Milla SYV på FrågaSYV
    Om yrket och arbetsuppgifter läs på http://www.framtid.se/yrke/psykiatrisjukskoterska

    Utbildning är det ett eller två år påbyggnad efter Sjuksköterskeutbildning som är på tre år på heltid. Det krävs ofta även ett års (minst) arbetslivserfarenhet innan man kan komma in på påbyggnadsutbildning. Det tar, alltså, minst fem år efter gymnasiet:
    Tre år på sjuksköterskeutbildningen + ett år jobba som sjuksköterska + ett år påbyggnadsutbildning.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare