Hakima
    Hej,om man vill bli sjuksköterska kan inte man läsa det i universitet?eftersom jag hörde att det kräver bara högskola

    Tack för svar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Hakima!
    Universitet och högskola är "typ" samma sak. Högskola som har många professorer och bedriver forskning på hög nivå ansöker om & kan få beviljad kalla sig för Universitet.
    Sjuksköterskeutbildning finns både på högskolor och universitet på olika orter i Sverige och det är samma utbildning.
    Du som bor i Linköping, kanske i första hand vill söka till Linköpings universitet http://www.liu.se/utbildning/program/sjukskoterska?l=sv
    men du kan söka alla Sjuksköterskeutbildningar som finns på olika orter och flytta till en ort där du får en studieplats.
    Hälsningar
    Mikael SYV