Dami067

    Hej, jag vill läsa vidare på universitet inom engelska. Behöver jag ha betyg i Svenska 3 då?

    • Milla : Om du läser eller har låst på ett nationellt, svenskt, gymnasieprogram, uppge gärna om det är eller var ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program. Det är nämligen så att för att få ut examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram krävs bland annat godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3. Utan de betygen kan man inte få ut examensbeviset och utan examensbeviset saknar man behörighet (grundläggande) till högskolestudier i Sverige.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    när du skriver att du vill läsa på universitetet "inom engelska", vilken eller vilka utbildningar menar du att du vill komma in på?
    Allmänt gäller: bor man i Sverige är det bra att kunna så mycket svenska som möjligt, oavsett vilket yrke man jobbar inom och även om arbetsspråket kanske är annat än svenska, t.ex engelska. Jag tycker därför att det är aldrig fel att läsa mer svenska och försöka skaffa sig så höga betyg som möjligt i alla kurser man läser, inkl.kurser i svenska eller svenska som andraspråk.
    Vad gäller direktsvar på din fråga så beror det på... om du har svensk gymnasial utbildning (alltså läste eller läser på nationella, svenska, gymnasieprogram) då ingår det sedan ganska många år tillbaka godkänt betyg i svenska 2 och 3 (eller svenska som andraspråk 2 och 3) inom grundläggande behörighet till högskole-universitetsstudier i Sverige. Och alla svenska högskole-universitetsutbildningar kräver att man har grundläggande behörighet.
    Men om man har utländsk gymnasial utbildning som av UHR, universitets- och högskolerådet, är bedömd motsvara grundläggande behörighet OCH om man vill söka utbildning på svensk universitet som ges på engelska (undervisningsspråk engelska) då är det möjligt att man kan skippa kravet på att kunna svenska, över huvudet taget; det finns ju utländska personer som kommer till Sverige endast för att skaffa sig universitetsutbildning, och så har de inte för avsikt att bo och jobba i Sverige, så varför ska de i så fall behöva lära sig svenska?
    Du får gärna berätta med kring din situation: vilken utbildning på gymnasial nivå har du? Vilken utbildning på universitetet vill du komma in på?
    Du kan också själv kontakta antagningsgruppen på det universitetet dit du vill komma in och fråga om behörighet vad gäller en viss utbildning och i relation till din situation (din utbildningsbakgrund). Du kan också ställa frågor till centrala antagningen - www.antagning.se; tel.nr 0771-550 720 och tel.tid är vardagar kl. 9-16.
    Jag vill också påtala att eftergymnasiala utbildningar finns inom olika skolformer, t.ex kan du kika på www.yhguiden.se - utbildningar inom yrkeshögskola. Många YH-utbildningar kräver inte mer svenska-kunskaper än godkänt betyg i svenska 1 eller svenska som andraspråk 1; kan finnas några som kräver svenska 2 eller SAS 2; det finns några väldigt få som kräver svenska 3 eller SAS 3. Men YH_utbildningar kan även göra undantag (till skillnad från högskole-universitetsutbildningar) och ta in även obehöriga. Därför kan du söka till alla YH-utbildningar som du finner vara av intresse, även om du saknar formell behörighet; viss chans finns att kunna bli antagen även om man är obehörig.
    Titta gärna på några exempel på YH_utbildningar (snabblänkarna nedan):
    utbildning/yrkeshogskolan-syd/elkraftsingenjor-besiktning-av-elanlaggningar
    utbildning/yrkeshogskolan-syd/elingenjor-elkonstruktion-med-allman-behorighet
    utbildning/yrkeshogskolan-syd/byggnadsingenjör
    utbildning/yrkeshogskolan-syd/automationsingenjör

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare