (inte åka utomlands) pga den situationen som uppstod nu (med flera icke-godkända betyg från grundskolan)? Detta får du bestämma i samråd med dina vårdnadshavare (föräldrar).

    Gymnasiet är frivilligt och man måste inte gå på gymnasiet. Om du har godkända betyg i svenska, engelska, matematik samt i minst 5 andra valfria ämnen från grundskolan - är du "klar med grundskolan" och med uppfyllde din skolplikt.

    Om du vill läsa på gymnasiet till hösten, så bör du aktivt söka lösning på det problemet som uppstod. Kanske innebär det också att avstå från utlandsresa.

    Om du återkommer med information med
    1. vilken kommun du är folkbokförd i
    och
    2. vilka andra program du är intresserad av (förutom Samhällsvetenskapsprogrammet)
    samt
    3. i vilka ämnen från grundskolan du HAR GODKÄNDA BETYG,
    ska jag försöka hjälpa dig (kan inte lova att jag hittar någon bra lösning men jag ska försöka).

    Lycka till!
    Håller nu tummarna för dig och försök nu ha en trevlig sommar, trots det som har hänt (med icke-godkända betyg, menar jag) :) !
    ANNA
    Hej igen!
    Jag har fått fram följande information:
    Du kan maila till Skolslussen och här är epostadress: [email protected]
    Flera kontaktsätt att nå Skolskullen på hittar du här: http://www.stockholm.se/ForskolaSkola/Gymnasium/Skolslussen/

    Inga personliga besök till Skolslussen men man kan prata med dem i telefon & maila dem.
    *** *** ***
    Till Barn- och fritidsprogrammet är du behörig om du har godkända betyg i svenska, engelska, matematik + 5 andra valfria ämnen.

    Psykologi och Kriminologi är profiler som oftast finns just på Samhällsvetenskapsprogrammet (och du idag inte är behörig till SA).

    Du kan hos Skolslussen få reda på var lediga platser finns. Du kan önska dig i första hand Barn- & fritidsprogrammet. Du är annars behörig till alla yrkesprogram & det finns 12 stycken. Du kan läsa info om dem alla på http://www.gymnasieguiden.se/program (längre ner på sidan YRKESPROGRAM).

    Om du går in på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=19&orientation=&vocation=&variant=&county=Stockholms+län&order=school kan du se alla presentationer av de gymnasieskolor som erbjuder BF i Stockholms län.

    Du kan också läsa på http://www.gyantagningen.se/fragor--svar/vad-hander-om-jag-inte-ar-antagen-till-nagon-utbildning.html och de skriver där att Lediga platser kommer att publiceras under AKTUELLT men det är lite oklart exakt NÄR de kommer publiceras.

    Tel.nummer till Antagningen i Stockholm är 08-58 00 8000 och tel.tid är kl.9-11. Du kan ringa dem imorgon.

    Det snabbaste och enklaste just nu verkar vara att göra så här:
    1. få reda på VILKA GYMNASIESKOLOR som har LEDIGA PLATSER på Barn- & fritidsprogrammet
    2. se skolornas presentationer på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=19&orientation=&vocation=&variant=&county=Stockholms+län&order=school
    3. välj en skola (eller flera skolor) som har lediga platser på BF
    4. om hur du gör ansökan till de Lediga platserna finns info på http://www.gyantagningen.se/fragor--svar/vad-hander-om-jag-inte-ar-antagen-till-nagon-utbildning.html

    Önskar dig LYCKA TILL! Lovar att hålla tummarna hårt för dig!
    Trevlig sommar!
    ANNA

    Hejsan!
    Här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=23&orientation=&vocation=&variant=&county=Stockholms+län&order=school kan du se presentationer av alla skolor i Stockholms län som erbjuder Vård och omsorgsprogrammet.
    Info om VO (allmänt) - hittar du på http://www.gymnasieguiden.se/program/VO
    VO är det enda programmet som inte har några inriktningar.
    Du kan bli behörig till högskola på alla yrkesprogram.
    På VO kan du t.ex. bli behörig att söka utbildning Sjuksköterska direkt efter gymnasiet. Läs på http://www.fragasyv.se/info/sjukskoeterska-efter-vo om exakt vilka kurser du bör i så fall välja.

    Du är behörig både till Barn- & fritidsprogrammet och till Vård- och omsorgsprogrammet (och för övrigt till alla yrkesprogram).

    Se var Lediga platser finns. Välj FLERA SKOLOR (helst ett antal och inte bara en skola) - därför att konkurrens om Lediga platser kan uppstå. Du har ganska högt Mtv och jag tror därför att du kommer att vinna i konkurrensen. Kan dock inte garantera det för att jag vet ej vad de andra elever har för Mtv (meritvärde, dvs betygspoäng) som kommer att konkurrera mot dig om samma plats. Därför är det bra att välja FLERA SKOLOR där lediga platser finns.

    Du får hemskt gärna Gilla Fråga SYV på Facebook :) https://www.facebook.com/fragasyv.se?fref=ts
    Vi vill ha många vänner och vi är glada om våra svar blir till hjälp!

    Trevlig sommar! Lycka till!
    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : 1.stockholmskommun. 2.barn och fritid och psykologi eller kriminologi. alla som jag kan komma in på. 3.har godkänt i alla andra ämnen, det är bara historia,samhälle och religion som jag inte är godkänd i.
    • Anna : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.
    • : vård och omsorg skulle också gå bra.men kan jag göra en sen omvalsansökan, eller är det försent?
    • Anna : Jag har precis nu publicerat ett utökat svar till dig (se ovan). Lycka till! :) ANNA
    • : uppskattar verkligen din hjälp, tack så jätte mycket.
    • Anna : Jag skriver ännu ett till utökat svar till dig nu, ett kort sådant. Se ovan - inom kort! Trevlig sommar! ANNA
    • : har letat runt och kommit fram till sågbäcks gymnasium som både har BF och VO. hur ska jag göra för att söka till den skolan och linjen?
    • Anna : Vi vet inte om de har Lediga platser. Det är Skolslussen och Antagningskansliet i Stockholms län som kan svara angående vad lediga platser finns. Du kan givetvis prova kontakta gymnasieskola direkt (det kan hända att de vet om det finns lediga platser på deras utbildningar - redan nu innan info är publicerad på www.gyantagningen.se ). Lycka till!
    • : om jag väljer BF kan jag i framtiden utbilda mig till tex förskolelärare, fritidspedagog eller socionom?
    • : gymnasievalen har inte en sån stor påverkan på framtiden?
    • Anna : På alla yrkesprogram har du rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet till högskolestudier. Om du inte får med dig alla kurser (godkända betyg i alla de "rätta kurserna") kan du komplettera på Komvux efter gymnasiet och söka till högskola sen. Vill också tipsa dig om www.yhguiden.se - yrkeshögskoleutbildningar.
    • Mikael : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Om vilka kurser du bör välja på Barn- & fritidsprogrammet för att direkt efter gymnasiet bli behörig att söka till Socionom, Fritidspedagog och Förskollärare kan du läsa på http://www.fragasyv.se/info/socionom-efter-bf

    Var lediga platser finns till olika program (på olika skolor i Stockholm) kan du se på http://www.gyantagningen.se/download/18.4950b16814e1fcb53c9d97bc/1435680034903/Lediga+platser+nationella+program+20150630.pdf
    Info om Lediga platser har nyligen kommit upp på sidan www.gyantagningen.se

    Med vänlig hälsning
    Mikael