Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31878 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'BEDA' (29 st.)
-
Kommer betygen laddas upp automatiskt på antagning?
Hej! Jag går i tredje året på gymnasiet och har nyligen ansökt till olika universitet via antagning.se. Jag märkte att det står att jag inte är behörig till de program jag ansökt till, eftersom mina betyg ännu inte har laddats upp på...
Hej! om du avslutar gymnasiet med Examensbevis och dessutom även har godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6 kommer du med det ha Grundläggande behörighet till svenska... Läs hela svaret -
Hur får jag mitt studiebevis?
Hej! Jag är nu i årskurs 3 och snart tas studenten. Jag vet att jag inte kommer få gymnasieexamen och att jag således istället kommer få ett studiebevis. Efter jag avslutat gymnasiet, har jag planerat att läsa på komvux, för att kunna få...
Hej!när eleverna tar studenten brukar de få sina utbildningsdokument i stora vita kuvert "i handen" - av skolans rektor; så brukar det oftast gå till. De avgångselever som av ngn anledning... Läs hela svaret -
Komplettera betyg efter sista ansökningsdag?
Jag ska börja en kurs på komvux ( matte 3) för att kunna söka till ekonomprogrammet till hösten. Kursen slutar någon vecka efter sista ansökningsdag. Kommer det komma med i betygen ändå så att jag blir behörig för att söka...
Hej!datumen för anmälningsperioder och information kring sista dag för komplettering (om det handlar om att ansöka till svenska högskole-universitetsutbildningar) finns att se... Läs hela svaret -
Hinna läsa komvux?
Hej! Om allt går rätt kommer jag ha hunnit läsa upp det jag behöver under denna hösttermin för att kunna söka nästa vår till höstterminen 2024. Jag ska läsa ”Kandidatprogram i medie- och kommunikationsvetenskap och...
Hej,datumen för anmälningsperioder och om sista dag för komplettering (om det handlar om att ansöka om svenska högskole-universitetsutbildningar) finns... Läs hela svaret -
Prövning betyg?
Hej, jag har gjort två prövningar och höjt mig i båda ämnena. Min fråga är därför om komvux skickar in resultatet till UHR så att de nya betygen räknas med när jag söker till universitetet. Eller är det något som...
Hej Oscar,se på din inloggning på www.antagning.se om de nya betygen syns där. Om inte (om de inte gör det sista dag för komplettering) ladda upp betygen själv i så fall. Det viktigaste är att... Läs hela svaret -
När läggs IB betyg automatiskt till i Beda?
Det står på UHR:s hemsida att de ska lägga till IB betyg automatiskt i betygsdatabasen, men, det står inte när, jag tänkte när det sker? Det står, "Utöver de meriter från gymnasial utbildning som Beda samlar idag, ska Beda enligt planen också omfatta meriter...
Hej Jonas,enligt de uppgifter vi har så är det frivilligt för skolorna att vara anslutna till BEDA, så du måste fråga på den skolan som din fråga gäller om just... Läs hela svaret -
Var hittar jag mina betyg från olika studier på olika nivåer?
Hej! Jag är intresserad av att börja plugga, socionom är närmast till hands. Tog studenten -99, samlat betygsdokument. Har även gått en KY-utbildning och även på folkhögskola. Finns det något sätt jag kan hitta mina betyg digitalt?...
Hej Pia,läs gärna information om BEDA, nationella betygsdatabasen, som är under utveckling.... Läs hela svaret -
Hur fungerar antagningen till universitet?
Hej, Jag har sökt till ett program på antagning.se för mer än en vecka sedan, men ser inte mina betyg på Mina sidor. Min skola och mitt gymnasieprogram finns registrerade på betygsdatabasen, så betygen borde finnas där automatiskt. Behöver jag...
Hej!Du ställer två frågor:- om du måste göra ngt eller om betygen kommer "dyka upp" på din inloggning på www.antagning.se.Svar: - sista kompletteringsdag, den 21... Läs hela svaret -
Betyg från Grundskolan?
Hej! Jag undrar hur jag kan se mina betyg från grundskolan (4an-9an) digitalt?
Hej!jag är inte säker på att du kan se dina betyg från grundskolan digitalt. Men fråga gärna på den grundskolan där du läste och även gymnasieantagningen i den delen av Sverige... Läs hela svaret -
Betyg från komvux?
Jag har pluggat på komvux och läst matte 3 engeöska 7 o moderna språk 3 och 4 Men hur kommer skolan veta att jag läst de när jag söker till högskola? Det står bara mina betyg från gymnasiet
Hej Sara,om du på din inloggning på www.antagning.se inte kan se dina betyg i matte , engelska 7 och moderna språk 3 och 4, då behöver du ladda upp de betygen själv, så att personal på... Läs hela svaret -
Två utfärdad Gymnasiexamen där undrar om den senaste kan vara giltigt?
Ställer fråga vad gäller en vän, här är följande Elev gått ur ungdomsgymnasiet (Elprogram) utan avklarade behörigheter för att kunna arbeta. Dessutom utfärdades ett yrkesgymnasieexamen som i både Komvux, Folkhögskola samt...
Hej,du beskriver en mycket ovanlig situation.Jag gissar på att datasystemet på Antagning.se hämtade ut det "gamla" examensbeviset från BEDA, den... Läs hela svaret -
Ansöka till utbildning trots obehörighet idag?
Jag undrar om man kan ansöka till en utbildning som kräver en kurs man inte läst. Om man alltså ansöker till programmet idag, och även anmäler sig till en distanskurs som krävs i behörigheten så att man hinner läsa färdig den tills...
Hej Tea,om du i din fråga menar ansöka till svensk högskole- eller universitetsutbildning då måste du Komplettera senast 18 juni 2020, om du vill kunna bli antagen till utbildning... Läs hela svaret -
Hur fungerar det när man pluggar upp sina betyg?
Hej, Jag har en fråga gällande ansökan till högskoleutbildning. Om man skulle vilja plugga upp vissa ämnen för att komma in på ett program, kan man då göra det efter den 15 April som är sista ansökningsdatum? Kommer betygen då...
Hej,sista dag för Komplettering av ansökan till högskolestudier med start hösten 2020 är 18 juni 2020, vilket man kan se bl.a på... Läs hela svaret -
Skola är med i BETA men betygen finns inte på antagning se?
Hej! Jag tog studenten 2018 och har bestämt mig för att studera vidare under 2020. Jag kollade upp det själv och min gymnasieskola var med i betygsdatabasen sen 1999. Ändå, veckor efter att jag har anslutit mig till antagning.se, har mina betyg inte laddats upp. Jag...
Hej Neimi,om du gick ut gymnasiet år 2018 med EXAMENSBEVIS /ej Studiebevis eller gymnasieintyg/ och din gymnasieskolan var då ansluten till BEDA, den gemensamma betygsdatabasen, då... Läs hela svaret -
Måste man göra en ny anmälan för att se sitt slutbetyg?
Jag tog nyligen studenten och väntar på att mina betyg ska laddas upp till antagning.se. Jag har redan gjort en anmälan till hösten och har ej ändrat min anmälan sedan den gjordes (5 april) så jag vet ej varför betygen inte syns än. Måste...
Hej Johan,än finns det ganska gott om tid: sista dag att komplettera ansökan till högskola/universitet i Sverige är i år - den 20 juni 2019. Tidigare år var det... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga